Jahapp.. hur gör man nu?

#1 - 25 april 2012 18:37
Hallo. Har ett problem med mitt Nyckelhåls-''par'' som verkligen suger ur musten ur mig att fortsätta med fiskar...

Allt var frid och fröjd, nyckelhålarna dansade för varandra, följde varandra och dammsög bottnen och verkligen färgade ut! De var ju kungaparet i karet :D Men efter krångel med min akvarieaffär (fick hem 3 apistohanar istället för 1+2) så köpte jag en apistohona till min ensamme apistohane. Det funkade bra, nyckelhålsparet jagade dem lätt och visade vem som bestämde. Men så praktiskt taget över en natt så märkte jag att de bara höll till sig i sitt akvariehörn och bara simmade på stället där hela dagarna. Apistoparet började jaga dem mer och mer när de simmade in på deras territorium. Visst tänkte jag, Apistosar har alltid varit tuffare än skraja Nyckelhålisar, no big difference.
Men nu kommer mitt problem; Den ena, större Nyckelhålisen började jaga den andre mer och mer ut ur akvariehörnet och sedan tillbaka in igen där de dansade för varandra. Jag trodde att det var ett sätt för hanen att få honan att vilja leka med honom. Den började jaga den mindre mer och mer som blev blekare och blekare och drog ihop fenorna mer och mer. Med tiden så dansade de mindre för varandra. Tills igår så dansade de bara och höll ihop utan att den ene jagade dne andre när jag hade skymmnings-lampan på. Nu så gömmer den bleke sig hela tiden i andra sidan karet..

Vet inte vad som har hänt, de var så trevliga tillsammans men nu så orkar man inte ens kolla in i karet.. Saknar verkligen att kunna kika in i karet och se två lyckliga färgglada Nyckelhålisar gräva i gruset.
Jag är/har varit 99% säker på att de är en hona och en hane.
Har provat allt, täta vattenbyten svarta mygg och dafnier två gånger i veckan.

Grejen är den att jag vet inte hur jag ska göra mig av med dem i så fall, så de kan simma runt i ett var sitt kar. Att lämna tillbaka dem till djuraffären tror jag inte går, då det var ett år sedan jag skaffade dem - och vi har haft så många fedjer så nja..
Någon som har ett tips på hur jag annars kan göra mig av med dem? De har stått mig ganska nära så hemmet är viktigast och de flesta akvarieaffärerna här i närheten är overcrowded.. och det finns en channs att någon kommer köpa dem som ett par i fall jag lämnar dem till en djuraffär.
Sånna här grejer gör en verkligen trött! Man vill bara kunna stoppa in en äktenskapsrådgivare i akvariet och vänta på att allt ska lösa sig och bli frid och fröjd igen :(
#2 - 25 april 2012 21:57
Nyckelhålscikliden är en av mina favoritciklider. Om paret började bli osams efter att du skaffade Apistogrammorna, och efter att dessa började jaga nyckelhålen, så rubbades nog balansen i paret på nå´t sätt. Min erfarenhet av nyckelhål är att de kan vara ganska morska, och tuffa runt i akvariet och bestämt men ofarligt visa de andra var skåpet ska stå. Har t.o.m haft ett par som var i luven på en Geophagus brasiliensis, men han blev till slut lite för stor för att de skulle fortsätta bråka med honom. Men de är nog rätt känsliga för stress, som när en dominant fisk börjar jaga dem, och då kan de nog "tappa sugen" rätt lätt.

Du kan ju prova att möblera om lite, skaffa lite fler växter och gömställen, kanske göra en del med grottor till Apistogrammorna, och andra delen med flata stenar åt nyckelhålen, så att det området blir mindre attraktivt för Apistogrammorna, och inreda så att de inte alltid ser varandra.

Annons