Järn, hur påverkar detta fiskarna?

#1 - 23 februari 2004 11:55
Hejsan alla akvarienördar (-.
Jag har flyttat till ett hus med egen brunn där vattnet är stenhårt plus att det innehåller en hel del järn (smakar nästan blod). Hur påverkas fiskarna av detta? Just nu har jag dvärgciklider och ett kar med Tangayika ciklider. Fått en del oförklariga dödsfall, men dessa kan bero på de nystartade akvarierna. Tacksam för svar från någon som har erfarenhet av järnhaltigt vatten.

Mvh Daniel Andersson
#2 - 23 februari 2004 16:34
Här hemma har vi egenbrunn med väldigt järn rikt vatten direkt ifrån mossen... har inga problem med fisk död... tvärt om dom växer i nå rasade fart istället... ¨samma sak med växterna...
Så jag tror inte järnet är orsaken till fiskdöden... men jag e inte säker!!!
lycka till!
mvh//Emmy
#3 - 24 februari 2004 12:53
Tackar!!
Men vad jag vet finns det olika känslighet hos fiskarna. I dess naturliga vatten kan tex järn vara ett bristämne och om de då får ett vatten med häg järnhalt kan detta vara förödande.

Finns det fiskar som är mer eller mindre känliga för järn, eller metaller överhuvudtaget??

Jag ser annars som du Emmy, växterna klagar inte på vattnet, de växer som tusan!

#4 - 24 februari 2004 13:44
Järn har jag inte hört att det påverkar fiskar negativt, men däremot så är inte koppar så nyttigt.

/heeke
#5 - 24 februari 2004 22:57
Koppar: Speciellt onyttigt för snäckor. Jag har flytande snäckbekämpningsmedel direkt ur varmvattenskranen.

Jag har läst någonstans att L-malar skulle vara extra känsliga för järn, vet inte om det stämmer, men min akvariehandlare avrådde mig (har egen brunn) från alla malar utom pansarmalar, andra med egen brunn häromkring hade dålig erfarenhet av dem. Men det kan ju vara något annat, pH, kalk eller så.

Annons