Ska man ha andra ciklider i samma kar som ett lekpar av jaguarciklid så bör nog karet vara 2 meter eller längre, jag har mina i ett 150cm långt kar(375liter) och precis som Kalejdoskop säger så äger de karet, jag har provat med en mängd olika ciklidarter men så fort det börjar bli dags för lek så måste man flytta de andra cikliderna om de inte ska skadas eller stressas och dra på sig sjukdomar.
Påfågelciklid och jaguarciklid är nog ingen bra idé, möjligtvis så skulle det kunna fungera med en ensammen jaguarciklid och en ensammen påfågelciklid men båda arterna är stora och en del jaguarciklider kan vara aggressiva även då de inte leker vilket gör att den snälla påfågelcikliden skulle få det tungt.
Har man dem själv i karet så är det inga problem att få jaguarcikliderna att leka i ett 540liters, bara man ser till att honan har någonstans att gömma sig om hanen blir för aggressiv så går det bra. De får enormt stora yngelkullar och det är troligtvis detta som gör att de är så svåra att kombinera med andra revirhävdande fiskar, då ynglena börjar sprida ut sig så täcker de hela akvariets längd.
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=viewpicture&gallery=22&image=jaguarciklid_yngel22.jpg
Mvh Fredrik Isaksson