cikliden2 skrev:I mitt 225l så har jag nu fått brunalger efter min nystart, hur ska jag få bukt med det då det inte är speciellt snyggt på växterna:-(? Några tips?
Förstår inte riktigt "lösningen" med en ancistrus. Ja, den äter alger, MEN den ökar samtidigt belastningen. Belastningen som hans akvarium idag inte klarar av - eftersom han får dessa alger.
Som sagt så kommer dessa alger ganska ofta i nystartade kar.Det är lite som att medicinera mot något hela tiden men aldrig ta reda på varför man får sjukdomen från första början ;)
ansjo skrev:Eftersom Ancistrus äter dessa alger samt även håller efter en del andra alger är det en smidig lösning för att bli av med problemet. Håller man bara koll på nitritvärdet så är det inga större problem att släppa i en Ancistrus i ett 225 liters kar.
Brunalgerna kan man även få oavsett filtervolymen i nystartade kar.Som sagt så kommer dessa alger ganska ofta i nystartade kar.
Det är tvärtom, man får brunalger i början i kar som är nystartade pga för låga näringsnivåer i karet. De kommer att försvinna av sig själv när man får balans i karet, eller om man nu inte orkar vänta, stoppar i fisk som käkar upp dessa.oaken skrev:Du får ju algerna för att det finns för mycket näring tillgängligt. Och du gömmer ju då bara problemet istället för att lösa det.
Man vill ju få ut näringen ur akvariet, inte att den ska stanna kvar. Fast visst, om man inte ska ha några växter och inte har känsliga fiskar så kan man ju köra på med en ancistrus som äter upp algerna innan man hinner se dem.
ansjo skrev:Det är tvärtom, man får brunalger i början i kar som är nystartade pga för låga näringsnivåer i karet. De kommer att försvinna av sig själv när man får balans i karet, eller om man nu inte orkar vänta, stoppar i fisk som käkar upp dessa.
de utnyttjar växternas oförmåga att växa i låga näringsnivåer och kan därmed existera, sätter växterna däremot igång och växer så konkurrerar de snabbt ut algerna! men höga näringsnivåer garanterar inte välmående växter alla gångeoch även i dessa fall tar algerna över!oaken skrev:Okay, är ingen expert på alger får erkännas men, vad exakt är det de utnyttjar när det finns för lite näring?
åheim skrev:de utnyttjar växternas oförmåga att växa i låga näringsnivåer och kan därmed existera, sätter växterna däremot igång och växer så konkurrerar de snabbt ut algerna! men höga näringsnivåer garanterar inte välmående växter alla gångeoch även i dessa fall tar algerna över!
nej det är riktigt alger kan aldrig konkurrera ut växter MEN alger får chansen att växa till när växterna av någon anledning har upphört att växa! Min erfarenhet är att vattenpest och hygrophila behöver bra tillgång på näring och ljus!oaken skrev:Min erfarenhet är då i alla fall att alger aldrig lyckas konkurrera ut snabbväxande växter, som de jag nämnde ovan. De behöver då inte mycket näring..
Min erfarenhet är då i alla fall att alger aldrig lyckas konkurrera ut snabbväxande växter, som de jag nämnde ovan. De behöver då inte mycket näring..
defdac skrev:Det beror isåfall på att snabbväxarna hade bra med näring - annars hade dom ju inte kunnat växa snabbt?
oaken skrev:ja, men jag har inte kunnat hitta något som säger att brunalger inte kan växa utan mycket näring heller ;)
såå jag menade bara på att alla pratade om hur brunalger växte så bra utan näring.
defdac skrev:Nej men du kanske hört att växter kan konkurrera ut alger?
Konkurrensen beror inte på näringskonkurrens som står i litteraturen, utan på andra saker såsom att den högre stabila syrehalten inte triggar algers fortplantning och att snabbväxande växer skuggar osv.
Detta ser alla som börjar göda med en vattengödning som innehåller allt, vilket i princip bara PMDD gör eftersom akvarietillverkarna tror att fosfat och nitrat frambringar alger, vilket är lätt att se att så inte är fallet när man doserar PMDD eftersom växterna börjar växa så bra att dom konkurrerar ut algerna.
Brunalger (kiselalger) har en mycket speciell förmåga att klara extremt låga fosfathalter som få andra växter/alger har. Dom kan lagra fosfat så dom klarar sig i ca 100 generationer.
Dvs när fosfatet är slut eller inte existerar som i nystartade akvarier är det dom som har övertaget.
oaken skrev:
Men om vi rent teoretiskt säger att jag gärna vill ha brunalger, hur går man då tillväga?
Och vad är det som gör att grönalger (eller växter) kan konkurrera ut dem om de nu klarar sig med så lite näring? Växer grönalger snabbare eller vad?
Dock tror jag det är svårt att få fosfatet i ett akvarium att ta slut, i alla fall om man t.ex. matar fiskarna man har där i.
defdac skrev:Detta ser alla som börjar göda med en vattengödning som innehåller allt, vilket i princip bara PMDD gör eftersom akvarietillverkarna tror att fosfat och nitrat frambringar alger, vilket är lätt att se att så inte är fallet när man doserar PMDD eftersom växterna börjar växa så bra att dom konkurrerar ut algerna.