jättevalisinera......

#1 - 26 december 2010 19:25
just köpt jättevalisinera och läser att man kan klippa av dom när de blir för långa..men...klipper ni bara av dom vid roten el ex på mitten av bladet???
#2 - 26 december 2010 20:07
Tja, man kan klippa av dem var som helst på bladet, oftast klipper man väl av dem så att de går till strax under ytan, när de ligger i slingor på ytan. Jag har haft jättevallisnerior som väl varit över två meter långa.
#3 - 26 december 2010 20:08
Micke_A skrev:
Tja, man kan klippa av dem var som helst på bladet, oftast klipper man väl av dem så att de går till strax under ytan, när de ligger i slingor på ytan. Jag har haft jättevallisnerior som väl varit över två meter långa.

tack för svaret...eftersom ja ska skaffa praktbotior har ja läst att vallisinera å typ anubias är hårda och står mer emot tuggande från fisken..??
#4 - 2 januari 2011 19:20
ja de är rätt tåliga växter som funkar till lite mer "tuggande" fisk som malawi tex.
#5 - 3 januari 2011 10:16
Jag rekommenderar nog istället att man nyper av de långa bladen ända nere vid basen. De gånger jag har klippt av bladen vid ytan har resten av bladet ofta trasats söner och börjat ruttna. Man får då fullt med sladdriga halvruttna blad som flyter omkring i burken, inte så trevligt. :/
#6 - 3 januari 2011 10:35
Jens A. skrev:
Jag rekommenderar nog istället att man nyper av de långa bladen ända nere vid basen. De gånger jag har klippt av bladen vid ytan har resten av bladet ofta trasats söner och börjat ruttna. Man får då fullt med sladdriga halvruttna blad som flyter omkring i burken, inte så trevligt. :/

hos mig funkar det att klippa dom varsom helst.

men.....att "riva av" med handen funkar inte, funkar med rena klipp med sax.

.

Annons