Ja. Menade "rotstocken", kanske fel ordval med "rotsystem". Slarvigt av mig.
(Dock ser de ut att vara ganska djupt planterade på bilden, även rotstocken alltså, kanske inte är så?)
Jag hade bara rötterna under stenarna (har planterat anubias på samma sätt). Men sedan började komma nya skott underifrån, hoppas att ni förstår.
Alltså det som syns nu är mycket nytt som växte till efter de ursprungliga stockar som ligger i mitten. Ska försöka ta de upp lite så kanske blir det bättre.
Läs Tropfrogs inlägg här:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115108&highlight=ec+javaormbunkar
Att ha rotsystem i bottensubstratet är inga problem, däremot så undvik att ha rotstocken där.
Om det nu är inte är nitratbrist....
Tack för länken. Jag hittade många trådar men inte just den ;)
Det är nog som jag misstänkte.
Jag hade skyhöga nitrat värde (skalan slutar på 100 mg/l och så mörk var det hos mig). Det är svårt att mäta nitrat i akvariet med så många växter men nåt måste man ju kolla. [B)]
Fiskarna mådde bra, javaormbunke med. Men jag lyckades komma ner till 12-25 mg/l med nitrat. Och nu trivs inte växten.
När javaormbunken skickar ut stora toppskott så dör oftast bladet, tycker det ser ut som på bilden du länkar. Har du observerat några toppskott?
Toppskott, är det de som brukar lossna för att driva runt i karet? Då var de många såna, ja.