<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Är den ljuskrävande? Hur vill mossan ha det för att trivas?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Den är inte speciellt ljuskrävande, den överlever även i akvarier med endast svag indirekt belysning, även om den då inte växer lika snabbt som i akvarium med medelmåttig direkt belysning.
Som generell vägledning kan man säga att vattenväxter med ljusgröna ömtåliga blad oftast vill ha från medel till mycket ljus och har snabb tillväxt, medan vattenväxter med mörkgröna härdiga blad oftast vill ha från medel till svagt ljus och växer långsammare.
Har man för mycket ljus till en växt med mörkgröna härdiga blad är det risk att den växer sämre eller blir övervuxen av alger gissningsvis bl.a. för att den då får hård konkurrens om näringsämnena från andra mer snabbväxande växter och alger.
Javamossa som angripits av alger bör man ansa bort de angripna delarna från, så att inte resten av mossan ska bli övervuxen av alger.
Har man en stor "klump" med Javamossa i ett akvarium med svag belysning bör man hålla klumpen ganska fluffig, annars är det risk att de nedersta, innersta delarna för en tynande tillvaro.
I mina akvarier har tillväxten på javamossan varierat mellan akvarierna och även säsongsvis och det verkar vara rätt många faktorer som samverkar. En del av mina kompisar har fått kraftig tillväxt, betydligt snabbare än i mina akvarier, men jag är ändå nöjd med tillväxten i mina akvarier eftersom jag tycker att det fungerar bra ändå.
~~~ Max Photo ~~~