jättegrenmals lek!

#1 - 17 maj 2007 08:55
Hej!
Igår såg jag att grenmalarna satt nära varann hela kvällen och imorse hittade jag 40 romkorn fastklibbade på glaset. När jag tände satt hanen där (antar att det är en hane, för den andra var mycket rundare igår). Jag såg att han, likt en ancistrushane, fläktade lite på fenorna. Nu har han flyttat sig från äggen och håller på och suger på ett blad! Dumma hane! Det är alltså första leken.

Hur ska jag göra med äggen? Såg i en tidigare tråd att man kan ta upp äggen och lägga i en yngelbur och sätta typ ytterfiltrets utblås så det rinner ner i buren så ynglena får bra vatten.

Akvariet är på 450 l, cirkulationen 3000l /h och har ett 2028 ehem ytterfilter.

Vad göra?!
Lena-Maria
#2 - 17 maj 2007 09:00
Ett hett tips är att söka på sturisoma aureum så finner du nog en tråd jag startat en gång i tiden och där står massor av tips ;)
#3 - 17 maj 2007 09:13
Det var den jag läste i (att de ska äta sallad bl a och hur du löste syresättningen av vattnet) Sitter och funderar på om jag ska låta ynglena vara kvar med hanen eller om jag ska lägga de i en yngelbur.
Du lät alltså de vara kvar i lekakvariet men flyttade dem in i en yngelbur? Hur många procent av ynglena överlevde till säljstorlek?
#4 - 17 maj 2007 10:15
Det dog säkert .....40% av kullen första gången.

Andra och tredje kullen lyckades jag dra upp till säljstorlek på 5-6 månader och där dog typ 5-6 st kanske.

Dom är känsliga som tusan och dör rätt lätt när dom är små.
Det tar oxå lång tid att dra upp dom till säljstorlek, d.v.s 6-7 cm ;)

Jag provade att plocka äggen direkt från leken ibland när dom lekte i strömmen från ena pumpen och äggen åkte ner på marken istället för att fastna på rutan.
Några gånger så tog jag ett rakblad och plocka hela romkakan när jag såg att det var yngel i äggen.
Alla brukade kläckas men det svåra är som sagt att få dom att börja äta och vilja överleva.

Lycka till !
#5 - 19 maj 2007 14:30
rommen är bara 2 dagar gammal, men i alla romkorn kan man nu se en liten parvel som rör sig! Förstår inte hur de kan röra sig när de bara är två dagar?!

Annons