Javamossa, var??

#1 - 5 maj 2007 10:48
Hej allihopa :P..

är det ingen som vet var man kan få tag i javamossa??

Tänkte om det fanns någon butik på internet som kan skicka växter och liknande.

Har nämligen tänkt att låta två av mina guldfiskar leka tillsammans :P..

och har hört att javamossa är bra att ha i akvariet när dom ska leka, så att honan kan lägga rommen på "mossan".
#2 - 5 maj 2007 11:24
Säljs i akvarieaffärer, så det borde inte vara några problem att få tag på. Det latinska namnet är Vesicularia dubyana.
#3 - 5 maj 2007 13:02
alla välsorterade zoobutiker kan skaffa fram javamossa om dom nu inte redan har det hemma
#4 - 5 maj 2007 13:56
Ok.

Men ni vet inget annat man kan använda istället för javamossa??

nån annan typ av växt tänkte jag...

bor liksom lite utanför och det finns inte så himla många och bra zooaffärer här.

tänkte om man kunde använda något annat :P..
#5 - 5 maj 2007 14:05
Finbladiga växter över huvud taget (även om javamossa är överlägsen). Men problemet är att guldfiskar äter upp de flesta finbladiga växterna.

Här kan du beställa javamossa: http://www.firren.com/firren/smpage.fwx?page=107&catid=2205&rec=17&noimg=1&mid=348
#6 - 5 maj 2007 14:40
Tack så mycket för svaren! ;)
#7 - 15 maj 2007 16:52
Filtertrassell har fungerat fint!

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=Black][SIZE=7]J[/SIZE]ag har använt [/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=Black]Sera biofilter fibres grov 40 g för att göra en konstgjord växt. Trasslade upp och band en fin bukett som jag tungde ner med bly. Ger en fluffigt inbjudande växt som inte mummsas upp i första taget. Är mycket populär nu på våren! [/COLOR][/SIZE][/FONT]
#8 - 15 maj 2007 18:16
Trivs de bättre i kallt vatten än i varmt? Jag märkte att när jag plockade upp min javamossa och lade den i en burk kallvatten (städade lite), så blev den grön fastän den brukar vara brun i mitt kar.. Har funderat på att slänga den eftersom den varit brun, men den växer ju och blir större..?
#9 - 15 maj 2007 20:04
mojn skrev:
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=Black][SIZE=7]J[/SIZE]ag har använt [/COLOR][/SIZE][/FONT][FONT=Palatino Linotype][SIZE=4][COLOR=Black]Sera biofilter fibres grov 40 g för att göra en konstgjord växt. Trasslade upp och band en fin bukett som jag tungde ner med bly. [/COLOR][/SIZE][/FONT]

Man ska ALDRIG använda bly i ett akvarium. Bly är ju ett farligt miljögift som långsamt löses upp i vattnet.
#10 - 15 maj 2007 20:08
taxidermy skrev:
Trivs de bättre i kallt vatten än i varmt? Jag märkte att när jag plockade upp min javamossa och lade den i en burk kallvatten (städade lite), så blev den grön fastän den brukar vara brun i mitt kar.. Har funderat på att slänga den eftersom den varit brun, men den växer ju och blir större..?

Jag tror inte att det har med tempen att göra. Den är ganska tolerant vad gäller temperatur. Enligt zoopets infosida kan den leva i vatten som håller mellan 20-28 grader.

Däremot märker jag att min javamossa som är närmast ytan och får mest ljus ser finare ut än den som står mörkare.
#11 - 15 maj 2007 20:29
batski skrev:
Jag tror inte att det har med tempen att göra. Den är ganska tolerant vad gäller temperatur. Enligt zoopets infosida kan den leva i vatten som håller mellan 20-28 grader.

Däremot märker jag att min Javamossa som är närmast ytan och får mest ljus ser finare ut än den som står mörkare.

gillar Marmorguramis javamossa med?

jag menar kan de kanske lägga sina skumbon i den, eller??
eller är det inte att rekommendera

tips på någon annan väct som Guramis gillar att bygga skumbo i/runt??

Kristoffer
#12 - 15 maj 2007 20:46
Halloj Stoffy!
Är ingen expert på Guramis, men dom brukar gilla flytväxter, som ligger på ytan. Runt dessa kan hanen liksom förankra sitt skum, som så att säga, får fäste i bladen och blir stort och sammanhållande. Flytväxter finns det massor av varianter av - och jag vill nog överlåta till de flytväxtkunniga att rekommendera en sort som passar. Hoppas du får bra bubbeldrag på dina Guramis - och förresten, Grattis till nya Malawikaret!:)
#13 - 15 maj 2007 21:03
Våra guramis är stora fan av javamossan :)
#14 - 15 maj 2007 21:30
MaxB skrev:
Halloj Stoffy!

Är ingen expert på Guramis, men dom brukar gilla flytväxter, som ligger på ytan. Runt dessa kan hanen liksom förankra sitt skum, som så att säga, får fäste i bladen och blir stort och sammanhållande. Flytväxter finns det massor av varianter av - och jag vill nog överlåta till de flytväxtkunniga att rekommendera en sort som passar. Hoppas du får bra bubbeldrag på dina Guramis - och förresten, Grattis till nya Malawikaret!:)

hej!

tackar för det

ok, då vet jag
Kristoffer
#15 - 15 maj 2007 21:31
Våra guramis är stora fan av javamossan :)

ok

dags att käpa lite javamossa alltså!!!

den fästar man på en sten då eller??

Kristoffer
#16 - 15 maj 2007 21:35
Javamossan har du bara "liggandes" i vattnet. Jag har en Anubias som flyter med bladen vid ytan och under ett blad har min imbellishanne byggt skumbo så det funkar nog för guramis med. Men sen är det ju en smaksak om man gillar att se rötterna hänga ner, ser lite "ofärdigt" ut, enligt mig.
#17 - 16 maj 2007 00:14
quarantino skrev:
Javamossan har du bara "liggandes" i vattnet. Jag har en Anubias som flyter med bladen vid ytan och under ett blad har min imbellishanne byggt skumbo så det funkar nog för guramis med. Men sen är det ju en smaksak om man gillar att se rötterna hänga ner, ser lite "ofärdigt" ut, enligt mig.

ok

man kan låta den bara flyta alltså??!!

coolt

tack för tipset!!

skal inhandla lite Javamosssa i morgon, samt lite Vallisneria till mitt Ciklidkar!!

Kristoffer
#18 - 16 maj 2007 07:13
Stoffy34 skrev:
dags att käpa lite javamossa alltså!!!

den fästar man på en sten då eller??

Jag har fäst min på en rot, men det funkar nog lika bra att fästa den på stenar. Personligen tycker jag inte den ser fin ut om man bara låter den ligga i vattnet, men smaken är ju som baken :)

Som flytväxter kan jag rekommendera Ceratopteris cornuta (vanlig vattenormbunke). De är både fina och lättskötta. De passar nog bäst i ett större akvarium eftersom de blir ganska stora och förökar sig snabbt, men man kan lätt hålla efter dem genom att plocka bort de största och låta de mindre vara kvar.

En annan flytväxt som verkar funka rätt bra är Hygroryza aristata (den är relativt ny för mig).

Till mindre akvarier kanske Salvinia natans är ett bra alternativ.
#19 - 16 maj 2007 08:58
Javamossan växer bättre om man låter den växa fast på en sten eller trärot.
#20 - 16 maj 2007 17:27
Miljösänken

batski skrev:
Man ska ALDRIG använda bly i ett akvarium. Bly är ju ett farligt miljögift som långsamt löses upp i vattnet.

Jag använder något som kallas miljösänken. Som skall vara ofarliga för naturen. Man kan också använda järn har jag läst mej till.

Du har rätt att bly inte är bra för varken fisk som människa. Sedan om man har salt i vattnet så snabbar man på nerbrytningen.

Som fiskare så använde jag ett innvant uttryck att blya- läs=miljöblyasominteärblyfördetärintebraförfiskellermänniska;)
#21 - 16 maj 2007 18:03
mojn skrev:
Jag använder något som kallas miljösänken. Som skall vara ofarliga för naturen. Man kan också använda järn har jag läst mej till.

Ah ok :)
#22 - 16 maj 2007 18:31
Matsvin skrev:
Javamossan växer bättre om man låter den växa fast på en sten eller trärot.

hej!!

jo jag fäste min på en sten nu

hoppas den "tar" sig bra där

stenen är en hålsten, dock lite liten

men växer den bra skall jag ta lite av mossan och fästa på en större sten som jag skall skaffa

fäster javamossa bra även på lena, jämna stenar?

Kristoffer
#23 - 17 maj 2007 12:27
Lät kanske lite kategorisk i mitt förra inlägg, jag visste inte att javamossa gick att fästa, hur gör man, nån som har en bild på detta?
#24 - 17 maj 2007 12:39
man binder fast den med fiskelina!
#25 - 17 maj 2007 12:58
Eller så lägger man helt enkelt mossan på... eller stenen/grenen på mossan - min växer fast i allting - kanske jag har någon särskild sort?
#26 - 17 maj 2007 12:59
[quote=mojn;969342]Man kan också använda järn har jag läst mej till./quote]

Järn korroderar ju, särskilt i saltvatten. Har precis gått en kurs där man menade att all metall är bannlyst i akvarier. Däremot går keramik, lera och plast bra. Borde ju gå att tynga ner javamossan med en keramikklump.
#27 - 20 maj 2007 21:35
Sara1111 skrev:
Har precis gått en kurs där man menade att all metall är bannlyst i akvarier.

Hmm, men akvarieramar och en del lysramper är ju i aluminium...
#28 - 21 maj 2007 04:43
men de ligger inte I vattnet...
#29 - 21 maj 2007 08:48
ize skrev:
men de ligger inte I vattnet...

I en del akvarier har delar av silikonet kontakt med vattnet. I två av mina akvarier bildas massor med kondens som sen rinner ner i vattnet igen.
#30 - 21 maj 2007 11:04
batski skrev:
I en del akvarier har delar av silikonet kontakt med vattnet.

no shit!.. ;) *ler*..

och javamossan trivs nog inte för bra i saltvatten (för den som drog in det i diskutionen)
#31 - 21 maj 2007 11:22
All metall korroderar i vatten, bara mer eller mindre snabbt (undantaget guld som inte korroderar alls). Aluminium (som används i ramakvarier) korroderar väldigt långsamt till skillnad från t ex järn. Tillsammans med den låga vikten och vridstyvheten gör detta att den gärna används i marina sammanhang där plast inte passar.

I saltvatten korroderar metall fortare eftersom saltjonerna är mycket reaktiva och duktiga till att skapa metallsalter. Silikon korroderar inte på sammam sätt eftersom det är en plast, däremot torkar den ut förr eller senare.
#32 - 21 maj 2007 13:12
Stoffy34 skrev:

fäster javamossa bra även på lena, jämna stenar?

jo det gör den, min javamossa växer fast på allt, även på gruset och släta stenar.
#33 - 21 maj 2007 14:21
Det snackas fiskelina för att binda fast med. Ett tips är att använda vanlig svart bommulstråd. Den är lättare att knyta och arbeta med rent allmänt. dessutom syns den mindre än fiskelina och den kommer att "försvinna" med tiden.
#34 - 21 maj 2007 14:34
heeke skrev:
Det snackas fiskelina för att binda fast med. Ett tips är att använda vanlig svart bommulstråd. Den är lättare att knyta och arbeta med rent allmänt. dessutom syns den mindre än fiskelina och den kommer att "försvinna" med tiden.

Bommulstråd var en bra ide, har faktiskt inte tänkt på den varianten.
#35 - 21 maj 2007 15:10
no shit!.. ;) *ler*..

Oj, vad fel det kan bli ibland [:o] Jag mena förstås aluminium :)
#36 - 21 maj 2007 15:12
:d
#37 - 21 maj 2007 15:40
:)
#38 - 22 maj 2007 19:02
jo det gör den, min javamossa växer fast på allt, även på gruset och släta stenar.

Såg nyligen en scalare som dött, och en javamossatråd satt fast på ögat och den andra änden satt fast på en gren:confused: Fisken svävade upprätt mitt i akvariet. Trodde först att det var en plojgrej!:(

Annons