Jättemage på 2 neontetror

#1 - 19 januari 2004 21:38
Två av våra neontetror har världens jättemagar! Ser inte klokt ut, som en liten boll bara precis "under" magen. De har lekt (såg ut som misstänkt lek iallafall) för någon dag sedan, men då borde de väl inte vara tjocka nu, eller? Hur funkar det där egentligen?

Bara det inte är någon hemsk sjukdom så alla dör! De är jättepigga och glada, äter bra och fina i färgerna!

Är de romstinna? Funkar det inte så att honorna släpper äggen och DÅ befruktar hannen dem?
#2 - 19 januari 2004 22:34
Mina tetror brukar se ut så efter det att de har fått mat. Fast det behöver ju inte vara så i ditt fall men de ser verkligen "knöliga" ut. ;-)

Vore kul om det blev något. Jag kollar varje dag efter ev yngel men fiskarna bökar väldigt i Javamossan så det kanske har funnits något smått där. Bara att vänta och se.

/Petra

#3 - 19 januari 2004 22:41
De brukar se ut så då dom har fått lite väl mycket mat, så halvera matransonen ett par dagar och se vad som händer.
#4 - 20 januari 2004 09:01
Eftersom akvariet är nystartat har jag undergött dem av rädsla för nitrit! I det förra akvariet de bodde i såg de aldrig ut sådär, och då fick de betydligt mer mat. Dock upptäckte jag detta precis efter min lilla mini-matning...och idag är jättemagarna borta!
Då måste det berott på maten! Just de 2 kanske fick i sig jättemycket!?
#5 - 20 januari 2004 09:35
Jag har också några enstaka som är väldigt glupska som vräker i sig och sväller. Blir rädd för att de kommer att spricka för de sväller väldigt och simmar ryckigt med baken uppåt. Men det verkar vara så de gör. Har hört att just Neontetra är väldigt glada i maten. :-)

/Petra
#6 - 20 januari 2004 13:43
Om de är "runda" så kan det bero på att det är honor.
Vi har några stycken neontetror där vissa har värdlens ölmage. Var uppe och kollade på den neontetra som hade värst mage och den var helt stilla. Men när man kom närmare så började den simma.
Det var något litet som stack ut, kan det vara äggläggningsröret?
#7 - 21 januari 2004 16:35
På den tjocka neontetran så har nu magen spruckit :(.
Men den lever fortfarande (tror jag, har inte sett den sen i morse).
#8 - 24 januari 2004 21:58
Har två neontetror som varit ganska tjocka några dagar. La dom i äggläggningsbur. Har nu fått jätte många ägg. så nu är dom smala igen. Väntar på att äggen ska kläckas snart. Tror att dina fiskar led av för mycket mat om magen har spruckigt. annars kan det vara som dom lagt ägg.

Annons