Jag måste få berätta det jag får berätta om detta projekt, för det är en fantastisk ide.
En gammal kompis hörde av sig till mig för ett par månader sedan. Han hade flyttat "hem" till den lilla småstad som han växte upp i, efter att ha bott och arbetat i Stockholm i nästan tio år.
Väl där hade han funderat på vad han skulle livnära sig på, och efter lite funderande så ansåg han att Sverige behöver ett akvariecenter av lite klass och storlek. (Jag hade ingen aning om att han ens var intresserad av akvarier, och han hade ingen aning om att jag var akvarist).
Hursom, det hela började med att han hade börjat snacka med någon kommunchef som skvallrat för en politiker som gått upp i högvarv, och så blev han inbjuden till något näringslivsråd med representanter för kommunen, banken, det lokala näringslivet och länsstyrelsen.
Kontentan blev att de tyckte att han skulle presentera en komplett affärsplan som skulle kunna mynna ut i lite mer turism och lite arbetstillfällen. Lokaler och arbetskraft finns det gott om, annat går att lösa var andemeningen.
Det var då han ringde mig, för affärsplaner är mitt gebit.
I två månader har vi nu träffats ofta, vi har mailat varandra 886 gånger med en massa olika spåningar om hur det kan se ut, vi har gjort budgetar, vi har gjort hållfasthetsberäkningar för att kunna konstruera ställningar, för att sedan försöka räkna ut vad de kostar att tillverka. Rörmokare har fått berätta vad det kostar att dra rör, en glasmästare har fått offerera håltagning i hundratals akvarier, en marknadsföringsplan har utvecklats, vi har beräknat energiåtgång, vattenförbrukning och en massa annat.
Själva verksamheten blev en "tusenfoting" med många affärsområden att vila verksamheten mot. Fiskodling, import, butiksförsäljning, produktion av foder och webhandel är de viktigaste.
Budgeten för byggandet ligger på x miljoner, sedan beräknas första åren generera en förlust på y miljoner, tredje året blir det nollresultat och som först fjärde året blir det vinst enligt planen.
Projektet omfattar 130m3 vatten fördelat på nästan 1000st akvarier. Utöver det kommer några dammar. Åtta heltidsanställda till att börja med.
Konceptet är viktigt, och efter att ha besökt ett femtiotal akvarieaffärer i Sverige så slog vi fast följande. Svenska akvarieaffärer är trånga, ligger tokigt placerade, personalen kan inte svara på enkla frågor om foder, lysrör eller fiskar, utbudet är väldigt diversifierat med en massa olika varumärken och fiskarna ser ut som "ufo:n" i många fall. Öppettiderna är ofta rätt begränsade och prisbilden mycket ojämn. Visste ni att det kan skilja 200% i pris på en identisk burk Tetrafoder?
Därför handlar konceptet nu istället om fullständig varudeklaration, foder och fisk skall vara producerat i Sverige. Egna varumärken på allt från gruset till slangklämmorna. Inget användande av mediciner i preventivt syfte i uppfödningen och inga "korsningar" eller avelsvarianter som inte förmår föra anlagen vidare på egen hand. Därtill i ett stort enplansvaruhus med gott om gratis parkeringsplatser utanför, handikappanpassat, barnvagnsvänligt och man skall kunna mötas i gångarna utan akrobatiska övningar.
Idag skickade jag över hela luntan (186 vackra powerpointbilder samt en Excelfil med runt 18.000 handskrivna formler) till honom, och på Måndag skall han presentera det hela för en massa högdjur. Som jag har förstått det är det minst 50% chans att det går igenom.
Tyvärr kan jag inte berätta var detta kommer att äga rum, men Mellansverige är ett hett tips. Går det bra kan man alltid starta en fillial i syd och i norr.
Jag hoppas att de säger ja till det här projektet snart, även om min del i det hela är över. Då kan det vara verklighet runt halvårsskiftet 2007.