Jättehumla-mal?

#1 - 6 februari 2008 06:43
undrar om det är någon har någon erfanhet om jättehumla mal?
funderar på att köpa såna. men vill ju veta först hur dom är mot andra fiskar.

tack för svar på förhand

mvh Fredrik
Guest
#2 - 6 februari 2008 16:16
Vet du vilken art det är?
Om du har för små fiskar kan de nog lätt bli mat.
#3 - 6 februari 2008 16:27
art?

Lutt skrev:
Vet du vilken art det är?

Om du har för små fiskar kan de nog lätt bli mat.

Finns det flera olika arter av jättehumla mal?
#4 - 6 februari 2008 17:57
Just Pseudopimelodus bufonius har jag aldrig haft, men malar av den här typen brukar inte vara särskilt svårskötta.
Bara du tänker på att...
* det måste finnas gömställen i akvariet,
* humlamalen/malarna sällan eller aldrig visar sig när ljuset är tänt (själv ska jag skaffa "månsken" för att slippa smyga med ficklampan),
* häpnadsväckande stora fiskar kan bli mat.
Hur aggro de är vågar jag inte svara på - större arter i familjen som Cephalosilurus kan vara elaka medan mindre arter är fromma som lamm (mot fiskar de inte kan äta).
#5 - 7 februari 2008 09:18

* häpnadsväckande stora fiskar kan bli mat.

Hur aggro de är vågar jag inte svara på - större arter i familjen som Cephalosilurus kan vara elaka medan mindre arter är fromma som lamm (mot fiskar de inte kan äta).

Tror ni dom skulle kunna gå med malawi eller skulle de bli mat?

mvh Fredrik
#6 - 7 februari 2008 09:27
LiLLeN_86 skrev:
Tror ni dom skulle kunna gå med malawi eller skulle de bli mat?

Har inte den blekaste. Blandningen kan säkert funka, men den känns inte direkt klockren.
#7 - 7 februari 2008 11:01
Enligt Planetcatfish blir den 25 cm och äter fisk upp till sin egen storlek, och bör därför hållas med fisk minst 50% större än den själv. Tror med andra ord att det är stor risk att de flesta malawis blir middag.
#8 - 7 februari 2008 13:24
Azur skrev:
Enligt Planetcatfish blir den 25 cm och äter fisk upp till sin egen storlek, och bör därför hållas med fisk minst 50% större än den själv. Tror med andra ord att det är stor risk att de flesta malawis blir middag.

Ja, jag såg uppgifterna på PC - men ställer mig lite tvivlande.
Till exempel åt den enda Lophiosilurus (en riktigt bredkäftad Pseudopimelodid) jag sett IRL inga fiskar på mer än 20 cm, vilket då var halva dess egen längd.
EDIT: Å andra sidan läste jag nyss följande mening om släktingen Cephalosilurus apurensis (en av mina drömfiskar):
He made an enemy of my ex-wife when he consumed her Red Devil Cichlid who was only 1 inch smaller than himself in length.

Så det kan nog vara smart att ta det lugnt med Malawicikliderna...
#9 - 9 februari 2008 18:53
Den vanliga Humlemalen som bara blir upp till 8 cm är fredlig och snäll och tar bara rikigt små yngel. Malin som den ena heter kommer gärna fram vid matdags och Malte den lite blygare dyker upp som gubben i lådan när det vankas mygglarver.:)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=350
#10 - 9 februari 2008 22:50
hur kan det komma sig att vanlig humlamal inte äter fisk i sin egna storlek eller större som jättehumlamalen?
#11 - 9 februari 2008 23:06
Bra fråga, har inte en aning. Ser på mina att de lätt skulle kunna sluka platyyngel som är upp till cm men de tar oftast bara de som är under veckan gamla. Eller så är det javamossan som är boven, som ger så bra gömställen. Vore kul om någon kunde förklara detta :)

Annons