Jättegrenmal

#1 - 21 januari 2005 23:42
Halloj!
Längesedan jag hälsade på nu, men det har vart mycket jobb...
JO!
Var i fiskaffärn idag och hittade Jättegrenmal (Sturisoma aureum)
Blev tokkär! Otroligt vilken fin mal! Kruxet är att han skall ha 225 kr styck för dem.
Enligt artbeskrivningen så vill de ha mycket stark genomströmning, och i mitt kar finns det ju mest skalarer och sådannt som vill ha det lite lugnare...
Dessutom så har jag ju redan ett ancistrus par i 375 liter.
Vilket iofs inte är något hinder antar jag, Algtabletter...

Så, efter mitt långa utlägg till min fråga.
Nån som har erfarenhet av dessa, är de känsliga? skygga? Eller törs man investera i ett par?
Han nämnde dessutom att han beställt VF som var på väg och som han skulle försöka odla, men dessa skulle han själv få bet 900 kr styck för!
Ska man kanske vänta på sådanna i stället?

Tog en bild på den om nån är intresserad...
#2 - 22 januari 2005 02:54
Har ingen erfarenhet av S. aureum, men väl av S. panamense. Och det har blivit en riktig favorit!
Min erfarenhet är de inte behöver tokmycket cirkulation, bara vattnet är rent och hyggligt syrerikt. Och framförallt är mina Sturisoma inte alls skygga, de visar sig hela tiden.
Men 900 styck låter hiskligt mycket. Då kan man lika gärna skaffa Pseudohemiodon apithanos!
mvh Daniel
#3 - 22 januari 2005 10:15
Hej! Jag har ett par av Sturisoma barbatum som kostade 250 kr. Dom är supermysiga, inte skygga alls, är i gång hela tiden och värda sitt pris. Jag har normal cirkulation och dom verkar trivas och må bra. Som föregående skrev det är nog viktigare med rent vatten. Men vill man att dom ska leka är det säkert viktigt med cirkulationen
#4 - 22 januari 2005 22:34
OK då blir det inköp på mån fm! Fan vad spännande, har aldrig haft så dyra o fina fiskar förr (det blir sånna för 225)
Rent o fint vatten har jag ju, men det jag är lite orolig för är att det skall bli konkurrens mellan dem o de andra malarna? dessutom har jag ju 6 st praktbotier som oxå käkar från botten...
Men dessa blir ju Stora, så det blir nog störst äter först :o)
#5 - 23 januari 2005 00:18
Lycka till med malarna. Ett tips: lättkokta gröna ärtor! Det verkar även andra fiskar gilla som mina platys, black molly och botior...
#6 - 23 januari 2005 04:25
[QUOTE=Egalia]Lycka till med malarna. Ett tips: lättkokta gröna ärtor! Det verkar även andra fiskar gilla som mina platys, black molly och botior...[/QUOTE]

Tack!
Jo det brukar de andra få mellan varven oxå, även gurka
#7 - 23 januari 2005 22:39
Har du skaffat dom än? Jag tror nämligen att det är Sturiosoma aureum Helikoptermal jag har, men den heter även grenmal...
Idag fick dom broccoli :) Jag ska köpa en ny rot som jag kan ställa framför utmynningsröret, dom tycker ju om cirkulation i vattnet...
#8 - 28 januari 2005 03:58
[QUOTE=Egalia]Har du skaffat dom än? [/QUOTE]

Nä, iochmed att jag jobbar varannan vecka i Sälen så räckte inte tiden riktigt till...
Men det blir nu till kommande vecka!
(Kan dock inte låta bli att titta på bilder på dem varje natt, nästan :o)

Annons