Järngödning åt Alternanthera reineckii roseafolia?

#1 - 2 april 2005 12:31
Läste på Hjortgatanszoo's växtbeskrivning av denna sort att den för att visa maximalt av den röda färgen kräver järngödning.

Då undrar jag om det går bra med bottengödning i form av lerkulor som jag satt ner till mina Echinodorus plantor (ozelot och bleheri)??
#2 - 2 april 2005 13:39
Här en jättetåt om denna halvt hopplösa grönsak...

http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=70304
#3 - 3 april 2005 07:20
Missade en sak ser jag, "roseafolia" skall enligt uppgift vara betydligt lättare än "lilacina" !

Hur som helst så är jag skeptisk till lerkulor, har iochförsig bara testat en enda gång med dem men molnet som blir när man råkar röra upp gruset är ingen höjdare.

Göd i vattnet är mitt råd !
#4 - 3 april 2005 13:46
Jo.. Det var därför jag köpte roseafolia. Ville ha en rödaktig växt i karet och som inte är så extremt ljuskrävande då jag inte kan erbjuda växterna detta.

Vad ska jag använda för gödningsmedel då? TMG? Eller flytande järngödning bra?
#5 - 4 april 2005 08:00
Jag hade (har) problem med mina AR, och till sist kapade jag topparna och tryckte ner i gruset för att se var som hände. De växer inte så fort kan man säga...men de ser bättre ut. Jag har inga problem med färgen, snarare att bladen inte blir så stora och som sagt, fort går det inte. Till sist blidde jag så desperat att jag köpte en såndär JBLs 7 kulor som jag tryckte ner i botten hos dem, för att se om det gjorde nån skillnad. Och det gjorde det...INTE.
Alls.
Nada.
Så glöm det. Nu ligger gödningen där den ligger och jag vill inte rota med den, men andra kan ju ha glädje av mina försök.

Bra ljus, TMG (PMDD) + micro + bra cirkulation på vattnet verka vara vinnande koncept.

Annons