jättesmal ancistrushona

#1 - 27 mars 2004 15:06
hellu

min ancistrushona på 9 cm är extremt smal....har en hanne i samma kar, men dom har inte lekt. hon har vart smal ett bra tag nu, har sett henne äta och bajsa så jag undrar vad är det för fel?

hon simmar runt i 222 liters med fem andra malar, och alla kommer bra överens och samsas om zucchini.

matar med zucchini, ärtor, flingfoder och artemia, ibland med mysis.

ska jag sätta henne i annat kar? för hon visar inga tecken på att vara svag eller så, bara att hon är...jättesmal.
#2 - 27 mars 2004 16:40
Svårt att säga... är hon inte slö och äter som hon ska så är det säkert OK! Det är inte så att hon blir jagad på nätterna då? Du kunde ju flytta henne ett tag för att se om hon hullar på sig...
Sedan undrar jag hur hon är smal... är det på bredden eller är magen insjunken???
#3 - 27 mars 2004 17:35
magen insjuken.
inga fenor är paj på nån av fiskarna .. på dagarna är dom snälla mot varandra.
Får flytta på henne då ... Har ju sett henne äta och så :/
#4 - 27 mars 2004 18:39
Hej

Prova att mata med lite brysselkål istället.Tror att det innehåller lite mer energi är zuccini.
Fredrik
#5 - 27 mars 2004 19:19
Testa att även mata med tablettfoder, det innehåller mer energi/näring än färska grönsaker. Hikari Algvåfflor och Seras spirulinatabletter får mina ancistrusar dagligen. Dessutom är det ett kul sätt att mata dem på, när man fäster spirulinatabletter på framrutan. Malarna sitter som sugkoppar på tabletterna! Honorna tycker jag är lite skyggare, de äter helst från botten.
#6 - 27 mars 2004 19:45
Ska kolla efter tabletter då, då måste jag flytta på henne ... slöjjisarna är förtjusta i tabletter så :)
#7 - 27 mars 2004 23:01
De brukar gilla att suga på en sån där tablett för Corydoras och så, i bland... Det är kanske som Ulla och Fredrik säger... hon behöver kanske lite mera varierad kost. Jag matar oftast med minst tre olika foder till mina...
#8 - 15 april 2004 08:48
Ursprungligen skickat av Nanc

De brukar gilla att suga på en sån där tablett för Corydoras och så, i bland... Det är kanske som Ulla och Fredrik säger... hon behöver kanske lite mera varierad kost. Jag matar oftast med minst tre olika foder till mina...

mjo, märkte det. fast det jag köpte smulade ner sig och smutsade ner vattnet så himla snabbt, och dom hinner inte äta upp hela (eller halva) innan den smulat ner sig ...
#9 - 15 april 2004 08:52
Det där är ett problem med bottentabletterna... Jag har börjat använda matkoppar i en del kar där de äter långsamt.... en halv kokosnöt...eller en lerkruka funkar bra...

När det gäller rena algtabletter så gör Wardleys en sort som är mycket hårdare än de andra jag testat...

Annons