[quote=Johnsol]Har uppdaterat mina "kanditater lite
Valet står nu nog främst mellan:
1. JBL CristalProfi 500. 12L filtervolym, 3 korgar, 1200l/h, 4-års garanti.
2. Tetratec EX 1200. 12L filter, 4 korgar, 1200l/h, 3-års garanti.
Känns bra med rejäla filtervolymer.[/quote]
Precis dom två jag valde mellan också, jag har köpt en TetraTec EX1200. Dom båda ytterfiltrena ligger i ungfär samma prisklass, vet inte vilken som är best iom att jag bara har testat TetraTecen.
Jag tycker att mitt filter låter lite för mycket jag med, så som många andra beskriver det så är dom knäpptysta, men mitt låter som ett surr i hela rummet :confused: Jag har haft filtret i ca 3 månader nu så det är nog ingenting som försvinner.
Jag tänkte också att det var bra med stor filtervolym, jag har EX1200 till ett 160l växtkar som jag kör CO2 genom, men det funkar inte superbra, det bästa är nog att ha i mer biobollar och/ eller makaroner för att lösa CO2:n.
Det står ju att TetraTec EX1200 har 12l filtervolym, men det kan det inte vara.
Jag hade för mig att JBLs störta modell (500 ?) också var på 12l, eller?
TetraTec och JBLs filter är ju billiga och ändå hyffasde, lätt att starta upp, sätta igång efter rengöring, lätt att rengöra, bra slangfästen. Det känns inte riktigt som att det är 1200l/h och 12l filtervolym, men det är ju ändå bra för att vara till ett 160l flr mig, det ända jag stör mig på är att det är lite, lite för hög ljudvolym.
TetraTecen har 4 filterbehållare som var fyllda med makaroner, filtervadd, svart filtermatta, kol och små biobollar. Senare ska jag nog byta ut en hel del där. Jag fick med allt fiiltermaterial när jag köpte det.
Jag tror att Eheim känns mer kvalitet än iaf TetraTec, men det duger ju.
Eheim är dyrt, men bra och TetraTec är billigt och okej.