Jämföra ytterfilter

#1 - 14 mars 2006 10:17
Jag skulle gärna vilja höra vad ni har för erfarenheter av ytterfilter av olika märken vad gäller både effektivitet och även hur tysta de är.

Mitt Eheim står i akvariemöbeln och hörs verkligen inte alls. Eheim är dock rätt dyra.

Ett AM Top-filter t ex kostar hälften av vad ett Eheim kostar, men hur är det med kvalitén? Någon som vet?

Sen finns det även Fluval som är ett känt märke. Lika bra och tyst som Eheim?

Tyck till!
#2 - 14 mars 2006 10:19
bra tråd :) ska köpa ytterfilter ja oxå så ja kommer följa denna tråd :)
#3 - 14 mars 2006 10:30
Har ingen erfarenhet av Eheim eller Amtop men fluval tycker jag funkar bra. Mina 2 ytterfilter som är 205 och 305 dom låter knappt alls man får sätta örat näst intill emot för att höra dom och dom håller snyggt och rent i dom 2 akvariumen jag har. :)
#4 - 14 mars 2006 10:56
Jag har använt eheig 2013 och 2213 samt fluval 304 och i den jämförelsen är fluval-filtret överlägset.
Det är tystare, smidigare att byta filtematerial i och lättare att starta med den lilla handpumpen. dessutom känns kopllingarna mycket säkrare.
nackdelen med fluvalfiltret är slangarna, som är räflade och därmed fastnar det säkert endel skit i dem, men å andra sidan är de tjockare, så flödet påverkas nog inte nämnvärt. Den lite udda tjockleken och plasten gör dock så att det blir kenpigare om man behöver mer slang än vad som följer med, ett eheim kan amn ju komplettera med trädgårdsslangar. Dessutom håller inte fluval-slangarna för att en katt gnager på dem... har jag märkt....

fördelen med fluval-slangarna och insug/utsprut är dock att de är mycket snyggare än eheims skrik-gröna grejor, den diskreta grå färgen gör de mycket lättare att dölja dem.
Bilagor:
#5 - 14 mars 2006 11:52
Har kört Eheim förr (många år sen), men har bara haft problem med dem, så när jag köpte filter sist, för snart tre år sen, köpte jag ett Fluval 304. Har varit helt nöjd med det förutom en sak: det är väldigt svårt att få ut sista luften ur filtret, och innan man får det så låter filtret rätt illa. Man får stå och vända filtret upponer, skaka det etc och det är inte så roligt.

Ett annat problem är att impellerskaftet är gjort av keramik. Det är iofs bra för det slits inte och rostar aldrig, men det är sprött, och jag knäckte det när jag skulle rengöra filtret en gång. Man kan inte köpa skaftet separat, utan får köpa ny impeller (för nånstans 200 kronor). Så var försiktig när du tar ur impellern.

En fördel är att Fluvals ytinsug är rena guldet. Har funkat klanderfritt i tre år, utan att jag ens behövt rengöra det.

Nu har filtret iofs pajat, men det är inte Fluvals fel, utan katterna rev ner en stor femkilos rot som föll rakt på filtret och spräckte slangfästet.

Håller som bäst på att shoppa efter ett nytt ytterfilter, och funderar på att testa Rena xp3.
#6 - 14 mars 2006 12:16
Har Eheim 2217 och 2250, jag är mycket nöjd med båda, knäpptysta. Finns säkert bättre grejer om man skall mecka med dom hela tiden. För mig innebär ytterfilter rent biologiskt filter och man drar igång det som nytt och kollar upp det nåt år senare. I det hänseendet så är dessa filter kanon. Ska du av nån anledning hålla på att rengöra en gång i kvartalet så finns det nog lämpligare filter med finesser och liknande.

Min utblåsanslutning gick av på 2217 en gång och det beställdes nytt på ett enkelt sätt från tyskland. Ochså en aspekt att ta hänsyn till, går det verkligen få tag i reservdelar till ex. en AM Top? Eller får det lägre priset ersätta den saken.

Eheim, de klassiska, är trogna filter som puttrar på tyst o effektivt och hänger med en så länge man håller på med detta.

Mvh Jari
#7 - 14 mars 2006 12:26
KAn ju tilägga att mitt Fluval gick klanderfritt i emr än ett år innan jag rengjorde det, och när det väl ska rengöras är det gjort i en hanvänding
#8 - 14 mars 2006 12:28
Jag har ett eheim classic 22** nånting med inbyggd 150w värme slinga. står made in west germany på det.

Funkar kanon.. inte ett ljud eller några problem.. snurrar och e tyst som natten

har åxå det största eheim ecco filtret.. funkar åxå brilljant. tyst och fint

då har jag åxå ett hydor prime 30. köpt begagnat.. slammrade som en pansarvagn.. bytte impeller och nu går det tystare men går inte att jämnföra med eheim.

men det uppfyller sin funktion.

så jag rekomenderar starkt Eheim.

jag tror det var drd som skrev "varför köpa skräp när det finns eheim?"
Bilagor:
#9 - 14 mars 2006 12:31
[quote=Bucket]jag tror det var drd som skrev "varför köpa skräp när det finns eheim?"[/quote]

måsåvara men om man ska ha ett innerfilter är eheim aquaball inte mycket att hänga i granen.
min lokala zooaffär tröttnade på att dom alltid gick sönder så dom slutade sälja dom.
hört att dom är tillverkade i italien.

sitter med en 2007 som funkar klockrent än idag och det är säkerligen en bra bit över 15 år gammalt.
nya gummibussningar och ny axel sattes in förra året så det tystnade märkbart.

en polare sitter med ett fluval 404 till ett 540liters och filtret har funkat mycket bra i flera år, låter dock en del när det precis är rengjort men tystnar efter ett tag.
enda problemet med filtret va när pojken lossade en slangklämma och 10-15 liter läckte ut.
#10 - 14 mars 2006 12:39
Är det inte så att AM-top är en kopia av Eheim och reservdelarna till Eheim passar även till AM-top?
I så fall talar det ju helt klart för AM-top filtren.
Bilagor:
#11 - 14 mars 2006 12:42
[QUOTE=Raven]måsåvara men om man ska ha ett innerfilter är eheim aquaball inte mycket att hänga i granen.
min lokala zooaffär tröttnade på att dom alltid gick sönder så dom slutade sälja dom.
hört att dom är tillverkade i italien.

sitter med en 2007 som funkar klockrent än idag och det är säkerligen en bra bit över 15 år gammalt.
nya gummibussningar och ny axel sattes in förra året så det tystnade märkbart.

en polare sitter med ett fluval 404 till ett 540liters och filtret har funkat mycket bra i flera år, låter dock en del när det precis är rengjort men tystnar efter ett tag.
enda problemet med filtret va när pojken lossade en slangklämma och 10-15 liter läckte ut.[/QUOTE]

Det har du fullständigt rätt i. Eheims innerfilter är inte i lika bra klass som deras ytterfilter. Speciellt dom där aquaball.
Bilagor:
#12 - 14 mars 2006 12:43
[QUOTE=Raven]enda problemet med filtret va när pojken lossade en slangklämma och 10-15 liter läckte ut.[/QUOTE]

Är det inga kranar på Fluvals slangkopplingar?
#13 - 14 mars 2006 12:50
Det är en mutter som man skruvar åt över slangen, om jag inte minns fel. Går ju att skruva av, men jag tycker ändå att det känns säkrare än ett av mina äldre eheim där slangen bara var fasttryckt...

att kalla allt annat än eheim för skräp är nog lite att ta i, men förmdoligen är det så att förr var eheim bäst, och de nyare filtren från till exempl fluval har inte kunnat visa hur länge de håller än.
#14 - 14 mars 2006 12:53
[quote=Bucket]Det har du fullständigt rätt i. Eheims innerfilter är inte i lika bra klass som deras ytterfilter. Speciellt dom där aquaball.[/quote]
precis, därför ska man aldrig följa ett märke slaviskt då märke inte betyder så mycke längre som det gjorde förr då många märken har ju sjunkt i kvalite.

[quote=batski]Är det inga kranar på Fluvals slangkopplingarna?[/quote]
kan inte minnas att ja sett de sitta kranar på.

gällande am-top.
efter att ha läst härinne verkar det va något ojämn kvalite på dom.
en del är knäpptysta medans andra låter värre än en slagborrmaskin.
men överlag verkar dom flesta va överlag nöjda.
#15 - 14 mars 2006 13:21
Har bara erfarenhet av fluval när det gäller ytterfilter. Har ett 404, och har inte haft några som helst problem med det. Går tyst och var riktigt enkelt att köra igång. Återstår att se hur det är att rengöra när den dagen kommer :)
#16 - 14 mars 2006 13:26
[QUOTE=Nils Holmström]Det är en mutter som man skruvar åt över slangen, om jag inte minns fel. Går ju att skruva av, men jag tycker ändå att det känns säkrare än ett av mina äldre eheim där slangen bara var fasttryckt...[/QUOTE]

Går det att stänga av vattenflödet helt med hjälp av en sån mutter? Hur gör du när du ska rengöra filtret? Jag tycker att Eheims små kranar är en jättebra grej just när det är dags för filterrengöring, så det inte rinner ut en massa akvarievatten.
#17 - 14 mars 2006 13:27
[QUOTE=batski]Går det att stänga av vattenflödet helt med hjälp av en sån mutter? Hur gör du när du ska rengöra filtret? Jag tycker att Eheims små kranar är en jättebra grej just när det är dags för filterrengöring så det inte rinner ut en massa akvarievatten.[/QUOTE]

Ja det gör det. finns ett reglage vid slangarna som du kan dra ner så stängs flödet.
#18 - 14 mars 2006 13:31
[QUOTE=batski]Går det att stänga av vattenflödet helt med hjälp av en sån mutter? Hur gör du när du ska rengöra filtret? Jag tycker att Eheims små kranar är en jättebra grej just när det är dags för filterrengöring, så det inte rinner ut en massa akvarievatten.[/QUOTE]

Ja, jag missförstod nog, muttrarna tätar och håller fast slangen, sen finns det en kran för att enkelt stänga av flödet i båda slangarna, och sen kopplar man loss båda slangarna samtidigt med en spak, och de sitter fortfarande ihop. sen kan du rengöra filtret. när du är klar sätter du fast båda slangarna och dra ner spaken, öpnna kranen och filtret fylls igen. himla smidigt, något jag hlet klart saknar på den älsre eheimfiltren, men som finns på de nyare.
#19 - 14 mars 2006 13:33
[QUOTE=Sacrium]Ja det gör det. finns ett reglage vid slangarna som du kan dra ner så stängs flödet.[/QUOTE]

Låter bra! Fluval börjar kännas som en stark kandidat när det blir dags att sätta upp mitt andra akvarium.

Även om Am Top är betydligt billigare så lät det inte så bra med varierande kvalité...
#20 - 14 mars 2006 13:36
Har ett Rena xP3 och tycker det är bra, lätt att byta filtermaterial, och komma igång med. Det enda minus jag kan komma på är att slangarna är lite väl korta och att flödet i det inte är lika bra som det påstås från tillverkaren. D.v.s. att även om att det står att det skall fungera till akvarier upptill 600l så gör det inte det
#21 - 14 mars 2006 15:36
Har idag instalerat ett Fluval FX5 i mitt 450L och är än så länge super nöjd! Det pumpar 3500L/h och räker till ett akvarium upp till 1500L. Dubbla riktbara utblås på samma munstycke. Ett litet chip som sköter om luftningen vid igångstart och var 24h stänger den av sig själv för att ev. lufta. Det är en 20l filtervolym á 3korgar som det även sitter skum mattafilter runt om. Mycket lätt att ta isär och få ihop. Locket har en ny konstruktion som är lättare att få igen jämfört med de äldre fluvalen (204/304) där packningen hade en förmåga att glida ur sitt spår vid ihopsättning och börja läcka. (Egen och många andras erfarenhet). Slangarna är räfflade, villket är lite negativt, då det sammlas en massa jox i vecken. Den är dessutom mycket prisvärd. Säljs för ca 2400-2600:-

//Camilla
#22 - 14 mars 2006 16:06
Herrejäklar vilket monster.. ett sånt skulle va bra i discus karet.. fast det flåsar lite väl mycket för dom :)
Bilagor:
#23 - 14 mars 2006 16:08
kan ju köra 3m strilrör så blir de lugnt även för diskus ;)
#24 - 14 mars 2006 16:11
Jag har det med mina diskus. Fungerar utmärkt! Du kan ju rikta munstyckena hur du vill. Mina verkar trivas bättre nu än förut. Man tror att allt skall fara omkring som i en orkan, men jag riktade mina munstycken mot vattenytan. Utblåset sitter ca 6-10cm under ytan.

//Camilla
#25 - 14 mars 2006 16:28
[QUOTE=C.Ciklid]Jag har det med mina diskus. Fungerar utmärkt! Du kan ju rikta munstyckena hur du vill. Mina verkar trivas bättre nu än förut. Man tror att allt skall fara omkring som i en orkan, men jag riktade mina munstycken mot vattenytan. Utblåset sitter ca 6-10cm under ytan.

//Camilla[/QUOTE]

oookej. det låter juh bra.. måste fundera på det där när ekonomin tillåter.. mao nästa jul typ ;)
#26 - 14 mars 2006 16:28
Det ser reellt ut! Har du bilder på inblåset och strilröret? Nyfiken :D
#27 - 14 mars 2006 16:28
[QUOTE=Raven]kan ju köra 3m strilrör så blir de lugnt även för diskus ;)[/QUOTE]

HAH :D
#28 - 14 mars 2006 17:21
Ingen som har testat eheim 2229? Funderar på att köpa till mitt 375L.
#29 - 14 mars 2006 17:33
Mina tidigare erfarenheter av Eheim har varit bra, har kört de flera år utan några problem, dock tror jag att märken är lite överskattad och priserna borde vara 30% mindre än vad de är nu.

Nu för tiden kör med Eheim bara när det gäller innerfilter då jag anser de vara överlägsna sina konkurrenter….När det gäller ytterfilter så tycker jag att de nya märkena har blivit betydligt bättre och prisvärda!

Just nu kör jag med Rena´s största modell (xP3), den är enkel att rengöra och framför allt tyst! Nackdelen är att flödet inte är riktigt som det står på anvisningarna, jag har uppskattat att den ligger på samma nivå som min Fluval 304. De är tysta och det tar bara ett par minuter att göra rent!
#30 - 14 mars 2006 18:05
[QUOTE=batski]Det ser reellt ut! Har du bilder på inblåset och strilröret? Nyfiken :D[/QUOTE]
Här är lite bilder. Slangarna sitter inte med snoddar heller utan med klipps. Mycket bättre!!

//Camilla
#31 - 14 mars 2006 18:12
[QUOTE=C.Ciklid]Den är dessutom mycket prisvärd. Säljs för ca 2400-2600:-

//Camilla[/QUOTE]

jag vet inte om jag skulle kalla 2500 för prisvärt...

jag har en am-top 3338 (deras största) och den kan man få för 800:- + filtermaterial, kvaliteten é okay, den har dock en tendens att läcka vid kranarna, men jag har åandra sidan veckade slangar på ett onormalt sätt....

men som sagt man har ju råd med 3st(3338) av dessa emot 1st fluval FX5
#32 - 14 mars 2006 18:13
Fast jag har nog hellre ett stort, bra filter än tre halvbra.
#33 - 14 mars 2006 18:17
Tack för bilderna! Ser bra ut :p
#34 - 14 mars 2006 18:40
Kör met eheim 2217 till mitt 450L kar och det funkar hur bra som helst har inga dubbelkranar till det än. Men har beställt det till utblåset pga att jag ska strypa det lite. Dubbelkranar anser jag som lite lyx när man ska rengöra filtret som man kanske gör 1 gång om året. Då tycker jag det funkar bra att ta med alla slangar och allt. tar inte mycket längre tid.
Mvh Marcus
#35 - 14 mars 2006 19:03
[QUOTE=MagicFingers]jag vet inte om jag skulle kalla 2500 för prisvärt...

jag har en am-top 3338 (deras största) och den kan man få för 800:- + filtermaterial, kvaliteten é okay, den har dock en tendens att läcka vid kranarna, men jag har åandra sidan veckade slangar på ett onormalt sätt....

men som sagt man har ju råd med 3st(3338) av dessa emot 1st fluval FX5[/QUOTE]
Jovist betalar man väl lite pluss för att det står fluval. Men jämfört med eheims priser...:rolleyes:
#36 - 14 mars 2006 19:08
Har sett FX5 för 1800kr HMM gav 2600 för mitt
#37 - 14 mars 2006 19:09
[quote=Deje-Nicke]Har sett FX5 för 1800kr HMM gav 2600 för mitt[/quote]

Var kostar dem 1800?
#38 - 14 mars 2006 19:18
[quote=Opus]Var kostar dem 1800?[/quote]
Kommer inte ihåg var det var men hittade denna anonns vid lite sökning på blocket:)
http://www.blocket.se/vi/7255689.htm?ca=7_s
#39 - 14 mars 2006 19:29
[quote=Deje-Nicke]Kommer inte ihåg var det var men hittade denna anonns vid lite sökning på blocket:)
http://www.blocket.se/vi/7255689.htm?ca=7_s[/quote]

Tack så mycket! :)

Vill gärna ha ett, som jag skrev tidigare stämmer inte kapasiteten på Rena xP filtren så det räcker inte till mitt 540l kar, det var perfekt till mitt 250l *suck*
#40 - 14 mars 2006 19:30
Har Hydor ytterfilter till 2 kar och dom funkar bra, inga problem och lätta att göra rent. Tyvärr har dom en något liten filterbehållare som gör att man får göra rent dom ganska ofta, men det beror ju oxå på vilken typ av fisk man har, vissa fiskar (eller tex sköldpaddor) skitar ju ner mycket mer än andra..
#41 - 14 mars 2006 21:04
Har skaffat mig en Eheim 2213 till mitt 130 L tycker inte att det är särskilt tyst.
Var begagnat så jag bytte axel och lager men är fortfarande inte nöjd med ljud nivån. Kanske skulle byta mot Fluval , verkar som ett bra och tyst filter.
#42 - 14 mars 2006 21:14
Jag har ett fluval 205 till mitt 240L + det innre filtret som följer med Rio Juwel . Och jag är väldigt nöjd med mitt fluval 205.
#43 - 14 mars 2006 23:58
Azzy, bytte du impeller ? gummibussningar ?

ibland måste man gå hela vägen
#44 - 15 mars 2006 00:08
det verkar ju nästen som fluval vinner :) även fast eheim är kända för sin kvalitet, och det är ju roligt eftersom fluval är bra mycket billigare.
#45 - 15 mars 2006 00:32
[QUOTE=Azzy]Har skaffat mig en Eheim 2213 till mitt 130 L tycker inte att det är särskilt tyst.
Var begagnat så jag bytte axel och lager men är fortfarande inte nöjd med ljud nivån. Kanske skulle byta mot Fluval , verkar som ett bra och tyst filter.[/QUOTE]
Jag har också ett 2213 sedan 10-15 år (förutom alla andra modeller i classic-serien samt ett 2028) men det är praktiskt taget ljudlöst om det är fritt från luft och insuget inte är blockerat av någon anledning.
Inget märkes filter är helt identiska verkar det som, utan det kan variera lite mellan exemplaren och från tid till annan.
Jag hade ett Fluval 305 en kort tid, men det lät mer än jag kunde tolerera så nu kör jag enbart med Eheim när det gäller ytterfilter.
Visst är det väl tur att det finns olika filter för alla att välja på ;)
#46 - 15 mars 2006 04:12
[quote=Raven]Azzy, bytte du impeller ? gummibussningar ?

ibland måste man gå hela vägen[/quote]

Gummibussningarna följde med axeln så dom e bytta men inte impellern. Kanske är det som fattas.

Karon: Kan hända att det är lite luft kvar i flitret också. Har vickat och grejat för att få ut all luft men det är möjligt att det är kvar.
#47 - 15 mars 2006 04:48
kan ju kolla på impellern.

är hålet snedslitet ? men kan även kolla om hela impellern sitter fast med sej självt så att säga.

vissa pumpar har impellrar där bladen inte sitter fast helt med magneten vilket skapar ljud men en liten klick lim så blir det avsevärt mycket tystare.

Batski, har du sagt a får du säga b och göra en sammanställning på alla svar ;)
#48 - 15 mars 2006 05:56
Är själv ägare till ett Eheim 2217, två fluval 304 och en Hydro Prime 20.
Jag är mycket nöjd med all dom, fluvalsen fick sen en helrenovering av nya bussningar och axlar och efter det var dom tvärtysta.
Eheimen ska snart också få en ny axel, stundvis knackar det till och jag vet att axlen var liten redan när jag fick hem det.

Prime filtret är ett år gammal och jag är mycket nöjd, det har varit en litet slit och släng filter och har fungerat kanon...

Mvh Peter
#49 - 15 mars 2006 06:41
Fx5 till bra pris 1895kr
http://www.akvarielager.se/
#50 - 15 mars 2006 08:31
[quote=Opus]Vill gärna ha ett, som jag skrev tidigare stämmer inte kapasiteten på Rena xP filtren[/quote]Kapaciteten anges _utan filtermassa_, så finporigt filtermaterial som t.ex. aktivt kol kan dra ner kapaciteten rejält.
#51 - 15 mars 2006 08:38
[quote=Deje-Nicke]Fx5 till bra pris 1895kr
http://www.akvarielager.se/[/quote]

Skulle vara riktigt jvla nice asså :)

Kommer nog köra med 2 Paralell kopplade Eheim Prof. 2224 dock. (240L)
#52 - 15 mars 2006 09:31
Jag har 9 st Eheim som är igång utan varken oväsen eller något annat störande! Köpte senast 2 st 2213 till nyförvärvet i förra veckan! Övriga filter är 1 från 1979, 2 från 1981, 2 från 1984, 2 från 2001 det är flest 2217, två st 2250 till det stora karet! Jag har även skrotat ett antal Fluval och även varit snål och vid ett tillfälle köpt ett av Eheimkopian från kina! Det snabbast skrotade ytterfilter jag någonsin haft! Inget Eheimfilter har behövts skrotat går klockrent!:))) Så i fortsättningen kommer jag att hålla mig till Eheim även om dom kan tyckas dyrare, men hållbarheten och tillförlitligheten gör att det är väl placerade penningar! (Obs helt och hållet byggt på min erfarenhet):)
#53 - 15 mars 2006 09:53
[quote=Azur]Kapaciteten anges _utan filtermassa_, så finporigt filtermaterial som t.ex. aktivt kol kan dra ner kapaciteten rejält.[/quote]

Är det så med alla märken eller gåller detta bara Rena?
#54 - 15 mars 2006 13:22
Det gäller alla ytterfilter vad jag vet...
Jag brukar räkna med att en 3-400l/h försvinner med filtermaterial i, dock har det betydelse vilken setup på filter man kör

Jag har gämfört med mina ytterfilter mot pumphuvud (när man inte har något viktigare för sej) och kört med ifrån botten sett biobollar-makaroner-filtermatta och det blir lite smått uppskattat den förlusten.

// Peter
Bilagor:
#55 - 15 mars 2006 14:03
[QUOTE=Redbullen]Det gäller alla ytterfilter vad jag vet...
Jag brukar räkna med att en 3-400l/h försvinner med filtermaterial i, dock har det betydelse vilken setup på filter man kör
[/QUOTE]

Du menar alltså att ett eheim 2013 med filtermaterial i pumpar 90 l/h? (angioven kapacitet är 390 l/h)

Det måste ju vara en procentuell förlust, man har ju inte lika mycket filtermaterial i alla. VAd var det för filter du provade, hur mycket var angiven kapacitet?
#56 - 15 mars 2006 14:59
[quote=Redbullen]Det gäller alla ytterfilter vad jag vet...

Jag har gämfört med mina ytterfilter mot pumphuvud (när man inte har något viktigare för sej) och kört med ifrån botten sett biobollar-makaroner-filtermatta och det blir lite smått uppskattat den förlusten.

// Peter[/quote]

Skrämmande siffror :eek:
#57 - 15 mars 2006 16:03
[quote=Nils Holmström]Du menar alltså att ett eheim 2013 med filtermaterial i pumpar 90 l/h? (angioven kapacitet är 390 l/h)

Det måste ju vara en procentuell förlust, man har ju inte lika mycket filtermaterial i alla. VAd var det för filter du provade, hur mycket var angiven kapacitet?[/quote]

Nej det är vad jag har upplevt att mina filter minskar i kapasitet.. det är säkert inte så med alla... :P

Om man gämför mitt 2217 som ska ge 1000l/h, med filtermaterial i och ett Aquaclear pumpskalle som ger 1500l/h och ställer ner det till häften så flyttar det mycket mer vatten än 2217 med filter i ...

Men jag vågar iallafall säga att 200l/h försvinner med filtermaterial i ett ytterfilter oavsett märke

//Peter

Annons