Jättevallisneria

#1 - 22 februari 2004 17:59
Tjena allihopa!

Jag ska handla från hjortgatans zoo har jag tänkt, tänker beställa Jättevallisneria
(Valisneria american (gigantea) (Jättevallisneria (K054) Den kostar 39.90 och jag undrar om mina malar kommer att gå på dom eftersom mina malar har totalt förstört mina svärdsplantor?
Hur många tror ni blir snyggt i ett 160 liters akvarium? Andra tips på snygga växter till mitt 160 liters sällskapsavkarium, vill ha mycket växter!!! Ska nämligen börja om på ny kärna med växter eftersom det inte är mycket med dom jag har!

/tacksam för svar MVH Ola.
#2 - 22 februari 2004 18:00
<font color="red">Du måste ge rätt mat till dina malar så kommer de inte röra dina växter.</font id="red">
#3 - 22 februari 2004 18:04
Algtabletter? Men jag undrar om min skäggmunsmal går på den där växten?
Många säger att malen även fast man ger den rätt mat går på svärdsplantor? Det sa dom iallafall i zooet, kanske är dom okunniga?

/Ola
#4 - 22 februari 2004 18:12
Jättevalisneria kommer att växa och föröka sig snabbt med utskottsplantor, så även om din mal tar något blad så blir det snabbt en djungel av sådana plantor.

#5 - 22 februari 2004 18:46
Okej, tror ni att 2 plantor räcker? en på vardera sida någorlunda symetriskt? Sen ska jag köpa lite Ceratophyllum demersum - hornsärv
det ska väl fungera bra som flytväxt och ge yngelna lite skydd...
Andra förslag på vad som kan passa?
#6 - 22 februari 2004 18:50
Min mal älsakr mina valisneria, men som sagt de förökar sig ganska fort. har fått två skott på mindre än två veckor nu. låt dem äta bara så slipper det växa igen.
#7 - 22 februari 2004 20:15
aja, det är bara det att mina svärdsplantor ser förj*vliga ut!
Dom är typ bruna och utätna och skitfula rent ut sagt!
#8 - 22 februari 2004 22:44
Jo, men svärdsplantor växer nog inte ens en tiondel så snabbt som jättevalisneria. Svärdsplantan hinner aldrig växa ikapp, och dessutom älskar ancistrus de breda, gruva bladen som ger den stöd att kunna äta sig igenom bladet. Ett blad från en valisneria ger inte det stödet, så de äter mindre på den.
#9 - 23 februari 2004 13:27
Hej!
Jag har inga problem alls med mina Jättevalisneria. Mina malar äter på dem men inte så att det syns. Tror att de har för grova och hårda blad. Däremot så äter de på alla andra växter. Det spelar ingen roll hur mycket mat jag ger dem.
Mvh Maria
#10 - 23 februari 2004 13:48
okej... Jag matar inte mina ancistrusar med botten/algfoder dom käkar alger och ingen har dött och dom ser ut att vara i bra form...
Annars, har ni något tips på bottenfoder för era ancistrusar?

/MVH ola
#11 - 23 februari 2004 13:50
Kör helt vanliga mini-tabs. Det verkar vara populärt.

Annons