jätte piskstjärtsmal?

#1 - 14 juni 2006 19:29
Någon som har erfarenhet om jätte piskstjärtsmal, "Jättegrenmal"..

Rätt vacker "cool" , funderar på den till min 300liters tank..

"Den är nattaktiv och fredlig (nästintill vek) även om hanar kan vara svagt revirhävdande mot andra hanar av samma art. "

borde ju gå bra ihop med endlers,kardinal tetra,koppartetra..
:)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=339

http://www.eniro.se/query?q=Sturisoma+aureum&what=images

http://www.mphp.de/aqua/sturisoma_aureum_03.jpg <-- ser rätt tuff ut =)
:p
#2 - 14 juni 2006 21:19
Sturisoma, vilken art man än väljer, är trevliga, roliga och oskygga fiskar. S. aureum säljs ibland som S. panamense - den sistnämnda arten är mycket sällsynt.
I kommande nummer av Malbiten, Guardians of Catfishs tidning, finns en artikel om Sturisoma aureum.
#3 - 15 juni 2006 00:32
Okej, fastnade lite för just den malen ser onekligen hård ut, aldrig sett dom i butiken.. men kan ju be dom beställa in..

finns det några andra exempel på malar som inte e allt för skygga och snäll mot småfisken?

pansarmalen e lite tråkiga =)
#4 - 15 juni 2006 08:25
Jag har just nu 10-15 decimeterlånga grenmalar i ett 450 liters akvarium, anledningen är att jag lyckades leka av ett par... Det är snygga lugna och snälla malar som bryter av lite mot de vanliga L-malarna. De verkar vara mycket tåliga också... Det enda är väl att det inte är så mycket "jäklaranamma" i dem, så man får hålla koll på att dom får mat. En mal att rekommendera således, under förutsättning att man har plats förståss...
#5 - 15 juni 2006 08:49
Såg att dom hyade röda pisksnärtsmakar inne för ett tag sedan här.. grymt fina var dom!! Ångrar verkligen att jag inte köpte några :(
#6 - 15 juni 2006 13:46
[quote=Tant Nancy]Jag har just nu 10-15 decimeterlånga grenmalar i ett 450 liters akvarium, anledningen är att jag lyckades leka av ett par... Det är snygga lugna och snälla malar som bryter av lite mot de vanliga L-malarna. De verkar vara mycket tåliga också... Det enda är väl att det inte är så mycket "jäklaranamma" i dem, så man får hålla koll på att dom får mat. En mal att rekommendera således, under förutsättning att man har plats förståss...[/quote]

okej hade tänkt med 2st i mitt 300liters möjligen 3 =)
så det ska nog gå bra..
#7 - 15 juni 2006 14:04
[quote=Lubbe]Såg att dom hyade röda pisksnärtsmakar inne för ett tag sedan här.. grymt fina var dom!! Ångrar verkligen att jag inte köpte några :([/quote]

Inte för att jag vill strö salt i såren men köpte själv 2 stycken sådana fina firrar för ett par veckor sen. Verkar trivas bra i mitt 200 liters sydamerika-kar.:) Var lite orolig att blåcikliden inte skulle låta dem vara ifred men det är inga som helst problem. Ska köpa fler vid tillfälle, jättefina och oskygga och lagom stora - bara 15cm. Vore himla roligt om man kunde få dem att leka också. Är det någon som har några tips hur man får dem att göra det?
#8 - 15 juni 2006 14:10
[quote=mckvinnan]Inte för att jag vill strö salt i såren men köpte själv 2 stycken sådana fina firrar för ett par veckor sen. Verkar trivas bra i mitt 200 liters sydamerika-kar.:) Var lite orolig att blåcikliden inte skulle låta dem vara ifred men det är inga som helst problem. Ska köpa fler vid tillfälle, jättefina och oskygga och lagom stora - bara 15cm. Vore himla roligt om man kunde få dem att leka också. Är det någon som har några tips hur man får dem att göra det?[/quote]
Ingen fara! Verkar som att jag kommer få några ändå! Tant Nancy har precis erbjudit mig att köpa någon, och det tackar jag för!! :D

Annons