Japansk Eldbukssalamander vill inte äta

#1 - 18 februari 2006 10:38
Hej! :)

Mina tidigare eldbukssalamandrar var matvrak och åt allt man gav dom.
Både mygglarver, tubifex, små köttfärsbitar och mini-maskar.
Hög ålder gjorde att dom dog och nu har vi skaffat två nya - som matstrejkar!

Har haft dom ca 1 vecka men hittills vägrar dom äta.

Frågor ;

- Vart matar ni era? I akvariet eller lyfter ni ur dom till separat bunke för att inte grisa ner i tanken? Handmatar ni och i så fall vad funkar bäst?

Bra och kul med lite tips hur ni andra gör när det är "dinner time"! ;)
#2 - 18 februari 2006 15:17
Är ingen expert, men en jobbarkompis har en eldbukssalamandel och när de fick den va den 5 år och hade aldrig blivit flyttat.
Den blev lite chockad över den nya platsen och matstrejkade i två och en halv vecka tror jag, sen började den äta igen.
Så det kan vara miljöbytet som gör de oroliga...
#3 - 18 februari 2006 18:30
Låter som en trolig orsak, tack!

Ska locka med smarrig mat varje dag och se om det kan locka tillbaka aptiten kanske.
Problemet är att när man flyttar dom till annan burk inför matningen så skapar det ytterligare oro. Men om man har dom kvar i akvariet så blir det genomsmutsigt direkt i vattnet, och det är ju inte så lyckat.

Har fått tips om att fixa mjölmaskar, som dom kan snappa direkt om man matar dom med pincett direkt i akvariet istället.

Fortsättning följer och envishet brukar löna sej... ;)
#4 - 19 februari 2006 13:37
Min eldbuks salamander matstrejkade i över en vecka när jag fick den.Men sen började den äta.
I början gav jag frysta mygglarver,och nu äter den även flingfoder.

PS:jag hade samma problem att vattnet blev skitigt av maten,men efter jag satte ett innerfileter i karet så är den saken ur världen
#5 - 19 februari 2006 14:06
vet inte hur kvicka elbukssalamandrar är, men vi brukade ge våra tigerslamandrar levande syrsor. Skiter garanetart inte ner karet eftersom dom lever där tills dom bli uppätna. eldbukar är väl rätt mycket mindre än tigersalamandrar, så småsyrsor lär väl vara att föredra.

Om det skulle bli akut om dom matvägrar kan man tvångstmata på följande sätt (ska man endast göra om djuret är avmagrat och sjukt):

se till att vara våt m händarna, eftersom torra händer gör ont på groddjur.
Plocka upp salamandern och håll den stadigt men itne för hår i hela handen, med huvudet mot dig (vid tummen och pekfingret) ta en lite ståltrådsögla av ganska styv ståltråd och kila in i käften, sen vrider du ögla så att munnen hålls öpen, och kan då med hjälp av pincett palcera små bitar av lättuggad man i munnen, ta försiktigt ut öglan, och hål ihop så att den itne spottar ut.

OBS. Det här får ses som en extrem åtgärd på sjuka djur, och jag har endast provat det på lite större salamandrar.

I de flesta fall tror tålamod räcker och att djuren äter när de är hungriga.
#6 - 6 mars 2006 19:36
ja köpte ett par igår. Dem har börjat tappa sim fötterna :S
#7 - 6 mars 2006 23:29
[QUOTE=Mimmi_123]Hej! :)

Mina tidigare eldbukssalamandrar var matvrak och åt allt man gav dom.
Både mygglarver, tubifex, små köttfärsbitar och mini-maskar.
Hög ålder gjorde att dom dog och nu har vi skaffat två nya - som matstrejkar!

Har haft dom ca 1 vecka men hittills vägrar dom äta.

Frågor ;

- Vart matar ni era? I akvariet eller lyfter ni ur dom till separat bunke för att inte grisa ner i tanken? Handmatar ni och i så fall vad funkar bäst?

Bra och kul med lite tips hur ni andra gör när det är "dinner time"! ;)[/QUOTE]
Hög ålder, och du har inte trötnat på arten va kul!
Min styvmor har haft sina i 25 år nu om inte mer, dom har levt på tubifex och sen har dom käkat snäckor som lever i burken.
Det har alldrig varit några problem med matningen, jag skulle dock undvika animaliskt kött.

Annons