Javamossa känslig mot näring?!

#1 - 2 november 2012 20:31
Rubriken kan låta galen, men jag tycker mig inte se samma "explosionsartade" tillväxt av min javamossa som hos de andra växter jag har, ex. crypto av olika slag, skruvvallisneria eller svärdplantor... De sist nämnda svarar bra på min torrmix PMDD (tips från Def Dac) samt Micro+ och easycarbo.

Funderade på om det är just EC som javamossan är lite kinkig mot? Den växer nämligen bättre i ett kar där jag knappt göder då jag är lite osäker på räkorna och hur de tar näringen så att säga, mer info. om det här.

Sedan är det ju så att vissa växter inte "vill" ha för mkt ljus, kan det vara så att javamossan trivs i lite mer dunkel belysning?

Nicke
#2 - 2 november 2012 20:35
jag har för mig att mossan inte gillar EC´n.

OT, sen jag slutade med pmdd (den tog slut) och började med näring från "butiken" så har javamossan vuxit på bra och ser mycket fin ut.
#3 - 2 november 2012 20:42
PiaJo skrev:
jag har för mig att mossan inte gillar EC´n.

OT, sen jag slutade med pmdd (den tog slut) och började med näring från "butiken" så har javamossan vuxit på bra och ser mycket fin ut.

Okej, intressant, vad är "gödning från butiken då" ? :p
#4 - 2 november 2012 20:48
"näring från butiken" är Aquatic Nature´s Aqua-Plant - plusn :)

det blir tyvärr mycket dyrare i längden med denna gödningen än pmdd, men det var denna jag hade hemma och den börjar ta slut med så nu får jag snart bestämma mig hur och vad jag skall göda med ifortsättningen.
#5 - 2 november 2012 20:51
PiaJo skrev:
"näring från butiken" är Aquatic Nature´s Aqua-Plant - plusn :)

det blir tyvärr mycket dyrare i längden med denna gödningen än pmdd, men det var denna jag hade hemma och den börjar ta slut med så nu får jag snart bestämma mig hur och vad jag skall göda med ifortsättningen.

Okidok, BTW så har du andra mossor med va? Christmass moss och weeping? Har du erfarenhet om det finns likheter där i vad de vill/inte vill ha för näring etc.

Men om du misstänker EC som bov, kanske du bör återgå till PMDD och köra torrmix om du ej gjort det tidigare. Sedan byta ut EC mot annat kol källa?

Link: Def Dac

Nicke
#6 - 2 november 2012 20:56
jag har inga andra mossor förtillfället och jag kör inte Ec ( det mecket orkar jag inte med [:o])
#7 - 2 november 2012 20:57
PiaJo skrev:
jag har inga andra mossor förtillfället och jag kör inte Ec ( det mecket orkar jag inte med [:o])

:p Mecket, det är ju bara ett par ml varje dag ;) Samtidigt som utfodring ex.vis ;)
#8 - 2 november 2012 21:00
ApeviaX skrev:
:p Mecket, det är ju bara ett par ml varje dag ;) Samtidigt som utfodring ex.vis ;)

Precis.. man skall komma ihåg det varje dag ;)
#9 - 2 november 2012 21:13
PiaJo skrev:
Precis.. man skall komma ihåg det varje dag ;)

Haha, toker menar du att du missar att mata de små? De överlever ifos ändå med mkt smaskens i våra kar. Fast huvudsaken är att allt funkar, gör det så, så behöver man ej "knöla" i onödan ;)
#10 - 2 november 2012 21:17
exakt :p:)
#11 - 2 november 2012 21:49
Håller med Pia bökigt att behhöva slabba varje dag. Sedan mår fiskarna bra av att hoppa över någon dag med maten.
#12 - 2 november 2012 21:53
lillfrasse skrev:
Håller med Pia bökigt att behhöva slabba varje dag. Sedan mår fiskarna bra av att hoppa över någon dag med maten.

Haha, okej. Aa ja jo jag kan förstå vad ni menar. Angående EC alltså. men har fått in en rutin som funkar kanoners. mina firrar har iaf en fastedag i veckan, så det vet jag funkar bra ;)

Annons