Japp då ska ja börja med 100L

#1 - 11 oktober 2006 07:47
Japp nu ska ja ta bort allt i 100L lägga nytt vatten lägga in sand fixa tempen och åka in och handlar snäckor&kalksten Sen på fredag ska ja köpa multisar[snäcklekare] ngt mer ja bör tänka på?:D MVH / Sebastian
#2 - 11 oktober 2006 10:19
Sebbe91 skrev:
Japp nu ska ja ta bort allt i 100L lägga nytt vatten lägga in sand fixa tempen och åka in och handlar snäckor&kalksten Sen på fredag ska ja köpa multisar[snäcklekare] ngt mer ja bör tänka på?:D MVH / Sebastian

Kanske att lägga friggo i bottnen, dom gräver en "aning" drar igång ett multis kar snart jag med.
#3 - 11 oktober 2006 11:22
jolon skrev:
Kanske att lägga friggo i bottnen, dom gräver en "aning" drar igång ett multis kar snart jag med.

Vaddå friggo?:D ska ja lägga i friggolitbitar där?:D sen sand över de=
#4 - 11 oktober 2006 12:51
Jag tror att en del lägger friggo över hela bottnen så att stenar inte ska kunna döda bottenrutan när dom blir nergrävda
#5 - 11 oktober 2006 13:09
Yep! Jag har frigolit under mina stora stenar, men det är viktigt att man använder frigolit som inte innehåller antimögelmedel.

Något annat som är väldigt viktigt att tänka på vid uppstart av akvarium är att börja med bara några få fiskar, mata sparsamt under de första veckorna och tillsätta bakteriekultur. Det tar lite drygt 1 månad innan man får en väletablerad bakterieflora som kan bryta ner de dödligt giftiga ammoniak och nitrit: http://www.bestfish.com/newtank3.html
#6 - 11 oktober 2006 18:29
batski skrev:
Yep! Jag har frigolit under mina stora stenar, men det är viktigt att man använder frigolit som inte innehåller antimögelmedel.

Något annat som är väldigt viktigt att tänka på vid uppstart av akvarium är att börja med bara några få fiskar, mata sparsamt under de första veckorna och tillsätta bakteriekultur. Det tar lite drygt 1 månad innan man får en väletablerad bakterieflora som kan bryta ner de dödligt giftiga ammoniak och nitrit: http://www.bestfish.com/newtank3.html

En fråga där, varför konditonerar man inte karet med typ en död räka eller bara släpper ner en bit köttfärs i ett tomt kar så det får mogna till?
#7 - 11 oktober 2006 18:49
jolon skrev:
En fråga där, varför konditonerar man inte karet med typ en död räka eller bara släpper ner en bit köttfärs i ett tomt kar så det får mogna till?

För att det tar över en månad att få en väletablerad bakterieflora.

Men visst går det att starta upp ett akvarium utan fiskar genom att köra en fishless cycle: http://www.algone.com/fishless_cycling.htm

Så gjorde jag när jag startade upp mitt första akvarium. Sen när jag startade upp det andra hade jag redan ett väldinkört filter där jag kunde hämta bakterier.
#8 - 11 oktober 2006 19:35
Men ärligt,, allt man egentligen behöver göra är att tja pissa lite grand i karet för att kicka det eller?
#9 - 11 oktober 2006 21:06
Very funny :D
#10 - 12 oktober 2006 00:27
jolon skrev:
Men ärligt,, allt man egentligen behöver göra är att tja pissa lite grand i karet för att kicka det eller?

Pröva kissa i karet, släpp ner ngn fisk och berätta om hur det gick!
#11 - 12 oktober 2006 09:32
Vilken underlig diskussion :) Om du bara matar sparsamt och är med och testar nitrit då och då så är det ingen fara. Byt 50% av vattnet varannan dag ett tag när nitriten kommer.

Frigolig i ett 100 med snäckisar verkar vara lite av en overkill.

Annons