Jätte litet akvarium

#1 - 5 augusti 2011 19:06
Hejsan alla!

Jag har under en längre tid varit på jakt efter ett litet akvarium på runt 3-5 liter men har inte kunnat hitta något. Det minsta som jag har funnit har varit ett räkakvarium på 10L. Är det någon som har någon aning om vart det går att köpa?
Är lite osäker på vad jag vill ha i akvariet så lite intressanta tips skulle vara uppskattat. (Ja, jag vet att det är väldigt lite som jag kan ha i ett så litet akvarium.

Tack på förhand!
Mvh Johan
#2 - 5 augusti 2011 19:37
Väldigt lite eller inget :)
Varför så litet?
#3 - 5 augusti 2011 20:54
Akvarielagret har något 5 liters för typ 300krBrommazoomarknad hade ett 6 liters jag har ett av de senare och det har funkat fint med yngel pch räkorförövrigt kan jag inte tänka mig att du kan ha annat än räkor och snäckormen ett tips - skaffa större.
#4 - 10 augusti 2011 19:07
Tack för tipsen!

Jo, jag vill ha ett väldigt litet pga att jag inte har någon plats och sen så orkar jag verkligen inte hålla på och städa ett stort akvarium. Har haft 200L förut och jag säger bara... nej tack, inte igen. :)

Ni vet ingen bra sida där man kan kolla på lite olika intressanta fiskar, räkor, snäckor etc med bilder? Jag har hittat några fåtal fast de sidorna har varit så otroligt dåligt utformade.
#5 - 10 augusti 2011 20:01
eeh du vet väl att det är mycket svårare att hålla i ordning ett litet kar än ett större.

vadå städa ett stort kar? jag byter 30% vatten en gång i veckan. o putsar lite rutor. thats it! behövs verkligen itne göra mer när bakteriekulturen är igång och karet mår väl

ett litet kommer du få mycket svårare att få i balans. små förändringar får stora utslag i ett litet kar. övermatar du det minsta så är risken stor för nitrit. temp är svårt att få stabil. en lampa kan värma för mycket o sen blir det väldigt kallt på natten etc etc.

o du kan nog bara ha räkor o snäckor till ett 5L kar. finns inte många fiskar du kan ha i ett sånt.
#6 - 10 augusti 2011 20:30
Om det är så mycket enklare med ett litet än ett stort kan diskuteras men om du nu verkligen vill ha en liten burk så köp en petbox, typ den här:

http://www.pwss.se/product.php?productid=8256&cat=1221&page=1

Finns även både större och mindre.

Dumpa locket och du har ett utmärkt akvarium, du får vara lite försiktig så du inte repar det bara, bortsett från det så är det en vettig lösning till rimligt pris.

Annons