Jätte-bakterier i Nitrivec??

#1 - 23 mars 2006 22:34
Jag lyste nyss med en ficklampa i ett nystartat kar som jag behandlar med Nitrivec (inga fiskar, fishless cycling!).
Då fick jag se typ tre små (ca 0,5 mm) ljusa djur, som verkade ha knaprat på luddet på en rot, hasta iväg och gömma sig i sprickor i roten!!
Jag blev förvånad och tog bort ficklampan och ropade på min fru som tyvärr bara blev äcklad :). Sen lyste jag igen, och nästan samma sak hände. Jag kollade runt lite snabbt med lampan i resten av akvariet, men det verkade som det bara fanns såna rackare just i det vita luddet som bildats på roten.

Vet någon vad det är? Är det bakterier? Eller är det det som är infusorier?

När man kollar på Nitrivec så kan jag se en del små korn i det, kan det vara små djur alltså?

Vad det än är så verkar det ju va positivt att dom käkar rot-ludd. Kul att det redan bor små kryp i nya karet.

EDIT: Jag har tidigare haft besvär med sniglar i mitt andra kar, det kan väl inte vara små snigel-yngel?
#2 - 23 mars 2006 23:08
Hehe, snigelyngel kan inte simma. Sniglar är annars bra städare i akvariet.

Men bakterier kan det inte heller vara. Bakterier är ju för små för att vi ska kunna se dem utan mikroskop. Låter mer som något slags vattenloppor. Men undrar varifrån de kan ha kommit i så fall.
#3 - 23 mars 2006 23:25
"....och ropade på min fru som tyvärr bara blev äcklad"

Förlåt, blev så full i skratt av det där. Låter som min sambo... varför vill man se läskiga saker? Det är sånt man inte vill veta lever i saker man har hemma :p
#4 - 24 mars 2006 00:29
[quote=batski]Hehe, snigelyngel kan inte simma. Sniglar är annars bra städare i akvariet.

Men bakterier kan det inte heller vara. Bakterier är ju för små för att vi ska kunna se dem utan mikroskop. Låter mer som något slags vattenloppor. Men undrar varifrån de kan ha kommit i så fall.[/quote]
Men dom var långt nere under vattenytan, är inte vattenloppor oftast ovanför?
#5 - 24 mars 2006 08:15
Låt hustrun titta på vattnet hon dricker genom ett mikroskop, då blir det kanske vatten på flaska sedan.
#6 - 24 mars 2006 08:16
Det låter som om det är antingen märlkräftor eller musselkräftor. Det är små kräftdjur som äter döda växtdelar o dyl, och som tenderar att undvika ljus.
De har kommit till ditt akvarium med dina växter (precis som i stort sett alla såna här smådjur som dyker upp i akvarier).
#7 - 24 mars 2006 09:20
[QUOTE=carlw]Men dom var långt nere under vattenytan, är inte vattenloppor oftast ovanför?[/QUOTE]

Inte de jag har sett. Men Azurs förklaring låter mer sannolik.
#8 - 24 mars 2006 22:20
[quote=Azur]Det låter som om det är antingen märlkräftor eller musselkräftor. Det är små kräftdjur som äter döda växtdelar o dyl, och som tenderar att undvika ljus.
De har kommit till ditt akvarium med dina växter (precis som i stort sett alla såna här smådjur som dyker upp i akvarier).[/quote]
[quote=batski]Inte de jag har sett. Men Azurs förklaring låter mer sannolik.[/quote]
Nej jag har ingen aning om vattenloppor.
Tycker också Azurs svar verkar sannolik.

Jag försökte fånga dom på bild, och det blev ungefär som jag såg dom, tycker jag. Men dom rörde på sig. Jag har ringat in vad jag tror är ett sånt djur (det kan ju va något annat skräp, men isf liknar det vad jag såg):

[ATTACH]2501[/ATTACH]
#9 - 24 mars 2006 23:06
[quote=Kramfors]Låt hustrun titta på vattnet hon dricker genom ett mikroskop, då blir det kanske vatten på flaska sedan.[/quote]

de vattnet ja har lämnar en brun beläggning efter sej om det får torka :/ inte direkt aptitligt.
#10 - 25 mars 2006 01:17
Lite bilder kan jag väl organisera.
Detta är musselkräftor:
http://www.gre.ac.uk/schools/nri/earth/ostracod/introduction.htm

Detta är en amfipod/märlkräfta:
http://www.microimaging.ca/animal/3amphipod.jpg

Märlkräftor är i typiska fall 2-10mm, musselkräftor normalt sett mindre än 3mm.
#11 - 25 mars 2006 01:21
Azur, om du har tid ork å lust kanske du kan ta lite "mikroskop" bilder på kranvattnet du har ?
#12 - 27 mars 2006 12:59
Ursäkta en dum nybörjarfråga..
Men vad är det här för prickar i Nitrivecen då?
Bilden visar 8ml ren Nitrivec i ett rent provrör. Är det inte bakterier man ser??

[ATTACH]2534[/ATTACH]
#13 - 27 mars 2006 13:10
[quote=Raven]Azur, om du har tid ork å lust kanske du kan ta lite "mikroskop" bilder på kranvattnet du har ?[/quote]Det finns ingenting som går att se i mitt mikroskop i mitt kranvatten - det finns lite bakterier, men mitt mik går bara till 400x, så de är osynliga för mig annat än möjligen som punkter. I akvariet däremot finns det lite ciliater, nematoder, hoppkräftor, plattmaskar och annat som har en storlek som gör att de går att fota, men det blir inte särskilt vackert pga att mitt mik är, hm, inte direkt i toppskick.
#14 - 27 mars 2006 13:13
[quote=carlw]Men vad är det här för prickar i Nitrivecen då?
Bilden visar 8ml ren Nitrivec i ett rent provrör. Är det inte bakterier man ser??[/quote]Det är inte individuella bakterier. Det finns visserligen ett par bakterier som blir så stora att de går att se med blotta ögat, men de är mycket sällsynta undantag - i stort sett alla bakterier är så små att de inte är mycket mer än ljusa blobbor ens med vanliga ljusmikroskop.

Jag antar att klumparna inte rör sig för egen maskin? Om de inte rör sig, är de antagligen antingen bakterieklumpar (var och en innehållande miljarder bakterier), eller en blandning av bakterier och odlingsmedium.
#15 - 27 mars 2006 22:25
Tack Azur, då fattar jag.
Prickarna som syns i Nitrivec rör sig inte.
Det jag såg med ficklampan var säkert musselkräftor. Av de förslag du gav stämde dom bäst i storlek. Dom rörde sig definitivt för egen maskin.
Jag har inte kollat efter dom mer, för nu har mina fiskar flyttat in.
#16 - 26 april 2006 17:50
Min teori om dessa prickar i Nitrivec, är att de helt enkelt är sånt där slam som samlas på botten.
Sera fyller helt enkelt på Nitrivec-flaskorna med en bottensug från ett väl inkört akvarium. Billigt å bra ;)
#17 - 26 april 2006 19:58
Kan inte tänka mig. Bakterierna måste ligga i nån lösning så de ligger i nån sorts dvala. Annars hade de dött.
#18 - 26 april 2006 20:33
Tja mitt "standard" svar när jag får frågan.
Ett svar om hur bakterier på flaska överlever, kanske någon mikrobiolog kan förklara bättre.
Flytande bakteriekulturer som tex Genesyz innehåller en svavelförening, som får bakterierna att "leva på sparlåga".
När de släpps ut i vattnet lever de upp till full vigör.
Nitrivec är så vitt jag kan se samma typ av bakteriekultur och överlever på liknande sätt.

Bakteriekulturer i pulverform brukar vara frystorkade.
Bakterier är ett märkligt släkte, som kan överleva på de mest märkliga sätt.
Ibland är det väl i främsta hand nästa generation som överlever.
Ofta kräver dessa preparat någon form av förkultivering för att nå optimal effekt.

Det finns tydligen vatten där nitrifikationsbakterier saknas främst från grundvatten brunnar men jag vet inte om fiskens föroreningar kan göra att det bildas nitrifikationsbakterier eller om en bakteriekultur av typ nitrivec eller motsvarande, lite vatten från blomjord, eller grus från naturen måste till.

En fråga för en mikrobiolog som också kan vattenkemi.
#19 - 26 april 2006 20:55
ett inlägg om ett sterilt akvarium:
http://www.aquaticplantcentral.com/forumapc/science-of-fertilizing/15880-list-plants-get-nutrients-through-water.html
inlägg #10

jag förstår inte hur han lyckdes döda bakterierna så väl som han gjorde??? jag har hört stories från kemiforskare som försökt allt utom strålning för att döda liv i vattenprov utan att lyckas (skulle mäta ämnen som inte tålde strålning)

men slutsats: om man inte steriliserar får man alltid i alla bakterier man behöver i karet, nitrivecken ger bara ett försprång...
#20 - 28 april 2006 11:46
Han bör ha använt nåt starkt gift för att döda alla bakterier - kanske kaliumpermanganat, kanske formalin. Möjligen kan han ha kört med en antibiotikamix. Alltsammans kan dock lika lätt döda växten.
Att döda alla bakterier är inte det svåraste, det svåraste är garantera att hans växter inte dog för att de inte tålde steriliseringsprocessen...
Han borde nog ha startat från frön - de går att sterilisera utan att döda.
http://pubs.nrc-cnrc.gc.ca/ispmb/ispmb21/r04-015.pdf

Och faktiskt odlas växter rutinmässigt under sterila betingelser - gör en sökning på "meristemförökning", den teknik vi har att tacka för att orkidéer nu är bland de billigaste och vanligaste krukväxter som finns.

Annons