Jätteprojekt

#1 - 22 februari 2006 22:47
Jag måste få berätta det jag får berätta om detta projekt, för det är en fantastisk ide.

En gammal kompis hörde av sig till mig för ett par månader sedan. Han hade flyttat "hem" till den lilla småstad som han växte upp i, efter att ha bott och arbetat i Stockholm i nästan tio år.

Väl där hade han funderat på vad han skulle livnära sig på, och efter lite funderande så ansåg han att Sverige behöver ett akvariecenter av lite klass och storlek. (Jag hade ingen aning om att han ens var intresserad av akvarier, och han hade ingen aning om att jag var akvarist).

Hursom, det hela började med att han hade börjat snacka med någon kommunchef som skvallrat för en politiker som gått upp i högvarv, och så blev han inbjuden till något näringslivsråd med representanter för kommunen, banken, det lokala näringslivet och länsstyrelsen.

Kontentan blev att de tyckte att han skulle presentera en komplett affärsplan som skulle kunna mynna ut i lite mer turism och lite arbetstillfällen. Lokaler och arbetskraft finns det gott om, annat går att lösa var andemeningen.

Det var då han ringde mig, för affärsplaner är mitt gebit.

I två månader har vi nu träffats ofta, vi har mailat varandra 886 gånger med en massa olika spåningar om hur det kan se ut, vi har gjort budgetar, vi har gjort hållfasthetsberäkningar för att kunna konstruera ställningar, för att sedan försöka räkna ut vad de kostar att tillverka. Rörmokare har fått berätta vad det kostar att dra rör, en glasmästare har fått offerera håltagning i hundratals akvarier, en marknadsföringsplan har utvecklats, vi har beräknat energiåtgång, vattenförbrukning och en massa annat.

Själva verksamheten blev en "tusenfoting" med många affärsområden att vila verksamheten mot. Fiskodling, import, butiksförsäljning, produktion av foder och webhandel är de viktigaste.

Budgeten för byggandet ligger på x miljoner, sedan beräknas första åren generera en förlust på y miljoner, tredje året blir det nollresultat och som först fjärde året blir det vinst enligt planen.

Projektet omfattar 130m3 vatten fördelat på nästan 1000st akvarier. Utöver det kommer några dammar. Åtta heltidsanställda till att börja med.

Konceptet är viktigt, och efter att ha besökt ett femtiotal akvarieaffärer i Sverige så slog vi fast följande. Svenska akvarieaffärer är trånga, ligger tokigt placerade, personalen kan inte svara på enkla frågor om foder, lysrör eller fiskar, utbudet är väldigt diversifierat med en massa olika varumärken och fiskarna ser ut som "ufo:n" i många fall. Öppettiderna är ofta rätt begränsade och prisbilden mycket ojämn. Visste ni att det kan skilja 200% i pris på en identisk burk Tetrafoder?

Därför handlar konceptet nu istället om fullständig varudeklaration, foder och fisk skall vara producerat i Sverige. Egna varumärken på allt från gruset till slangklämmorna. Inget användande av mediciner i preventivt syfte i uppfödningen och inga "korsningar" eller avelsvarianter som inte förmår föra anlagen vidare på egen hand. Därtill i ett stort enplansvaruhus med gott om gratis parkeringsplatser utanför, handikappanpassat, barnvagnsvänligt och man skall kunna mötas i gångarna utan akrobatiska övningar.

Idag skickade jag över hela luntan (186 vackra powerpointbilder samt en Excelfil med runt 18.000 handskrivna formler) till honom, och på Måndag skall han presentera det hela för en massa högdjur. Som jag har förstått det är det minst 50% chans att det går igenom.

Tyvärr kan jag inte berätta var detta kommer att äga rum, men Mellansverige är ett hett tips. Går det bra kan man alltid starta en fillial i syd och i norr.

Jag hoppas att de säger ja till det här projektet snart, även om min del i det hela är över. Då kan det vara verklighet runt halvårsskiftet 2007.
#2 - 22 februari 2006 22:55
Shit vad häftigt!!!
Jag hoppas VERKLIGEN att det här går igenom, både för er och alla akvaristers skull!

Du har inget annat val än att berätta för oss genast när du vet hur det gått för din vän med övertalningen =)
#3 - 22 februari 2006 22:59
låter verkligen spännande.
jag LOVAR och SVÄR att ja kommer va där på premiären om allt går i lås.

lycka till!
#4 - 22 februari 2006 23:02
När projektet väl skall sjösättas går det att berätta mycket mer, så det lovar jag att göra.
#5 - 23 februari 2006 01:54
*APPLÅDERAR!!!!!*

Otroligt kul, hoppas verkligen att det går igenom :D

Som andreassofus säger så lovar och svär jag också att vara där på invigningen !
#6 - 23 februari 2006 06:27
Optimist.
#7 - 23 februari 2006 06:49
Har din vän blivit mångmiljonär på lotto, eller hur har han tänkt att finansiera sitt kostsamma högriskprojekt?

Som du säkert vet är en grundregel inom affärsplanering att fokusera på EN sak, men detta "vansinnesprojekt" tycks helt sakna fokus, och är därmed dömt att misslyckas. 8 personer kan knappast få upp en verksamhet med sådan bredd på en gång.
#8 - 23 februari 2006 06:56
Låter skit kul. Hoppas det går vägen för er. Då måste man upp och kolla:D:D Låter som ett mycke bra projekt. Bra att ni kommer ha kunnig personal, man blir så j*vla irriterad när anställda inte kan svara på enkla frågor:(

Tycka till:D:D:D
#9 - 23 februari 2006 07:14
Helt dömt att misslyckas, om alllt skall vara svenskproducerat, fisk, foder o.s.v, kommer de inte kunna konkurera med de kedjor och affärer som köper från utlandet. Finns t.ex ingen som helst ekonomi att odla fisk i Sverige.
#10 - 23 februari 2006 07:45
Guy: Det finns gott om fiskodling i Sverige, liksom vi är ganska duktiga på annan djuruppfödning i vårt land. Därtill finns det en etisk dimension i vårt sätt att behandla djur i Sverige som kan spela en stor roll, och så slipper man flygfrakter från jordens alla hörn. Det är ytterst få odlare som har hand om hela kedjan från odling till försäljning till slutkonsument, vilket kommer leda till bättre marginaler i det här projektet.

Det handlar dessutom om att sticka ut och vara lite motvals om man skall ta sig in på marknaden. Att lansera ett märke som heter "Aqua-kraft" eller något liknande som är precis som allt det andra på marknaden är dömt på förhand att misslyckas. De marknadsaktörer som redan finns är ganska väl etablerade och har sina positioner.

Tekniska tillbehör tror jag dock att det är klart billigast att tillverka i Kina, det finns inte en chans att komma i närheten av produktionspriserna där för sådant som inte är verklig high-tech. (Och så avancerade saker finns inte i ett akvarium).

Petnym: Pengar tror jag går att lösa, han är inte precis helt barskrapad, och därtill finns det gott om etableringsstöd att söka och arbetskraft behöver i ett uppstartsskede inte kosta så mycket. Projektet är fokuserat på akvariehandeln, att ta ett totalansvar för produkterna och inte gömma sig bakom en flertal anonyma varumärken och diffusa odlare och importörer. Ett tag var hela husdjurssektorn ett huvudspår, men det skulle bli för stort.

Bredden kommer inte från dag ett, det tar t.ex. tre-fyra år att bygga upp en fiskodling av klass och antalet anställda får nog ökas på vart efter.

Sedan så bygger affärsplanen på att sälja standardkomponenter. Den som måste ha ett akvarium i icke standardmått hittar inget där, den som måste ha reservdelar till sitt filter som inte är köpt där, hittar inte det heller. Antalet artiklar skall hållas nere för att få struktur och lönsamhet på det hela.
#11 - 23 februari 2006 08:36
Låter spännande;)
Jag kommer att vara på invigningen;):D!!
#12 - 23 februari 2006 08:55
jobbiga pessimister
#13 - 23 februari 2006 09:05
Lysande initiativ, men jag skulle aldrig våga satsa i det.. Ganska kul egentligen jag gick och funderade på vägen till jobbet varför det inte finns någon butik med möjlighet att ta en seriös latte när man strosar runt bland karen, kanske nåt att tänka på,,:)
#14 - 23 februari 2006 09:07
Alltid roligt med de som har idéer och visioner.
Problemet är att "akvarie branschen" inte är lönande i dag, som jag skrivit i tidigare inlägg "det är mer lönsamt att sälja kattsand".
#15 - 23 februari 2006 09:14
Som ekonom tror jag inte en sekund att detta projekt håller. Men som akvarist välkomnar jag projektet med öppna armar. Lycka till!!
MVH
Magnus
#16 - 23 februari 2006 09:51
Till alla pessimister: Jag kan nästan inget om ekonomi men spontant känns det som om att detta om det går igenom borde skapa ett större intresse för akvarium, med rätt reklam förståss, om det nu är intresse som saknas. Dessutom har de ju beräknat att ligga - ett par tre år.
#17 - 23 februari 2006 10:17
Så tråkig inställning många har till företagande. Hur kan man uttala sig så kategoriskt om det inte kan bli lönsamt? Det måste väl ändå bero väldigt mycket på hur det genomförs, var det kommer att ligga, hur hårt de anställda jobbar, PR, prissättning, tur/otur med sjukdomar och tusen andra faktorer. Jag önskar er lycka till.
#18 - 23 februari 2006 10:22
Lycka till hoppas det går vägen....
#19 - 23 februari 2006 10:53
Lycka till!
Pessimister finns det gott om! Jag kommer ihåg då Biltema grundades i början på 60-talet och drevs i en källarlokal i Linköping, många sa att det aldrig skulle gå, för stor konkuren, mm. se hur det utvecklade sig i dag med mer än 35 varuhus i Skandinavien!:) Nya idéer skall premeras!:)
Lucas_no1
#20 - 23 februari 2006 10:55
Det kommer inte gå i en liten stad!
Som turistattraktion får man nog säga att intresset kommer bli lågt från dom som inte är akvarister.
Barnfamiljer som vill se djur och fiskar åker till Kolmården eller Skansen eller annan djurpark.
Ligger detta ställe i en större stad som redan drar turister kommer det kanske gå bättre för då kan man göra två flugor på smällen under semestertrippen.

Vad för djuraffärer ni har besökt vet jag ju inte men här i Stockholm finns det bara ett ställe som är trångt och fuktigt.
De flesta andra djuraffärer är relativt ok fast jag kan hålla med om att personalen är usel på många ställen.
Men man kan förstå det också för det är dyrt att ha anställd personal men praktikanter är gratis, AF betalar lönerna.

Men jag hoppas verkligen att ni har en superlösning på erat projekt för det skulle verkligen vara kul! :-)
#21 - 23 februari 2006 10:59
[QUOTE=laerni]Pessimister finns det gott om! Jag kommer ihåg då Biltema grundades i början på 60-talet och drevs i en källarlokal i Linköping, många sa att det aldrig skulle gå, för stor konkuren, mm. se hur det utvecklade sig i dag med mer än 35 varuhus i Skandinavien!:) Nya idéer skall premeras!:)[/QUOTE]

Ja, eller Ericsson... Ovanstående projekt skulle nog må bra av en period i källarlokal för att sedan växa därifrån. På så sett bränner man inte alla dessa miljoner som nämns ovan.
#22 - 23 februari 2006 11:03
[quote=Tropfrog]Som ekonom tror jag inte en sekund att detta projekt håller. Men som akvarist välkomnar jag projektet med öppna armar. Lycka till!!
MVH
Magnus[/quote]

Jag håller med Topfrog helt och hållet.

Jag tror det är svårt att klara sig om man BARA säljer akvarier, tillbehör och fisk, jag tror många zooaffärer tjänar mest pengar på katt och hundtillbehör.

I England finns de flesta stora och bästa akvarieaffärerna i trädgårdscenter vilket jag tycker är en mycket bra idé, de säljer förståss mycket dammar och damfisk i England ;)

Den bästa akvarieaffären jag varit på var en Maidenhead affär i England och där var det inte trångt, snarare tvärt om :)
#23 - 23 februari 2006 11:03
Jag önskar din kompis all lycka till! Vilken superaffär att handla i!!! Med personal som kan svara på mina frågor och jag kan lita på... :)

Men... har jag missat var den kommer att etableras? Skulle VÄLDIGT gärna vilja ha den här i närheten... :p
#24 - 23 februari 2006 11:45
[QUOTE=Opus]Jag håller med Topfrog helt och hållet.

Jag tror det är svårt att klara sig om man BARA säljer akvarier, tillbehör och fisk, jag tror många zooaffärer tjänar mest pengar på katt och hundtillbehör.

I England finns de flesta stora och bästa akvarieaffärerna i trädgårdscenter vilket jag tycker är en mycket bra idé, de säljer förståss mycket dammar och damfisk i England ;)

Den bästa akvarieaffären jag varit på var en Maidenhead affär i England och där var det inte trångt, snarare tvärt om :)[/QUOTE]
Dammfiskar och damm tillbehör är en tillväxt bransch, men som mattast något pga. några somrar med sämre väder.
#25 - 23 februari 2006 12:05
Lycka till från mig med. Det är skoj att någon vågar satsa.:D
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 23 februari 2006 13:58
Visst väldigt kul att någon vågar satsa på en svår bransch som ger lite pengarmen samtidigt tycker jag att det är fel om det inte görs med egna pengar.
Däremot att använda skattepengar till riskprojekt (vet inte om så kommer att göras i detta fall) är fel eftersom det leder till en osund konkurrens. Om det lyckas så leder det ju till att företag som idag går runt utan bidrag (t.o.m. bidrar till samhället genom att betala in skatt) kommer att konkureras ut.

Men handlar det helt om egna pengar så är det bara kul med nya initiativ eftersom det är positivt med konkurrens (som dock skall ske på lika villkor).
#27 - 23 februari 2006 15:02
[quote=Kramfors]Dammfiskar och damm tillbehör är en tillväxt bransch, men som mattast något pga. några somrar med sämre väder.[/quote]

Visst, men jag menar att det borde vara enkelt för en affärskjedja som t.ex Blomsterlandet eller Plantagen at ha en "akvariehörna".

Min poäng var/är att det måste vara svårt att klara sig om man bara säljer akvariefisk och tillbehör :)
#28 - 23 februari 2006 21:17
stordrift funkar men det är alltid en risk innan man har etablerat sig

http://www.diskuszucht-stendker.de/pages/about_us.html

dom här är ju ett exempel på lyckad satsning som genom kvalitet håller asiaterna stången :)
#29 - 23 februari 2006 22:50
Lycka till! Blir det av kommer jag garanterat vara där på invigningen! :D
#30 - 24 februari 2006 06:40
Många såväl optimistiska som pessimistiska åsikter. Jag instämmer med de flesta tidigare. Låter som ett riskprojekt utan dess like men Sverige behöver entrepenörer som vågar tänka stort och nytt! Önskar verkligen projektet lycka till!
#31 - 24 februari 2006 08:33
[QUOTE=Kjell Fohrman]... Däremot att använda skattepengar till riskprojekt (vet inte om så kommer att göras i detta fall) är fel eftersom det leder till en osund konkurrens. Om det lyckas så leder det ju till att företag som idag går runt utan bidrag (t.o.m. bidrar till samhället genom att betala in skatt) kommer att konkureras ut. ...[/QUOTE]
Jag tycker att det är bra med intiativ och skulle verkligen ser framemot denna satsningen. Tycker dock att Kjell har verkligen en poäng i detta som jag inte tänkte på själv när jag läste tråden...

Hejhopp. Ralp
#32 - 24 februari 2006 09:24
Låter hur kul som helst. Lovar oxå att komma på invigningen.
Håller inte alls med Kjell. "Osund konkurrens" är bara ett Jantetänkade. Visst kommer säkert någon nationalekonom att motbevisa mig. Men jag tycker visst att en kommun(s invånare) kan vara med och skapa arbetstillällen i kommunen. Finns det dessutom eventuella spinnoffeffekter i form att ökade besökare i kommunen så borde varje kommun titta på sådana exempel. Att vi i Växjö bygger ut vårt bibliotek är oxå osunt enligt jantelagen men dom flesta (dock inte alla) som betalar skatt i kommunen tycker att det blivit bra.
Nää så frammåt med lite nybyggartankar och skippa pesimisterna. Få kommuner gör olagliga satsningar så får ni igenom ert förslag önskar jag er all lycka.
#33 - 24 februari 2006 09:36
8 § Kommuner och landsting får genomföra åtgärder för att allmänt främja näringslivet i kommunen eller landstinget.
Individuellt inriktat stöd till enskilda näringsidkare får lämnas bara om det finns synnerliga skäl för det.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 24 februari 2006 09:47
"Osund konkurrens" är bara ett Jantetänkade.

Vore intressant att i så fall få höra lite argument för att det är så. Jag kan dock hålla med om att vissa lägen fungerar sådant som glesbygsstöd bra och i vissa fall när dessa stöd fungerar som hjälp till t.ex. arbetshandikappade så är det bra. Jag har dock tyvärr sett alldeles för många luftslott få en massa i bidrag (pga okunnighet hos de som delar ut bidragen) men just detta projekt vet jag självklart inget om.

Har förresten ett litet "kul" exempel. Pratade för en tid sedan med en som har en zooaffär i en mellanstor stad i södra Sverige. Han var ensam affär på orten men sisådär vartannat år så startade det upp ny zooär med "Starta eget-bidrag".
Pga av den nya affären initialt har låga kostnader pga olika bidrag som lönebidrag etc. så kan den hålla relativt sett lägre priser än vad han kan (som har lönekostnader till anställda etc att tänka på). Han klarar sig ändå pga att hans affär är inkörd (har funnits i mer än 20 år).
Så kommer den dag så myndigheterna drar in sitt bidrag till den nya affären och denne själv nu får stå för löner. lokalhyra etc. etc. Dvs nu är kostnaderna betydligt högre. Samtidigt så har den nya affärens kunder vant sig vid de låga priserna och afffären kan därför inte höja priserna.
Då sätter den gamla affären in stöten efter att ha legat lågt en låg tid - han drar igång en marknadsföringskampanj och sänker priset rejält på vissa lockvaror. Nykomlingen har inte en chans att hänga med utan tvingas i konkurs. På detta sätt så hade "gamlingen" enligt egen uppgift sänkt 5-6 olika företag.

Om det finns någon sensmoral och någon vinnare i detta vet jag inte - däremot flera förlorare. Förlorare är bl.a. skattebetalarna som lagt ut många miljoner helt i onödan och dels de som försökte starta upp ett nytt företag (deras redan tidigare dåliga självförtroende har säkert fått sig ytterligare en knäck).
#35 - 24 februari 2006 09:51
Då finns det två vägar att gå. Antingen skaffar men synnerliga skäl t.e.x genom att visa mervärden som skulle främja även konkurenterna.
Eller ser man till att stödet inte är individuellt t.e.x genom att erbjuda flera intressenter samma förslag.
En annan variant är att kommunen erbjuder lokaler som passar till ändamålet.
Det kan bli lite trixigt däremot att bygga nytt utan att det kan visas att ändamålet är att hjälpa en enskild utvald intressent.
#36 - 24 februari 2006 09:58
Ahh förlåt Kjell du hann imellan.
Förstår att din bekant är sliten ekonomiskt av detta o visst vore det underbart och rättvist att leva i en värld helt utan bidrag.
Men nu lever vi i den världen varken vi vill det eller ej.
Därför måste vi släppa fram vissionärer och hjälpa fram nya ideer och nytt tänkande.
#37 - 24 februari 2006 10:03
Risk förresten är ett rätt roligt ord. Om inte vi gemensamt hjälper nya ideer att bli verklighet så blir det bara de ideer som man garanterat tjänar på som blir verklighet. Och dom ideerna tjänar man bäst på att lägga i låglöneländer.
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 24 februari 2006 10:13
Därför måste vi släppa fram vissionärer och hjälpa fram nya ideer och nytt tänkande

Visst tycker också det är kul - men däremot så tycker jag rent generellt att det är fel att skattebetalarna skall stå för fiolerna i ett kommersiellt projekt. Speciellt om projektet i sig konkurrerar med redan existerande företag. Däremot tycker jag att det är helt OK att skattepengar går till stöd till arbete till arbetshandikappade eller som stöd till ren glesbygd.

Själv har jag ju förövrigt haft en del funderingar på att köra igång något nytt (med egna pengar) inom branschen eftersom jag har en del pengar "över" sedan jag sålde grossistverksamheten 1999.
Så vissa delar av detta projekt är faktiskt lite av vad jag funderat på, men jag har gjort en del marknadsundersökningar och dessutom har jag ju jobbat inom branschen i mer uppåt 30 år så jag är ju rätt insatt och detta har lett till slutsatsen att det inte går att få någon bra ekonomi i detta - satt i relation till mängden arbete.
Dessutom det som är hyfsat lönsamt idag är ju dessutom sådant som kattmat och den fisk som är lönsam är ju alla dessa avelsformer. Detta är jag inte så intresserad av och då får det vara.
#39 - 24 februari 2006 10:18
ett litet tillägg :) kan du inte dra igång en sån här historia utan bidrag så kommer det att krasha efter 6 månader pga att det tar tid för att få det att gå runt.
kolla gärna statistik över företag som startas med starta-eget bidrag och konkurser.
det finns hur många som helst och samtliga sponsrade företag konkurerar på felaktiga villkor ända fram till de kursar vilket gör att etablerade företag får sämre lönsamhet och minskad marginal för att utöka verksamheten med eventuella nyanställningar som följd.

det är lite en tankevurpa från af och kommuner i min mening

(det här projektet är ju lite större så jag tror att det inte handlar om ett simpelt starteget bidrag här)
#40 - 24 februari 2006 10:44
Jag förstår Kjell att du sitter inne med mycke kunskap i ämnet. "men just detta projekt vet jag självklart inget om" sa du själv.
Håller med dig robban - bidrag är en form av tankevurpa.
Vi i Sverige har inte annat val än att försöka leva i europa. Steget mellan ide och verklighet är i många fall för långt för den enskilde. Då behövs bank - borgenär eller liknande. Och det är här jag menar att det kan finnas ett mervärde för en kommun eller rättare sagt invånarna att stödja en ny ide.
#41 - 24 februari 2006 11:19
Alternativet är att vi inte stödjer ideer, nytänkande samt nyetableringar och låter marknaden ta hand om alla förslag.
Perfekt om vi hade levt i ett land på månen där alla former av stöd, hjälp och bidrag inte finns så att marknadskrafterna hade fått avgöra.
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 24 februari 2006 12:54
"men just detta projekt vet jag självklart inget om" sa du själv.

Helt korrekt och samma gäller väl dig antar jag,eller? Så bägge våras diskussioner är väl av mer principiell natur och handlar väl inte om projektet som sådant.
Den ende som är exakt insatt i just detta projekt är väl swetrot som startade tråden och han kan ju av förklarliga skäl inte ge oss så mycket detaljer att vi andra kan diskutera just detta projekt utan vi får nöja oss med en allmän diskussion.

Jag ser dock fram emot rapporter om projektet hur det fortlöper och om det blir av - skall bli kul att höra.
#43 - 24 februari 2006 13:12
Jadå Kjell - helt rätt, ja ska försöka tagga ner lite - men du vet man blir ibland så upphetsad och då kan det låta lite illa. Men du har helt rätt, ja vet inget om det aktuella fallet heller. Fast mitt jobb har nära anknytning till liknande fall.

Lycka till med era projekt [:-15]
#44 - 25 februari 2006 00:02
Det där med finansieringen är inte riktigt mitt bord i det hela, men självklart är det inte så att kommunen eller andra myndigheter plockar fram stora plånboken och slantar upp. Jag tror jag kan försäkra att varje liten skruv kommer att få betalas av den som startar detta företag.

Vad kommunen och andra myndigheter dock kan göra är att skapa förutsättningar. Det kan handla om lokaler med ett visst läge och en viss funktion med rimligt pris. Runt om i Sverige står det rätt många tomma stora lokaler efter bl.a. nedlagda industrier och regementen. Kommunerna hyr gärna ut sådant billigt, därför att det ofta är en bra genväg att få nyetableringar av näringsverksamheter.

Andra åtgärder kan vara att arbetsförmedlingen åtar sig att utbilda de människor som skall arbeta där för att de skall kunna få fast jobb. Utbildningen kan delvis betalas med EU-pengar. Det finns också olika former av mer eller mindre förmånliga lån från bland annat Almi. Det är ju så att det tar ett tag innan verksamheten kommer igång, och då är det skönt med investerare som inte behöver se amorteringar innan portarna ens har slagits upp.

Om det finns en etablerad lokal aktör värd namnet på orten så kan det rent av vara lämpligt att involvera denna i projektet genom att ge denne ett vettigt erbjudande. Kompetens, befintlig kundstock, ett etabelerat företag med kredithistorik och att slippa konkurrera lokalt är värt mycket. Men som sagt, det där är inte mitt bord. Mitt bord var att göra en marknadsanalys och en marknadsplan. Att kartlägga branschen och se vilka möjligheter som finns att slå sig in där, och hur man gör det.

Jag kan säga att jag ser en tuff bransch bestående av många små aktörer som generellt sett har en låg timpenning. De styrs av några få grossister, av ett inrutat tänkande med en mall för hur det "skall" vara och utsätts därtill för en allt elakare konkurrens från Internethandeln.
#45 - 4 mars 2006 00:04
Ja jag tycker detta låter jätte kul!
Hoppas det går som ni planerat och lycka till!
#46 - 10 maj 2006 21:55
Folket:
Om nu swetrot livnär sig på att göra affärsplaner, borde många av era invändningar redan blivit skärskådade - man får ju ändå förutsätta att han kan sitt jobb.
Alltså, swetrot & friend: Jag önskar er all lycka till, and may you be prosporous! =)
#47 - 27 maj 2006 11:37
Jag säger bara lycka till!!
Spara undan pengar så det finns att ta av ifall det skulle hända nåt, o lita inte bara på de bidrag som man kan få.. en dag tar de lixom slut.. jag själv fegade ur pga det.. men man ska ju ine ge upp innan man ens har testat!
Kör på o tro på er själva, det kommer man långt med! :)
#48 - 27 maj 2006 13:56
hoppas ni får det igenom :D
#49 - 19 juni 2006 21:22
Hur går det nu med det här jätteprojektet?...
#50 - 19 juni 2006 22:08
[QUOTE=tetra 1]Hur går det nu med det här jätteprojektet?...[/QUOTE]

Precis. Eftersom det skulle ligga i mellansverige så måste det väl betyda mellan Östersund och Sundsvall... ;-)

/Per-Anders
#51 - 19 juni 2006 22:09
O ska det ligga där wow... då är det nära mig! ;)
#52 - 20 juni 2006 11:07
Hade varit spännande att följa det här projektets utveckling...om nu inte allting är hemligt förstås? :rolleyes:
#53 - 10 december 2006 21:10
Hur har det gått med det här projektet?
#54 - 10 december 2006 21:35
Hmm intressant tråd det här var:)

Har hört om ett stort projekt jag med som skulle kosta x antaaaaal miljoner att starta upp men som skulle locka folk från hela europa. Vet vad dem har tänkt och göra och så men vill inte avslöja för mycket då det är jäkligt hemligt:p Det skulle iaf ha med djur och fisk och en lite annat att göra. Tror att det också var planerat att ligga någonstanns i mellansverige och där den ena personen hade gott om pengar som denne var beredd att satsa av. Hade dock totalt glömmt bort det men nu måste jag ju se om jag kan ta reda på lite fakta och se om det kommer bli av eller hur det blir:D
#55 - 11 december 2006 10:49
Wow, guuuud vad häftigt! Mega roligt! :D Håller verkligen tummarna på att allt kommer att gå i lås. *Hoppas, hoppas* Har själv hoppat på ett projekt i djurvärlden som antinger kommer att hålla eller brista. Vi får se. Jag är ju bara trots allt 20 år. :p ;)
#56 - 11 december 2006 21:17
jag tror dock inte ni skall hoppas så mycket. Tror det här var ett skämt eller liknande. Mycket som talar för det tycker jag...
#57 - 12 december 2006 21:50
laerni skrev:
Lycka till!

Pessimister finns det gott om! Jag kommer ihåg då Biltema grundades i början på 60-talet och drevs i en källarlokal i Linköping, många sa att det aldrig skulle gå, för stor konkuren, mm. se hur det utvecklade sig i dag med mer än 35 varuhus i Skandinavien!:) Nya idéer skall premeras!:)

Ja, och de fick ju rätt, för nå´t "Biltema" är det ju inte längre!!!!
#58 - 13 december 2006 12:58
Jag tror inte Swetrot varit aktiv här sedan mitten på april, så chansen att han ska svara just nu är inte skitstor. En sådan här satsning tar tid att organisera, och förhoppningsvis var det inte bara rök. Jag skulle gärna se en stor butik, med kvalitetssäkrade varor, dels genom egen produktion, och dels genom samarbete med inhemska leverantörer. Däremot är jag inte helt säker på hur de på ett bra sätt ska kunna hävda sig i konkurrensen med webhandel. Växter, skulle kunna skeppas i isolerande frigolitlådor, eventuellt med returkrav, framföralt vid de kallare delarna av året. Men den varan som man egentligen hade varit mest intressant att handla på distans, är väldigt svår att skeppa på ett tillfredställande säkert, och skonsamt sätt. Fisk har vissa krav, tyvärr.
B!
#59 - 30 december 2006 18:08
Intressant idé tycker jag!
Som tidigare sagt; som akvarist är jag glad och possitiv men det finns nått som säger att detta inte skulle funka, men då trådskaparen och dennes partner gått in i detta djupt och trådskaparen även arbetar innom området så anser jag att de har större vetande i hur vidare bra det skulle funka :)

Nu är det strax årsskifte och det är ju bara att hoppas...
Uppsala regionen tycker jag skulle vara det bästa stället ;)

PS: Ang. akvariebutiker där personalen inte kan nått så har jag inte stött på många, då vår lokala affär har mkt kunnig personal :)
#60 - 30 december 2006 19:33
Vet ni om att tyskarna är på väg!

swetrot skrev:
Jag måste få berätta det jag får berätta om detta projekt, för det är en fantastisk ide.

En gammal kompis hörde av sig till mig för ett par månader sedan. Han hade flyttat "hem" till den lilla småstad som han växte upp i, efter att ha bott och arbetat i Stockholm i nästan tio år.

Väl där hade han funderat på vad han skulle livnära sig på, och efter lite funderande så ansåg han att Sverige behöver ett akvariecenter av lite klass och storlek. (Jag hade ingen aning om att han ens var intresserad av akvarier, och han hade ingen aning om att jag var akvarist).

Hursom, det hela började med att han hade börjat snacka med någon kommunchef som skvallrat för en politiker som gått upp i högvarv, och så blev han inbjuden till något näringslivsråd med representanter för kommunen, banken, det lokala näringslivet och länsstyrelsen.

Kontentan blev att de tyckte att han skulle presentera en komplett affärsplan som skulle kunna mynna ut i lite mer turism och lite arbetstillfällen. Lokaler och arbetskraft finns det gott om, annat går att lösa var andemeningen.

Det var då han ringde mig, för affärsplaner är mitt gebit.

I två månader har vi nu träffats ofta, vi har mailat varandra 886 gånger med en massa olika spåningar om hur det kan se ut, vi har gjort budgetar, vi har gjort hållfasthetsberäkningar för att kunna konstruera ställningar, för att sedan försöka räkna ut vad de kostar att tillverka. Rörmokare har fått berätta vad det kostar att dra rör, en glasmästare har fått offerera håltagning i hundratals akvarier, en marknadsföringsplan har utvecklats, vi har beräknat energiåtgång, vattenförbrukning och en massa annat.

Själva verksamheten blev en "tusenfoting" med många affärsområden att vila verksamheten mot. Fiskodling, import, butiksförsäljning, produktion av foder och webhandel är de viktigaste.

Budgeten för byggandet ligger på x miljoner, sedan beräknas första åren generera en förlust på y miljoner, tredje året blir det nollresultat och som först fjärde året blir det vinst enligt planen.

Projektet omfattar 130m3 vatten fördelat på nästan 1000st akvarier. Utöver det kommer några dammar. Åtta heltidsanställda till att börja med.

Konceptet är viktigt, och efter att ha besökt ett femtiotal akvarieaffärer i Sverige så slog vi fast följande. Svenska akvarieaffärer är trånga, ligger tokigt placerade, personalen kan inte svara på enkla frågor om foder, lysrör eller fiskar, utbudet är väldigt diversifierat med en massa olika varumärken och fiskarna ser ut som "ufo:n" i många fall. Öppettiderna är ofta rätt begränsade och prisbilden mycket ojämn. Visste ni att det kan skilja 200% i pris på en identisk burk Tetrafoder?

Därför handlar konceptet nu istället om fullständig varudeklaration, foder och fisk skall vara producerat i Sverige. Egna varumärken på allt från gruset till slangklämmorna. Inget användande av mediciner i preventivt syfte i uppfödningen och inga "korsningar" eller avelsvarianter som inte förmår föra anlagen vidare på egen hand. Därtill i ett stort enplansvaruhus med gott om gratis parkeringsplatser utanför, handikappanpassat, barnvagnsvänligt och man skall kunna mötas i gångarna utan akrobatiska övningar.

Idag skickade jag över hela luntan (186 vackra powerpointbilder samt en Excelfil med runt 18.000 handskrivna formler) till honom, och på Måndag skall han presentera det hela för en massa högdjur. Som jag har förstått det är det minst 50% chans att det går igenom.

Tyvärr kan jag inte berätta var detta kommer att äga rum, men Mellansverige är ett hett tips. Går det bra kan man alltid starta en fillial i syd och i norr.

Jag hoppas att de säger ja till det här projektet snart, även om min del i det hela är över. Då kan det vara verklighet runt halvårsskiftet 2007.

:confused: Vad jag har "hört" är tyskarna på väg in i Sverige med ett jättezoo, antagligen först strax norr om stockholmsregionen. Ett komplex i flera våningar med försäljning av ALLT inom djursektorn. Som en vanlig akvariekonsument ser jag fram emot det, som jag nu har det får jag åka flera mil omkring för att hitta olika detaljer till mitt akvarium. De kommer att ta över hela zoo-sektorn i stockholmtrakten, ja säkert i flera större städer. Ska bli spännande att följa upp.
#61 - 30 december 2006 19:39
Malinitzi skrev:
:confused: Vad jag har "hört" är tyskarna på väg in i Sverige med ett jättezoo, antagligen först strax norr om stockholmsregionen. Ett komplex i flera våningar med försäljning av ALLT inom djursektorn. Som en vanlig akvariekonsument ser jag fram emot det, som jag nu har det får jag åka flera mil omkring för att hitta olika detaljer till mitt akvarium. De kommer att ta över hela zoo-sektorn i stockholmtrakten, ja säkert i flera större städer. Ska bli spännande att följa upp.

Vart har du hört detta? Vet du eventuellt vart norr om sthlm som dom har planer på att öppna isf? Dom är mer än välkommna enligt mig:D:D:D:D:D:D
#62 - 30 december 2006 19:50
Hörde det från en zookund i Upplands-Väsby. Förmodlígen, om allt går i lås, kommer det att ligga i Upplands-Väsbyregionen. Antagligen i slutet på 2007 eller under år 2008. För mej är det välkommet, varför har ingen svensk kedja tänkt på detta? Mycket pengar att göra!
#63 - 21 januari 2007 23:33
Klandra inte Swetrot för initiativet! Har själv haft liknande idéer! Klart man kan komma med kritik, men då är konstruktiv kritik faktiskt den bästa. Nu ska vi inte vara otrevliga!

Fortsätt kämpa Swetrot!
Henrik Goth

Annons