Japan Blue Guppy vildform

#1 - 10 januari 2008 10:26
Är det någon som vet ifall vildformen av Guppy Japan Blue går att få tag på hyffsat lätt i Sverige?
#2 - 10 januari 2008 10:32
Leonard skrev:
Är det någon som vet ifall vildformen av Guppy Japan Blue går att få tag på hyffsat lätt i Sverige?

Tror nog att det är helt omöjligt att få tag på någon vildform av guppy med det namnet, :D Det är en odlingsform.
#3 - 10 januari 2008 13:36
Guy Palm skrev:
Tror nog att det är helt omöjligt att få tag på någon vildform av guppy med det namnet, :D Det är en odlingsform.

Är det? Jag har sett den beteckans som vildform, men är helt klart beredd att vika mig för Guys kunskap. De finns iallafall i Fridhemsakvariebutiken i Stockholm. Har köpt några nyligen, jättefina fiskar.
#4 - 10 januari 2008 13:46
I teorin kan man ju odla fram en art i akvarium och kalla den exempelvis "Kalle Kulas Guppy" och sen sätta ut den i någon damm med tempererat vatten året runt... ge det några år och sen är det nån jeppe som heter Petter Nicklas som fångar upp ett antal och då är det ju faktiskt vildfångad guppy som då kan kallas "Petter Nicklas Guppy" :)
#5 - 10 januari 2008 13:59
Det är väl en Endlerhybrid om jag förstått det rätt?
EDIT: Det är Japan Blue Endler som är det.
#6 - 10 januari 2008 18:57
Leonard skrev:

Det är som sagt en odlingsform, men inte så ofta man ser dem. Jag har däremot många om du vill ha :);)
#7 - 14 januari 2008 09:16
Tänk att det finns så många som missuppfattar det här med guppynamn, och som blandar ihop det....tur att vi kan reda ut det!
#8 - 14 januari 2008 12:02
tummen skrev:
Tänk att det finns så många som missuppfattar det här med guppynamn, och som blandar ihop det....tur att vi kan reda ut det!

Kanske inte så konstigt med tanke på hur mååånga namn det finns och dessutom på samma färger (jag säger bara dragonhead :p). Har man inte sett annat än praktguppys i sina dagar så är det ju inte så lätt att veta att det är en odlingsform. Men ja, tur att vi kan reda upp det och att du gör ett så bra jobb med detta! :D

Själv lärde jag mig häromveckan att det finns iaf 2 färgformer på fantomtetran, en grå och en röd. Jag hade för mig att hannarna var sotsvarta och honorna röda med alla fenor svarta utom de röda analfenorna(för så är iaf mina färgade), men så var jag på Zookompaniet och fick syn på sotiga gråa honor med markant röda analfenor. Det var liksom ingen snack om saken att de var honor ;).

Undras bara hur röda hannar ser ut.. och hur färgen ärvs ner..
#9 - 14 januari 2008 12:17
ize skrev:
Själv lärde jag mig häromveckan att det finns iaf 2 färgformer på fantomtetran, en grå och en röd. Jag hade för mig att hannarna var sotsvarta och honorna röda med alla fenor svarta utom de röda analfenorna(för så är iaf mina färgade), men så var jag på Zookompaniet och fick syn på sotiga gråa honor med markant röda analfenor. Det var liksom ingen snack om saken att de var honor ;).

Undras bara hur röda hannar ser ut.. och hur färgen ärvs ner..

Off topic, men det är inte olika färgformer utan det finns tre olika arter av fantomtetra.
Gul = Hyphessobrycon roseus
Röd = Hyphessobrycon sweglesi
Svart = Hyphessobrycon megalopterus
#10 - 14 januari 2008 14:24
Där ser man, då har jag H.sweglesihonor och H. megalopterushannar ;)
Hur ser det ut med hybridisering mellan dessa? Förekommer det? De verkar svara hyfsat väl på varandras lekbeteenden för lite darr i javamossan har iaf observerats :D, om än resultatlöst/uppätet
#11 - 16 januari 2008 13:43
Guy Palm skrev:
Off topic, men det är inte olika färgformer utan det finns tre olika arter av fantomtetra.

Gul = Hyphessobrycon roseus

Röd = Hyphessobrycon sweglesi

Svart = Hyphessobrycon megalopterus

Jag kunde inte sagt det bättre själv....DU hann före!:D
#12 - 16 januari 2008 13:44
ize skrev:
Där ser man, då har jag H.sweglesihonor och H. megalopterushannar ;)

Hur ser det ut med hybridisering mellan dessa? Förekommer det? De verkar svara hyfsat väl på varandras lekbeteenden för lite darr i javamossan har iaf observerats :D, om än resultatlöst/uppätet

Det är LIIITE svårare att föröka tetror än levandefödare, men det hör hemma i ett annat forum![:o]:mad::D

Annons