Jaha, då var man med nitrit då

#1 - 12 november 2005 18:54
... det var väl ganska tippat oifs att det skulle komma. Fast eftersom vi köpte fiskarna förra lördagen och samtidigt testade vattnet i affären och första fisken dog dagen efter så har jag svårt att tro att det var av nitiritförgiftning.

Nåja, idag mättes en HÖG nitrithalt (fiskarna mår f.ö. toppen). Så nu har jag gjort ett litet vattenbyte, i med Aquasafe och Ektozon samt Nitravec, lite dryga 30 ml. Fiskarna ska ingen mat ha på ett par dagar heller, enligt affären. Och inga nya fiskar på 10-14 dagar. Jag tycker ju lite synd om min guppy som är ensam bland kardinalerna.

När mäter jag igen? Jag är ju onekligen sugen på att ta ett nitrattest nu, tre timmmar efter......

Och hur många gånger upprepar jag proceduren?

Räcker det med att slå i Nitravec eller bör man göra ett vattenbyte varje gång man tillsätter det?
#2 - 12 november 2005 21:15
När man fått nitrit så är det svårt att bli av med det. Köp Sera toxivec om du har höga halter med nitrit häll i sera nitrivec varje dag och kolla nitriten har du inte nitrit test så borde du köpa det ! (rekomenderas). Köpa inga fiskar förrens nitriten vart borta i minst en vecka. Tvätta INTE filtret. Byt 50% och häll i nitrivec.

Lycka till ! :)
#3 - 12 november 2005 21:29
[QUOTE=platy5]När man fått nitrit så är det svårt att bli av med det. Köp Sera toxivec om du har höga halter med nitrit häll i sera nitrivec varje dag och kolla nitriten har du inte nitrit test så borde du köpa det ! (rekomenderas). Köpa inga fiskar förrens nitriten vart borta i minst en vecka. Tvätta INTE filtret. Byt 50% och häll i nitrivec.

Lycka till ! :)[/QUOTE]

Jo jag har köpt ett nitrittest nu. Vad är Sera toxivec för nåt? Jag köpte idag sera nitrivec, det var det de gav mig på zoobutiken. Det var det jag hällde i. Tycker du alltså jag ska göra vattenbyte varje gång, innan jag häller i nitrivecen. Vill bara dubbelkolla med dig :)
#4 - 12 november 2005 22:00
Absolut göra vattenbyten, jag rekomenderar efter egen erfaranhet att göra 30-40% vattenbyte 3ggr/dag 1-2 dagar samtidigt tillsätta de medlet du köpt, dag 3 4 5 byt kanske 30-40%/dag å mäta nitrithalten hela tiden...minskar den inte, öka dosen å tätare/större vattenbyten
#5 - 12 november 2005 22:03
Du behöver inte göra vattenbyten varje gång du tillsätter nitrivec, det är bra att skvimpa i lite varje dag i början oavsett om du har fått nitrit eller inte. Å andra sidan bör du göra vattenbyten för att bli av med nitriten, du kan inte lita på att nitrivec gör jobbet åt dig på kort sikt. Toxivec har jag ingen erfarenhet av själv, men man använder det som något sorts första hjälpen om man har mycket höga nitrithalter. Det ska sänka nitrithalten så gott som omedelbart, men verkan är såvitt jag hört inte särskilt långvarig.
#6 - 13 november 2005 08:49
Sera toxivec //Alla gifter ska den sänka va jag har hört , man bör vara försiktig med den efterom den är en sorts stark kemikalie. Jag har tetra bactozym ist för sera nitrivec . Men det är samma sak. Byt 50% varanan dag och häll i dubbeldos vore nog smartast. Och mät nitriten minst en gng per dag och håll koll på hur fiskarna beter sig.:)
#7 - 13 november 2005 19:08
[QUOTE=platy5]Sera toxivec //Alla gifter ska den sänka va jag har hört , man bör vara försiktig med den efterom den är en sorts stark kemikalie. Jag har tetra bactozym ist för sera nitrivec . Men det är samma sak. Byt 50% varanan dag och häll i dubbeldos vore nog smartast. Och mät nitriten minst en gng per dag och håll koll på hur fiskarna beter sig.:)[/QUOTE]

Idag, söndag, gjorde jag ett 50% vattenbyte. Nitrit gick ner från >3.3 till 0,8...*suck*....så det är ju inte bra. Köpte ju bara en liten flaska nitrivec. Får inhandla en STOR flaska i morgon och sen köra på stora vattenbyten de närmaste dagarna. Fiskarna mår dock alldeles utmärkt som jag ser det.
#8 - 13 november 2005 20:06
3.3 Kan det väll inte varit då hade alla fiskar dött . Har du över 1.0 köp sera toxivec det är nog det bästa för att bli av me nitrit och andra farliga ämnen. 50% vatten byten är nödväniga. Kolla hur det är imorgon . :)
#9 - 13 november 2005 20:15
[QUOTE=platy5]3.3 Kan det väll inte varit då hade alla fiskar dött .[/QUOTE]

varför de ???
sist ja hade nitritspik allan så hamna ja på 0.8 efter 6 vattenbyten 50-75%.
skalan på mitt nitrittest går bara till 3.3 och de va långt över.
va så högt så körsbärsräkorna satt hellre ovanför vattenytan än att va i vattnet.

förlorade 1 platy va allt och då hade ja en hel drös med småsmå körsbärsräkor.s
#10 - 13 november 2005 21:00
[QUOTE=platy5]3.3 Kan det väll inte varit då hade alla fiskar dött . Har du över 1.0 köp sera toxivec det är nog det bästa för att bli av me nitrit och andra farliga ämnen. 50% vatten byten är nödväniga. Kolla hur det är imorgon . :)[/QUOTE]

Ja, det är ju det jag försöker säga :) . Att fiskarna lever och mår gott. De simmar inte ens uppe vid ytan, vilket jag antar att de borde vid en sån nitritspik. Ja, konstigt är det. Ska kolla igen i morgon och fortsätta byta.
#11 - 13 november 2005 21:01
Låter bra :D Mät nitriten en gång per dag !

Annons