Japansk eldbukssalamander

#1 - 23 januari 2007 19:13
Hej!
Är det någon som har japanska eldbukssalamandrar (C. Pyrrhogaster)? Har precis köppt in en grupp på 10 individer och undrar om någon har fått denna art att föröka sig? I så fall, använde ni er av en köldperriod för att trigga det hela eller de föröka sig ändå?

MVH
Gälarna
#2 - 25 januari 2007 10:57
Hm... jag har aldrig fått någon utav mina arter av salamandrar att föröka sig. men det kan jue bero på att jag inte försökt heller.
Dock vet jag att salamandrarna måste ha en nerkylningsperiod och efter det byta vattnet varmare och varmare...
#3 - 27 januari 2007 14:25
Har läst att det ska gå utmärkt att få dem att föröka sig även utan denna köldperriod. Det viktigaste ska tydligen va att hålla dem i rätt temp hela tiden så att man inte överhättar dem så ska det gå iaf. Håller nu mellan 18-19 grader så får vi se om det händer ngt när "våren" kommer.:)
#4 - 2 februari 2007 19:55
Hej

Cynops pyrrhogaster har flera olika populationer i naturen. En del av dessa lever på högre höjd och upplever lägre vintertemperaturer. Djur från dessa kan behöva en svalare period, för att framförallt honan ska producera ägg.

Medan andra populationer inte upplever samma låga vintertemperaturer och lätt förökar sig vid vanlig rumstemp. ca 21 grader året om.

Har själv haft C. pyrrhogaster som förökade sig med rumstemp. året om och sådana som inte gjorde det.

Mina hanar brukade klä sej i lilaskimrande bröllopsdräkt någon gång i februari, om jag inte minns fel. Problemet var att hitta levande pytteföda vid den årstiden, för larverna är väldigt små från början.

MVH/Anita

Annons