Jättetacksam för svar angående påfågelciklider=)

#1 - 24 mars 2007 19:29
Vi har köpt ett lekande par påfågelciklider, hämtade hem dom i förrgår, dom har stökat runt hela akvariumet typ, nu för en liten stund sen ser vi att dom lagt massor av ägg. Ska man ge nån speciell mat till ynglen sen?
onlyme
#2 - 24 mars 2007 20:59
Om det blir yngel av deras lek och när ynglen har förbrukat gulesäcken så ge småttingarna nykläckt artemia. Finns även annat yngelfoder som baby-star.
#3 - 24 mars 2007 21:13
Tack för ditt svar=) Hur lång tid tar det innan det kläcks om det blivit några yngel? Dom vaktar hela tiden sina ägg, jätteroligt att titta på dom=)
onlyme
#4 - 26 mars 2007 21:25
Jag ska väl säga på en gång att jag inte är expert på just påfågelsciklider... Men cikliders rom/ägg kläcks på cirka fem dagar, beroende mycket på vad för gradantal det är i vattnet. Första dagarna har de gulesäck(näring) och blir frisimmande efter ett par dagar.

http://www.oscarfish.com/
http://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5f%C3%A5gelciklid
#5 - 2 april 2007 12:57
Va roligt! Hur stora e dina påfåglar? Har själv nåra men inte haft turen att de lagt rom ännu.
#6 - 2 april 2007 13:35
Winette: Kul att du med har påfåglar, jag vet inte hur stora våra är men dom är stora:) Kanke 30cm.
Äggen försvann:( Det va ett riktigt liv i akvariumet på natten sen morgonen efter va alla ägg borta och den som vakatde dom hade sår på munnen.
Efter några dagar la dom ägg igen, så vi skärmade av akvariumet, fast våra slamsugare eller va det heter hade tagit sig igenom och kalasat på ägg. Så nu funderar vi på att köpa ett till akvarium, som vi ska ha till lek:) Hur stora är dina firrar då?
#7 - 2 april 2007 13:44
mad_mic skrev:
Winette: Kul att du med har påfåglar, jag vet inte hur stora våra är men dom är stora:) Kanke 30cm.

Äggen försvann:( Det va ett riktigt liv i akvariumet på natten sen morgonen efter va alla ägg borta och den som vakatde dom hade sår på munnen.

Efter några dagar la dom ägg igen, så vi skärmade av akvariumet, fast våra slamsugare eller va det heter hade tagit sig igenom och kalasat på ägg. Så nu funderar vi på att köpa ett till akvarium, som vi ska ha till lek:) Hur stora är dina firrar då?

Hallu,

Det är inte ovanligt att pappan äter upp äggen när det börjar bli lite mörkt i karet...
mitt par gav mig ägg c:a 20 ggr. Inte en enda gång var äggen kvar över natten :)

Lycka till med påfflarna.
#8 - 2 april 2007 14:06
Tack Stew för ditt svar, är det hanen eller honan som brukar vakta äggen? Man kanske ska ha nån svag lampa som lyser på natten då?
#9 - 2 april 2007 19:40
Är det inte två honor då? Då brukar den honan som inte lägger ägg käka äggen och sen försvarar två honor äggen sämre.
#10 - 4 april 2007 10:13
Synd att de inte gick bra:(
Mina är långt ifrån så stora ca 10-15 skulle ja tro. Vet inte villken som ar hona eller hane. Dessutom måste ja köpa ett större kar innan de blir massaker därinne... Är ingen vidare bra ide att ha fler än ett par tillsammans alltså? Kan man ha dom med några andra fiskar? Jag har mina med några röd ciklider o de går bra än så länge (röd cikliderna regerar:)) men ja har fått varningar om att det är idioti att ha dom tillsammans ( inget ja visste när ja köpte dom..) Får väl så vackert ta o dela upp dom så småningom:)
#11 - 6 april 2007 14:40
Wirre: Nä, det är en hane och en hona.

Winette: Våra lekte igår igen=) Äggen finns kvar, har delat upp akvariumet, fick även tips om att ha lampan tänd på natten för annars kan hanen äta upp äggen, funkade bra inatt. Får se hur den här natten går.

Vi har våra tillsamman med ett lekpar jaguarciklid, funkar jättebra! Har även en eldstjärt som klarat sig, den går emot dom större fiskarna så dom blir rädda.

Annons