Jäklar

#1 - 28 januari 2012 11:32
har ett litet problem igår kväll limmade jag fast en skiva (ek limträsskiva) på den bänk där jag ska ha mitt akvarium men sen i dag ser jag alla hörn lutar lite in mot mitten ?? detta ses jo bara med vattenpasset så det är jo inte mycket men.
nu är det inte jätte mycket men lite grann och jag vill jo inte det ska kunna sätta sig pga av detta ??

är det nog med ett liggunderlag under då ? på 6mm ?
mitt akvarium är på 250 L med aluminium ram

eller ska helt enkelt leta efter en ny bänk ?
#2 - 28 januari 2012 11:37
Vad har du under skivan? Vad är det för typ av bänk?
#3 - 28 januari 2012 12:56
det är sådan här.
http://www.jysk.se/130/134/3654447/a/catalog

sen med en 26 mm tjock skiva på ? jag tänkte detta va ett måste efter som konstruktionen är lite konstig på denna skänk som du ser på bilden så ligger den överste skivan inte uppe på benen utan dom sitter med någon plugg i sidled ?? fattar du hur jag menar med det jag skriver haha ? kolla bilden då ser du.

skivan är denna
http://www.rusta.se/bankskiva_ek_p40401063.html
#4 - 28 januari 2012 13:02
Jag skulle tro att bänken bågnar tack vare det inte är något som stödjer den i mitten. Tveksamt om jag personligen skulle våga ha 250 liter vatten på det sättet...
#5 - 28 januari 2012 13:03
"alla hörn lutar lite in mot mitten"

Vad menar du med det egentligen? Vad är högt och vad är lågt?
#6 - 28 januari 2012 13:06
det är inte bänken i sig som bågnar.
utan den skivan som jag har limmat på sen jag kan tänka mig det är för att dom 4 benen som du ser är lite lite högra upp än vad den toppskivan är ? på originalet alltså sen när jag limmat på den andra skivan under press då har det blivit så.

bänken i sig är sjukt stabil om mig och frugan sitter på den rör den sig ingen ting.

Bygert skrev:
"alla hörn lutar lite in mot mitten"

Vad menar du med det egentligen? Vad är högt och vad är lågt?

ute i hörnen är det högt men i mitten är det lågt när jag har vatten passet från ett bakhörn mot ett fremhörn.
#7 - 28 januari 2012 13:11
Jo, men du får tänka på att karet ska stå där mer än någon minut, och då finns risken att även bänken bågnar efter en tid...

Om jag fattat det rätt är skivans högsta punkter i de 4 hörnen?
#8 - 28 januari 2012 13:15
yes du har fattat rätt.

sen vet jag inte om trycket kommer bli på mitten eftersom mitt kar nästan går ut till kanten och i djupet passar den perfekt.

men om jag inte är 100% så måste jag hitta en ny lösning tyvärr är det så att detta är det ända ställt på undervåningen där det inte finns direkt solljus under dagen.
#9 - 28 januari 2012 13:35
Jag förstår hur du menar, men risken är ganska överhängande att du får spänningar i karet om inte hela skivan bär upp tyngden av karet, det är över 250 kg det handlar om.
En variant är att du dels styvar upp möbeln undertill i mitten(och även ser till att något bär upp möbeln i mitten bakom mittdörren), och sedan även justerar ner det överskjutande på benen, där skivan idag vilar mot.
#10 - 28 januari 2012 13:44
hur månge stöd ben behöver jag ? om jag sätta dom under mitt lådan och sen gör den till en fejk låda bara ? 4 eller ? 2 fram och 2 bak eller ?
#11 - 28 januari 2012 13:49
Köp ställbara fötter på IKEA, dessa kan du skruva fast undertill utan att de syns nämnvärt framifrån. 4 st för ca en hundring...sedan behöver du kanske inte använda alla.
Men möbeln behöver som sagt stärkas upp den med...
#12 - 28 januari 2012 14:07
Är det högst på mitten är det allvarligt. Är det skevt så är det allvarligt. Med skevt menar jag då att ett hörn är lägre eller att två hörn diagonalt är lägre. Lutar hela akvariet aningen fram - bak eller höger - vänster så är det inget problem för hållfastheten.

Att det är lägre på mitten är inte lika allvarligt, ett bra ramakvarium i måttlig storlek klarar normalt att vila på bara yttersidorna om det bara är rakt. Likväl bör du försöka ge akvariet stöd längs alla kanter om det går, det blir självklart säkrast så.

Som jag förstår det så sticker hörnen upp lite på bänken, vilar skivan nu bara på hörnen så kan du ju pröva att kila nåt emellan på mitten så skivan höjs där. Alternativt pröva att rycka bort skivan och såga bort det som sticker upp i hörnen. Har du limmat fast skivan så den är limmad både mot hörnstolparna och mot skivan i mitten är det ju lite tråkigt läge om du inte får bort den. Kanske kan du komma in med en såg och ta bort det som sticker upp i hörnen så du kan få ner skivan där. Annars kan du möjligen palla under ramen på akvariet med något på mitten.

Att sätta stolpar på mitten gör ju det hela stabilare men om problemet är att skivan du lagt på ligger och hänger över hörnen är det ingen bra lösning, för att få det rakt skall du ju i så fall knäcka upp mitten på den ursprungliga bänken så den når upp till skivan och det känns inte som nåt särskilt lämpligt att försöka sig på. Normalt borde du inte behöva mittstolpar till det här, du kan ju om du får det hela rakt känna om något sviktar sen om du står på bänken.

Vad du gör så när du rätar upp det här, se till att det inte blir skevt och att det inte blir högst på mitten. Det är sånt som knäcker akvarier.
#13 - 28 januari 2012 15:07
det är rakt bakhörn till bakhörn och framhörn till framhörn är i vatt samma sak från baksida mot framsida där är det inte ett problem utan bara det att i mitten går det ned lite.

men om problemet är att skivan du lagt på ligger och hänger över hörnen är det ingen bra lösning

alltså skivan är redan limmat fast men den är jo sågat i samma mått som bänken är, så inget hänger ut över sidorna eller fram/bakkant.

Annars kan du möjligen palla under ramen på akvariet med något på mitten.

hur menar du här från bakkant till framkant ? det hopas jag inte for det känns inte bra
min tanke är jo att ha ha ett liggunderlag under akvariet så trycket utjämnas ?
#14 - 28 januari 2012 15:44
ansjo skrev:
Köp ställbara fötter på IKEA, dessa kan du skruva fast undertill utan att de syns nämnvärt framifrån. 4 st för ca en hundring...sedan behöver du kanske inte använda alla.

Men möbeln behöver som sagt stärkas upp den med...

det finns redan en fot under i mitten dock sitter den inte helt i mitten eftersom 2 av luckorna är ett dubbelt utrymme.
#15 - 28 januari 2012 16:00
Är möbeln stagad på mitten upp mot skivan med? Annars skulle jag absolut antingen förstärka den eller hitta en annan möbel/placering av kar...
#16 - 28 januari 2012 16:10
ja det är den mellan lucka 2 och 3 och under denna sitter då en fot/ben till i mitten på det hela.

jag stod på den innan och åkte lite surfing typ haha den känns jävligt stabil alltså.
#17 - 28 januari 2012 16:17
Fixa till överskivan så inte karet bara vilar på hörnen, så får du avgöra själv om du litar på möbeln;).
Trots att det är ett ramakvarium så bör det ha mer än hörnena att vila på, som det riskerar att bli i nuläget.
#18 - 28 januari 2012 16:33
när jag inte hade limmat på skivan så va det jo rakt med vattenpasset,
kan det inte bli så att akvariet trycker till på den limmat skivan lite mera när när det blir tryck på denna också ?

jag måste nog ställa dit akvariet igen for att se hur mycket luft det är under ramen.

mit akvarie er jo bara 125 långt och bänken är 140 det lämnar då 7,5 cm på båda sidorna och det är precis innan benen i alla hörnan jo ?
#19 - 29 januari 2012 07:38
NiceFool skrev:
när jag inte hade limmat på skivan så va det jo rakt med vattenpasset,

kan det inte bli så att akvariet trycker till på den limmat skivan lite mera när när det blir tryck på denna också ?

jag måste nog ställa dit akvariet igen for att se hur mycket luft det är under ramen.

mit akvarie er jo bara 125 långt och bänken är 140 det lämnar då 7,5 cm på båda sidorna och det är precis innan benen i alla hörnan jo ?

Hur länge sedan limmade du fast träskivan ?

Trä sväller när den får fukt tillsatt på ena sidan och det låter som att det är problemet i detta fallet , det underlag som skivan ligger på är det ett heltackande underlag , dvs kommer någon luft åt undersidan på skivan , om detta är fallet kan du göra så att du fuktar upp översidan på skivan då borde den svälla på samma sätt som undersidan gjort , jag vet att man blir tvungen att slipa till toppytan på skivan och behandla den igen men det kan det vara värt om den har svällt för mycket för att ställa akvariet på .

Annons