järn i sanden?? farligt??

#1 - 27 oktober 2006 11:25
Hej jag har köpt ny sand till mitt 60liters. det är av märket ST:ERIKS och det står fogsand på påsen. storlek: 0-1,2mm.
Jag har lagt i sanden i akvariumet och planterat växter satt igång pump och värmare. så körde jag en sånn här magnet man har till att rengöra rutan. asså en magnet på utsidan och en på insidan av glaset.
När jag då körde med magneten längst ner så åkte det upp små svarta prickar från sanden å satte sig på magneten.
Är det järn eller??
Kan det vara farligt för fiskar eller växter??
#2 - 31 oktober 2006 15:53
Om det satte sig på magneten, kan du nog lugnt förutsätta att det är järn. Jag hade rekomenderat att du slutar använda magneten, men det har mindre med järn, och fiskhälsa att göra, än det faktumet att jag inte gillar repor i glasrutor. Använd ett rakblad, eller isskrapa för bilrutor istället.

Vad det gäller järnet kan det ge dig problem med främst trådalger, men jag hade inte oroat mig allt för mycket för det i dagsläget. Det finns folk som kastar i ett par ordentliga 4" spik i sina akvarium för att "växterna behöver mineraler". Jag tror inte de funderat på vad denna någon som rekomenderade metoden sagt igentligen, men visst, behöver växterna järntillskott, kan de tillgodogöra sig lite av spikarna. Efter ett tag. Vad jag menar är att jag tror inte lite järn från stenkrossen kommer att ta livet av dina fiskar.
B!
#3 - 3 november 2006 12:07
aa okej tack för svaret.

efter en natt så hade det kommit ca: 1cm trådalger på en växt men dom var borta ett dygn senare eftersom jag släppte i en mal. men då är det inget att oroa sig för då. va kul då kan jag göra iordning bättre å släppa i dom fiskarna som ska vara där:D

Annons