Jättevallisneria!

#1 - 16 maj 2007 21:36
hej!

köpte i dag Jättevallisneria(Vallisneria americana var. americana), det fanns ingen Skruvvallisneria som jag egentligen ville ha

något speciellt att tänka på med denna växt?

klarar den av att bli utsatt för "ciklidangrepp"??

Kristoffer
#2 - 16 maj 2007 21:59
Jodå, den överlever, men kan bli lite betad. Den skjuter dock nya skott rätt friskt. Av någon skum anledning har inte mina grävmaskiner velar gräva just där mina vallisneria står...vet inte varför, jag kanske bara har tur?
#3 - 16 maj 2007 22:32
Jens A. skrev:
Jodå, den överlever, men kan bli lite betad. Den skjuter dock nya skott rätt friskt. Av någon skum anledning har inte mina grävmaskiner velar gräva just där mina vallisneria står...vet inte varför, jag kanske bara har tur?

ja jag hoppas den blir skonad, en mycket trevlig växt tycker jag!!

ha re bäst!

Krille
#4 - 17 maj 2007 07:15
Jens A. skrev:

tja!!

min nyinköpta vallisneria är redan ganska lång, och når upp till utan plus 10 cm(så den ligger böjd)

kan det vara en ide att klippa den direkt, och hur klipper man, bara rakt av eller??
tips??

Kristoffer
#5 - 17 maj 2007 09:34
Stoffy34 skrev:
tja!!

min nyinköpta vallisneria är redan ganska lång, och når upp till utan plus 10 cm(så den ligger böjd)

kan det vara en ide att klippa den direkt, och hur klipper man, bara rakt av eller??

tips??

Kristoffer

Har också en sådan. Varför vill du klippa den? Tycker du ska låta den vara.
#6 - 17 maj 2007 10:03
Pegrasus skrev:
Har också en sådan. Varför vill du klippa den? Tycker du ska låta den vara.

tja
ja kanske det

den är ju fin, det är inte det

bara lite lång kanske

men jag låter den va så länge

ha re
Kristoffer
#7 - 17 maj 2007 10:05
klipp när du tycker att den börjar bli för lång...
När du klipper, var inte rädd för att klippa lite för kort, den är lika lång efter en vecka ändå;)

/Hans
#8 - 17 maj 2007 10:12
battalionP skrev:
klipp när du tycker att den börjar bli för lång...

När du klipper, var inte rädd för att klippa lite för kort, den är lika lång efter en vecka ändå;)

/Hans

ok
kalas!!

det kanske blir bättre om man klipper den lite då
blir den inte tätare och får kraftigare blad om man klipper den ofta?

eller??

Kristoffer
#9 - 17 maj 2007 10:27
Vet inte om den blir tätare av det faktiskt. Du får väl se när du gör det. Min växer i alla fall som en rysk brottare på anabola.
#10 - 17 maj 2007 10:28
Pegrasus skrev:
Vet inte om den blir tätare av det faktiskt. Du får väl se när du gör det. Min växer i alla fall som en rysk brottare på anabola.

hehe

kul sagt mate

jag skall prova
provar man inget, lär man sig inget!

Kristoffer

Annons