Hej jag har fastnat för fjärilar men alla får en konstig sjukdom som liknar bukvattensot! jag behandlar med sera baktopur direkt men det verkar inte fungera! Hjälp mig! någon som vet hur man motverkar bukvattensot?:confused: :(
Hej jag har fastnat för fjärilar men alla får en konstig sjukdom som liknar bukvattensot! jag behandlar med sera baktopur direkt men det verkar inte fungera! Hjälp mig! någon som vet hur man motverkar bukvattensot?:confused: :(
Jag har presis haft bukvattensot, jag behandlade med Aquafuran, Nu är det inget kvar...
Hejsan
Har också haft problem ed bukvattensot för en tid sen. Provade att behandla, mest för de andra fiskarnas skull men då dog en 4-5 firrar för mig helt hastigt efter färdig behandling(inga bukvattensot symptom). Fick ett tips att försöka hålla optimala vattenvärden och vara noga med att tillsätta bakteriekultur (vårt akvarium var ganska ny startat) och har nu varit supernoga med skötseln av vattnet. Nu har vi inte haft några problem sen dess och våra firrar har börjat bli super produktiva (yngel i massor). Bukvattensot uppkommer var jag har förstått av att fiskarna är stressade och oftas att man har dåliga vattenförhållanden.
När man medicinerar slår man ju även ut de nyttiga bakterierna - vilket jag fick erfara!
Testa att optimera dina vatten förhållanden så kanske problemet kommer att lösa sig, det var i allafall räddningen för mitt akvarium och dess invånare. (är dock total amatör i området så om något proffs har något bättre tips så hojta!)
Lycka till
MvH Tina
Tack så supermycket för svaren jags ka kolla efter den där sortens medicin som du nämnde smegga...baktopur direkt funkar inte alls.. :( har testar PH och det ligger runt 6 det rä väl ingen fara eller?
det är ingen sjukdom,utan bara symptom på dåligt vatten. avliva insjuknade fiskar (skär av halsen på dom, spola inte ner levande i toan!!!) och höj vattenkvaliten. tycker inte du ska medicinera. bactopur tar väl död på alla bakterier, goda och dåliga ,så då får du svårt att behålla den biologiska balansen..
Du kan prova Octozin också. Det funkade för mig. Fick tipset här på zoopets sida om sjukdomar. Om det är parasiter som orsakat bukvattensoten så lär inte baklteriedödande hjälpa.
lenis3: På vilket sätt är vattnet dåligt för att det ska leda till bukvattensot?
jag har bara läst det, finns en jättebra artikel om ämnet på ciklid.se. Minns inte exakt vad som gjorde det, men när fjällen står ut har tarmsystemet ruttnat om jag inte minns fel. Dessutom kommer många sjukdomar från dålig vattenkvalite, antar att ju sämre kvalite på vattnet desto lättare drar fisken på sig sjukdomar.
dålig vattenkvalite var fallet när flera av mina guramis svullnade upp och fick avlivas. Jag satte in en till cirkulationspump och fick mer fart på vattnet, ökade vattenbytesfrekvensen också.
Precis som lenis3 säger så är det tarmsystemet som "smälter" och detta går inte att behandla när det väl har inträffat utan det är avlivning som gäller. Möjligen att det kanske kan gå att medicinera i ett riktigt riktigt tidigt skede innan tarmarna har lösts upp