Har kört Eheim förr (många år sen), men har bara haft problem med dem, så när jag köpte filter sist, för snart tre år sen, köpte jag ett Fluval 304. Har varit helt nöjd med det förutom en sak: det är väldigt svårt att få ut sista luften ur filtret, och innan man får det så låter filtret rätt illa. Man får stå och vända filtret upponer, skaka det etc och det är inte så roligt.
Ett annat problem är att impellerskaftet är gjort av keramik. Det är iofs bra för det slits inte och rostar aldrig, men det är sprött, och jag knäckte det när jag skulle rengöra filtret en gång. Man kan inte köpa skaftet separat, utan får köpa ny impeller (för nånstans 200 kronor). Så var försiktig när du tar ur impellern.
En fördel är att Fluvals ytinsug är rena guldet. Har funkat klanderfritt i tre år, utan att jag ens behövt rengöra det.
Nu har filtret iofs pajat, men det är inte Fluvals fel, utan katterna rev ner en stor femkilos rot som föll rakt på filtret och spräckte slangfästet.
Håller som bäst på att shoppa efter ett nytt ytterfilter, och funderar på att testa Rena xp3.