Jaggar + sällskap?

#1 - 6 januari 2009 15:54
Har lite jaggar i mitt 540l kar hanen är ca 18-20cm tänkte inhandla ett par till ciklider men vilka är tuffa nog?960l kommer till sommaren!
#2 - 6 januari 2009 17:43
Några lagom aggressiva CA borde väl funka, inte för små så dom blir uppätna bara ^^ några stora zebror kan kanske funka.. de har jag sett förut.

Guldsöm kan gå.. men då lär de bli en del bråk i burken =)
#3 - 6 januari 2009 19:14
Maculicauda, cintrinellum, splendida, JD, bucourti.
#4 - 6 januari 2009 19:27
Ett par elaka Crenicichlor såklart :D

//C
#5 - 6 januari 2009 20:29
guldfiskar kan va bra med :) iaf som mat haha..
läst lite om dem i ciklidbladet ett gammal nr han hade provat 2-3st olika men alla blev mat tillslut..
va själv inne på jaggar men har för litet akvarium för dem
#6 - 6 januari 2009 21:28
Har hittat ett cintrinellum par, men dom är dock fullvuxna.
kanske blir för tuft för mina jaggar?
#7 - 7 januari 2009 14:08
Nja, jag tror de kommer kunna stoppa för cintrinellumen.
Mitt största cintrinellum par är runt 30cm+/- 7cm och de stoppar för mina doviisar o likaså stoppar doviisarna för mina cintrinellum o då är doviisarna bara 7cm stora.
Nu går de dock i ett 900l men jag har mycket robusta växter o två bigga rötter o även ett riktigt stort stenröse där åtminstone rötterna och stenröset fungerar som avgränsare.

Vad är det för färg på de cintrinellum du hittat?
Själv har jag den såkallade "Yellow Morph".
Snyggast är nog iallafall "Barried Midas", även den vitröda morphen är grymt snygg.
#8 - 7 januari 2009 14:10
Är det Parachromis managuensis eller Dovii du anger?
De ser ju relativt snarlika ut.
#9 - 7 januari 2009 14:16
Jadu...Jag skulle beskriva det som att dom e grisfärgade och det är väl Barried midas:).
Min btn kommer nog funka okay som avgränsing, men ska köpa en riktigt stor rott också...
#10 - 7 januari 2009 14:17
helt klart Parachromis managuensis...hittade ävan bilder på en honan som såg precis ut som min, lite gulare i färgen än hanen!
#11 - 7 januari 2009 19:53
Ahha, jo managuensis är snygga.
Cintrinellumen bör nog stå pall o likaså jaggorna.
Nackdelen är att när jaggorna bestämmer sig för att leka så lär du få problem.
Mina cintrinellum och äldsta paret dovii fick för sig att leka i mitt 720l samtidigt o det gick sjö gång dygnet runt.
Slutade med att jag flyttade cintrinellumen till deras nuvarande 900l och lät dovii paret leka och dra upp sin kull själva runt 3månader, sen gjorde jag tyvärr misstaget o släppte ner ett midas par och då slog midas paret ihjäl alla yngel o även dovii honan.
#12 - 7 januari 2009 20:14
Hej,

mina erfarenheter är att om du har jaggorna som par (de bildar oftast stabila par) och risken är därmed inte så stor att honan råkar illa ut mellan lekarna, så kan de gå med de flesta nämnda cikliderna i tråden.

Midas anser jag vara för tuff för jaggorna även fast jaggorna är ett stabilt par, däremot tycker jag de flesta av de vanliga och stora Viejorna är lämpligt sällskap.

Anledningen till att jag pratar stabila par när det gäller jaggorna är att en singel jagga viker sig rätt lätt när det skall göras opp vem som bestämmer i karet.

Men alla dessa teorier kommer till slut att handla om vilket lynne just dina individer har om det kommer att fungera.

Det enda som är säkert med de arter som nämns i tråden är att det är bara att prova, man vet aldrig på förhand. och.... är det inte just det som är charmen med Centralamerikanska ciklider.

Mvh Jari
#13 - 8 januari 2009 03:14
Kan ju inte säga att mina är ett stabil par ÄN...har inte lekt ÄN, men "hänger" rätt mycket ihop:)
vart lite kär när jag kolla på släktet [SIZE=1][COLOR=#800080]Vieja(speciellt zonata[/COLOR][/SIZE]) hur vanliga är dom?....skulle dom kunna funka?
#14 - 8 januari 2009 08:22
Zonata finns relativt frekvent att få tag på, kanske inte direkt i butiker, lättare att lägga upp en köp annons typ på ciklid.se eller så.
I norrköping finns det en del som säljer privat, vet ej om de har ungfiskar eller par som de vill bli av med.
#15 - 8 januari 2009 20:39
Norrköping är lite långt att åka för fisk...:) men försöka duger ju....ska bara ta bort bakgrunden innan några nya fiskar åker i:)
#16 - 9 januari 2009 07:19
Tror jarinen kanske har bättre kännedom om personer som har sa eller ca ciklider nära dig.
#17 - 10 januari 2009 19:35
tror inte att man kan ha de med non annan art alls va jag vet!
#18 - 10 januari 2009 19:55
Flojden skrev:
Jadu...Jag skulle beskriva det som att dom e grisfärgade och det är väl Barried midas:).

Min btn kommer nog funka okay som avgränsing, men ska köpa en riktigt stor rott också...

Barred Midas är väl randiga, därav "Barred" :)

Annars har jag haft jaguarer med JD, och det värsta som hände dem emellan var att de stod och hotade varandra med öppna gap. Jaguarhanen gav sig oftast först, om jag minns rätt, och när han vände sig fick han ett nyp i stjärtfenan av JD-hanen. Då var kanske Jaguaren ca 20-25 cm, och JD-hanen ca 15-20 cm.
#19 - 10 januari 2009 20:47
Okay....vet att ludvika zoo har några 15cm JD hannar iaf....kanske skulle sattsa på de....hur kräsna är JD med partner????ska jag köpa flera honor till en hane så han får välja, eller funkar 1+1?
#20 - 10 januari 2009 23:25
Jag skulle nog välja ett redan etablerat par av JD.
Eftersom jag haft erfarenhet av att försöka tussa ihop maka par och där antingen honan eller hanen tagit död på sin partner.
#21 - 11 januari 2009 22:26
Jag får helt enkelt göra det bästa av det:)
#22 - 14 januari 2009 12:08
En lite större oscar (Astronotus ocellatus) borde gå bra det med, de är såååå lugna, så länge de inte leker :P

Annars låter JD rätt bra.

[COLOR=black]Aequidens pulcher[/COLOR][COLOR=black] kan också funka.[/COLOR]
#23 - 14 januari 2009 12:41
Hypsophrys nicaraguense kanske? :) Har läst att de i naturen ofta leker i närheten av doviirevir, för att de får skydd av att doviina äter upp de fiskar som hotar nicaraguenseynglen. Om samarbetet går djupare, så att nicaraguenseparet hjälper till att skydda doviiynglen, och doviiparet låter bli nicaraguenseparet och deras yngel, vet jag inte, men så borde det nästan vara, annars så är väl nicaraguenseparet och deras yngel lika mycket i fara i doviinas revir, som nå´n annanstans.

Neetroplus nematopus kanske är lite små, så att de riskerar att bli mat, men de verkar vara tuffa små typer.
#24 - 14 januari 2009 21:54
Har faktist funderat på Hypsophrys nicaraguense...men tror du dom kan hålla ett revir mot jaggarna.....känns väldigt tveksamt....
Hittar jag Neetroplus nematopus någonstans då köper jag ett extra kar:) verkar hur coola som helst:)Någon som har nå bilder?

Annons