Javamossa - dålig idé?

#1 - 17 januari 2004 22:17
Var i Linköping idag och impulsköpte en burk javamossa för det kunde ju vara kul att ploppa ner i akvariet som lite bottenväxt eller nåt. Läste sedan här på forumet att det tycks vara svårt att få bort javamossa ur akvariet om den väl kommit in. Tänk om jag efter ett tag kommer på att det inte var så snyggt som jag tänkt mig? Är javamossa alltså i princip omöjlig att bli av med? Då kanske jag ska tänka tre gånger först.

Tacksam för lite råd i ämnet.

// Fredrik
#2 - 17 januari 2004 23:04
När den väl tagit sig är det nog svårt. Det räcker med några mm så blir det hur mycket som helst med tiden. Men normalt växer den ganska långsamt, det tog mig 2-3 år att fylla ett kar från en liten bit om några cm, så jag tvivlar på att det skulle vara ett problem.

Sedan kan man ju fråga sig varför någon skulle vilja vara utan javamossa? Det är en växt jag gillar skarpt, så jag hade utan tvekan stoppat i den.
#3 - 17 januari 2004 23:45
Min egen javamossa är vackert mörkgrön, skulle inte klara mig utan den=)
Den växer snart ur karet...

Mvh Malawi´n
#4 - 18 januari 2004 01:54
Jag tycker du inte skall vara orolig för att ha javamossan i akvariumet. Det är inte så att det kommer att ta över akvariumet. Och om du vill få ut all javamossa, så är det bara att plocka bort när man se det. Till slut är allt borta. Och som det skrevs, den är vackert mörkgrön när den trivs. Och trivs den inte, så försvinner den av sig själv efter ett tag. Och den är utmärkt om dina fiskar skulle få för sig att leka, bra leksubstrat och bra gömma för yngel.
#5 - 18 januari 2004 08:07
min javamossa består till större delen av alger...
#6 - 18 januari 2004 08:17
Jag kniper lite utrymme här istället för att skapa en ny tråd om javamossa.
Jag har aldrig lyckats med min mossa, det har alltid slutat med att jag tagit bort och slängt den. Den blir helt över växt med trådalger. Det konstiga är att det alltid är från mossan det börjar komma, Trådalger alltså. Är ganska besviken då den e både dyr och vacker att ha i karet.

Någon som har lite tips på hur man lyckas med javamnossan??

[:-5] Mvh Jesper
#7 - 18 januari 2004 08:48
Jesper: Jag gissar att du använder fulldos av någon flytande gödning. Stämmer det?
MVH
Magnus
#8 - 18 januari 2004 09:21
[:-91]eehhh, jo det gör jag, Tropica Master Grow.[:-91]

Är det de som ställer till det ?

Mvh Jesper
#9 - 18 januari 2004 10:29
Ursprungligen skickat av malawi´n

Min egen javamossa är vackert mörkgrön, skulle inte klara mig utan den=)

Den växer snart ur karet...

Mvh Malawi´n

Hur får man tag på Javamossa? Är det något den lokala akvariebutiken kan ta hem åt en? Till vilka typer av akvarium och fiskar passar det med Javamossa (tex. Amazonas, Asien, ciklider, tandkarpar mm)? Hur mycket mossa bör man starta med? Blir hela karet (sanden) så småningom täckt av denna mossa?
#10 - 18 januari 2004 10:48
Läs först artbeskrivningen för denna växt här på zoopet och sen kan du titta på artbeskrivningen på Hjortgatans oxå, där står mycket bra. Du kan även beställa den från hjortgatans. Annars tror jag säkert att din lokala butik kan ta hem åt dig.

Mvh Jesper
#11 - 18 januari 2004 10:53
Som sagt, javamossa är ****-billigt. Priset i min lokala butik är 10 kronor för en näve=)
Jag kör utan gödning i mitt akvarium med mossan, men jag har aldrig fått den att fästa sig någonstans, utan den täcker halva karet och fungerar som revirgräns=)
Siamesiska algätare är perfekta malar till javamossa. Min älskar att åka runt bland spröten och käka små alger som har fäst sig...
Jag har min bland några lejonhuvudsciklider, fungerar utmärkt, inget bråk om reviren där alltså:)

Mvh Malawi´n
#12 - 18 januari 2004 11:56
Jag har en längre tid velat ha javamossa i mitt sköldpadds akvarium men dom har aldrig hört talas om javamossa på vårat zoo...
Vårat zoo är så J#VLA dåligt, hälften av djuren är döda eller halvdöda... det finns en liten ödla som är kraftigt avmagrad, eremitkräftor som ligger döda på botten, hamstrar som har alger i vattenflaskan mm...
Ta tex den där gången när dom tog hem ett nät fyllt med flera hundra fjärills puppor till zoot, efter någon väcka när dom var kläckt så flaxade fjärillarna mot fönstren, och dom som var döda plockade dom i en burk och sålde för 10 kronor styck...
#13 - 18 januari 2004 12:04
Ursprungligen skickat av Quartex

[:-91]eehhh, jo det gör jag, Tropica Master Grow.[:-91]

Är det de som ställer till det ?

Mvh Jesper

Trådalger tycker om för höga halter av järn i vattnet. Jag gissar vidare att du har ganska så dåligt med ljus och ingen co2 tillsats. Vad jag menar med det är inte att du måste ha starkt ljus och co2 för att lyckas. Men med svagt ljus och utan co2 så kan man inte docera full dos tmg. Prova att minska på tmg doceringen ELLER skaffa mer ljus och co2.
MVH
magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 18 januari 2004 12:09
Just javamossa återfinns väldigt sällan i butikerna eftersom inte växtgrossisterna har det i sitt sortiment.
Är man däremot med i en akvarieförening så finns det alltid någon i föreningen som har gott om det och man kan köpa det billigt på föreningsauktionerna.
Sedan till frågan om javamossan tar över akvariet - jag hör till dem som svurit åtskilliga gånger över detta otyg. Mossan har tagit över hela mitt akvarium och gått in i pumpen och täppt till allt och det är omöjligt att bli av med det.
Vad man bör tänka på när man har javamossa är
1/ Ha inte för bra (dvs stark) belysning över ett kar med javamossa (jag har en 150 metallhalogenbelysning över detta kar).
2/ Ha inte javamossa i ett kar med för starka pumpar - då dras det in i filtret.
#15 - 19 januari 2004 14:42
Jag köpte min mossa via nätet. Har den som bottentäckare till största delen. Växter den för högt är det bara att klippa den lite! Bra växt!
Men det fastnar alger i den. Ta en tandborste och vifta lite i mossan, så får man bort det mesta. En del av mossan följer med, men det är ingen katastrof.

Annons