Jaguarciklid

#1 - 12 december 2003 05:14
Växer dom lika snabbt som oscars och vad bör man tänka på med dom??

något spesigelt tex som oscars gräver upp växter..
#2 - 12 december 2003 19:06
De växer snabbt, drygt 2cm per månad tills de blir 20-25cm, sedan stannar de av en aning, i alla fall gjorde mina det, men inom några år så är de sannolikt 35-40cm.

Karet bör vara minst 150cm långt enbart för ett lekpar, helst ännu större. Och det är inte att tänka på att ha några övriga ciklider i karet då större jaguarciklider leker, i så fall så bör karet vara 2-3 meter långt. Aggressionerna vid leken kan vara ett stort problem men då de inte leker så upplever jag dem som ganska lugna, de nöjer sig oftast med att skrämma bort sina rivaler utan att attackera.

De gräver något enormt, växter kan lämnas i fred om man har lite tur men rent generellt så är det bättre att inreda med t.ex. stora stenar och rötter.
Skapa gärna små "väggar" och gömställen med hjälp av inredningen så att honan kan gömma sig om hanen blir för aggressiv inför leken.

Jaguarcikliden är väl kanske ingen enkel art rent generellt, leken kan som sagt vara lite besvärlig, men lyckas man få någorlunda kontroll över aggressionerna vid leken så är de faktiskt inte så svåra.

Läs för övrigt artbeskrivningen här på Zoopet och min kommentar efteråt. Och missa inte bilderna som visas på "Fler foton". ;)
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=220

Vill du veta mer så kan du traggla dig igenom "jaguartrådarna" på ciklid.se, länkarna till de gamla trådarna finns högst upp i den senaste tråden.
http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3668

Mvh Fredrik Isaksson
#3 - 15 december 2003 16:42
Tack så mycket =)
Så en jaguar med mina 2 Pågfåglar skulle funka?
Mitt akvarium e på ca 700+ liter och redan inret för påfåglar.
#4 - 15 december 2003 16:49
Frästen titta lite på bilderna på dina "jaggisar" dom var riktigt fina =)
#5 - 15 december 2003 19:40
Ursprungligen skickat av wick

Så en jaguar med mina 2 Pågfåglar skulle funka?
Nja, det jag menade med att jaguarcikliden var ganska lugn och inte så aggressiv så länge den inte leker var främst jämfört med det rykte den har, jag ville bara påpeka att den inte var så aggressiv som det står på en del sidor. Däremot så är jaguarcikliden fortfarande för aggressiv och revirhävdande för att gå tillsammans med påfågelciklider, de är väldigt olika till sättet och jag tror tyvärr att det är mycket svårt att kombinera dem även i ett sånt stort kar som du har. Det går ju alltid att prova förstås men personligen så hade jag nog avstått.

Mvh Fredrik Isaksson
#6 - 16 december 2003 01:22
oki, men har man bara en. Så leker den inte ?
Aggressiv det berar väll på.. fiskar e ju indevider och vissa e mera aggresiva antar jag.
Finns nog inte många som kan mäta sig med min jätte Paronhaj jag har i mitt stora kar just nu:D
Min haj har dock blivigt för stor och jag måste göra mej av med han =((
Så jag ska ha mina pågåglar i det karet dom är 4st just nu.. men tänkte försöka få ut ett lek par och ha dom två+ en jagge.
Fast det skulle ju vara tråkigt om det inte funka =(
#7 - 16 december 2003 15:05
Problemet är att påfåglarna i regel inte är varken revirhävdande eller aggressiva, det är pga detta som jag inte tror att det går att kombinera dem med en starkt revirhävdande ciklid som jaguarcikliden. Även om jaguarcikliden är ensammen och inte borde visa upp några lekaggressioner så är den fortfarande revirhävdande och kommer med all sannolikhet att försöka ta så stort revir som möjligt ganska snabbt, detta kommer att resultera i att påfåglarna inte får någonstans att vara, de kan helt enkelt inte hävda sig i revirbråken.

Vill du ha fram ett lekpar av påfåglarna så tycker jag att du borde hålla dom själva i karet, ett stort fett artakvarium med påfågelciklider är ju typ hur coolt som helst. Kasta inte bort det fina utgångsläget du har genom att börja experimentera med en jaguarciklid, det kommer bara att bli en massa problem.

Mvh Fredrik Isaksson
#8 - 16 december 2003 15:56
om du har tur kan du ju lyckas med samma sak som jag, Fick tag på 2 chokladciklider på 20 o 22 cm till mina oscars.
Enda problemet uppstår vid matningen som får göras på flera ställen.

Annons