jaha.. o där gick en pump sönder.. va ska man köpa denna gången då..

#1 - 2 september 2012 14:22
Har haft ett filter till sköldpaddorna.. fick ett begagnat..
http://www.pwss.se/product.php?productid=580&cat=618&page=1

antar att de har gått sina timmar.. slutade fungera när jag rengjorde filtret nyss. ville inte starta igen efter de...???

men nu funderar jag... sköldpaddor skitar ju ner en hel del.. dom släpper lite skal o som river runt i botten..
ganska stora smuts bitar ibland..

Om man ska hitta nån hyfsad pump som e såpass hevy duty så att de håller måttet för dom..
just nu satt jag i världen mista pump med et mini litet filter i sålänge.. som jag hade låg.. får nog rensa de filtret 4ggr om dagen sålänge... :P

vill ha lite köp tips.. en sån som jag hade.. dränkt pump.. eller extern pump??.. flera pumpar..
vad e bra till ett bra pris..
#2 - 7 september 2012 06:46
Varför inte ett ytterfilter? De är bra och man behöver inte rengöra de så ofta och de tar inte plats i karet
#3 - 7 september 2012 06:56
ja körde med ytterfilter till min sköldpadda i säkert 15år. funkade kanon.
å stora skalbitar å sånt som lossnar tar man ju upp för hand.

då hade vi ett klassiskt eheim ytterfilter. typ denna modell http://www.pwss.se/product.php?productid=512&cat=304&page=1
#4 - 7 september 2012 07:32
Pröva första att göra rent impellern. Om du kan peta igång den så ta en bit tejp och ryck loss. Ungefär som att vaxa benen......
Det fastnar alltid små, små magnetiska korn som faktiskt kan hålla impellern stoppad till slut.
#5 - 8 september 2012 14:52
Teljemo skrev:
Har haft ett filter till sköldpaddorna.. fick ett begagnat..

http://www.pwss.se/product.php?productid=580&cat=618&page=1

antar att de har gått sina timmar.. slutade fungera när jag rengjorde filtret nyss. ville inte starta igen efter de...???

men nu funderar jag... sköldpaddor skitar ju ner en hel del.. dom släpper lite skal o som river runt i botten..

ganska stora smuts bitar ibland..

Om man ska hitta nån hyfsad pump som e såpass hevy duty så att de håller måttet för dom..

just nu satt jag i världen mista pump med et mini litet filter i sålänge.. som jag hade låg.. får nog rensa de filtret 4ggr om dagen sålänge... :P

vill ha lite köp tips.. en sån som jag hade.. dränkt pump.. eller extern pump??.. flera pumpar..

vad e bra till ett bra pris..
Mycket bättre än aquael turbofilter blir det inte, heavy duty: http://www.pwss.se/home.php?cat=618
#7 - 8 september 2012 19:00
MyrasHusse skrev:
Det dyker upp frågor om det filtret ibland, men aldrig nån som har kunnat svara på hur bra det är, så du kan väl skriva en recension och lägga i recensionstråden under kategorin "övrigt". Det skulle uppskattas tror jag:)
#8 - 8 september 2012 19:15
jag har hört mest dåligt om ytterfilter.. är väll en smak sak.. men dom dåliga sakerna va erfarenheter om vattenskador.. och filter som gått torra efter strömavbrott tex..

turbo filtret skulle nog sköldisarna ha sönder ganska omgående.. :P

Ge mig några fördelar med ytterfilter annars får man väll bara gå på nåt liknande som jag hade =)
#9 - 12 september 2012 06:09
Ingen som e sugen på att snacka gott om ytterfilter?
#10 - 12 september 2012 19:35
MyrasHusse skrev:

Aktivt kol.. är det bra?.. när jag köpte akvarium sa dom att de skulle jag inte använda??...
#11 - 21 september 2012 19:08
fick tag i ett ytterfilter!!

fluval 305.

men i manualen står det att man inte ska ha mer än 17.5cm luft från vattenytan till överkant på akvariumet..
och som jag sätter upp det till sköldisarna nu e de snarare 30cm..

De e tillfälligt.. kom över de här lite snabbt nyss och sköldisarnas akvarium e på renovering så lägger dom i ett som ja ska ha fisk i sen.. så pumpen e till fiskarna sen..

de e ju utflödet som kommer hänga i luften o de blir ett litet vattenfall.. kan de göra så mkt??
#12 - 21 september 2012 19:27
Bara du får igång flödet och den börjar pumpa vatten så är det bara att köra! Fluval vill ju frånsäga sig svårigheter att få igång filtret och därför har de nog satt gränsen vid 17,5!
#13 - 22 september 2012 00:32
la i en annan pump sålänge..
läste start up guiden o säd stod det att det var viktigt att både in och ut styckena skulle vara under vatten..

först va de ok med 17 cm.. sen ska båda va i vatten.. hmm
#14 - 22 september 2012 08:43
Grejen är just att få fart på flödet, pumpen orkar inte suga om det blir för högt etc.

Du kan lösa det genom att ha filtret vattenfyllt, placera det på tex en stol så det står högt och lägg i sug- och utblås ner i vattnet och starta. När det går prova att ställa det som du tänkt, om det fortsätter pumpa så verkar det fungera :)
#15 - 26 september 2012 19:31
köpte en vanlig dränkbar pump till sköldisarna nu.. så kör jag med ytterpumpen som den ska va sen när de akvariumet e klart..

Annons