Jägervärmare inte helt dränkbar?

#1 - 9 juli 2006 09:08
Jag har köpt ett beg. akvarium som jag nu håller på att göra i ordning.
Nu skulle jag sätta fast den Jägervärmare som följde med. Den såg ny och fin ut! :)

MEN, när jag läste på den så var det en rand längst upp, där stod "Högsta vattennivå"... Och längre ner "Lägsta vattennivå".

Jag brukar alltid ha mina värmare liggandes, längst ner... Kan man inte dränka Jägers värmare? Och om den randen var högsta vattennivå, då måste väl resten av värmaren sticka ut ur akvariet eller också kan man inte fylla karet helt...:confused:

Jag blev ganska förvirrad (mer än vanligt [:o] ) Jag blev så glad att det följde med en Jägervärmare, men nu måste jag kanske köpa en annan, som går att dränka...

Någon med erfarenhet från Jägervärmare???
#2 - 9 juli 2006 09:41
På min (helt ny iofs) så står det "Fully submersible", gör det inte det på din?
#3 - 9 juli 2006 10:15
Vad jag har märkt är att många värmare inte kan dränkas. Alla jag haft (Jäger, AquaEl, Tetratec) har vart märkta så som du beskriver med Max/min.

//Camilla
#4 - 9 juli 2006 10:32
Har en likadan som du beskriver och hade den helt sänkt ett tag. Jag tror det står så för att sladden inte skall gå sönder om man har den helt dränkt.
#5 - 9 juli 2006 10:36
Stämmer, inte precis de simrörelser man vill att sina fiskar ska ha, electro-style
#6 - 9 juli 2006 10:46
[quote=C.Ciklid]Vad jag har märkt är att många värmare inte kan dränkas. Alla jag haft (Jäger, AquaEl, Tetratec) har vart märkta så som du beskriver med Max/min.//Camilla[/quote]

Så då har du inte haft dom helt dränkta? Men ska dom sticka upp så är det ju svårt att få på täckglaset, annars måste man ha lägre vattennivå...eller??? :confused:
#7 - 9 juli 2006 11:00
Jag har flera jägervärmare som dock är max 2 år gamla som är under vatten helt och har fungerat utmärkt och gör så fortfarande ;)
#8 - 9 juli 2006 11:05
[quote=drd]Jag har flera jägervärmare som dock är max 2 år gamla som är under vatten helt och har fungerat utmärkt och gör så fortfarande ;)[/quote]

Står det på dom, som på min, "max. vattennivå", med ett streck upptill?
Eller som på Daniel_N:s "Fully submersible"?
#9 - 9 juli 2006 11:17
Japp
#10 - 9 juli 2006 11:43
[quote=faebo_tarzan]Japp[/quote]

Ehhh... :confused: "Japp" vad för nåt??? [:o]

"Max vattennivå" eller "Fully submersible"
#11 - 9 juli 2006 11:59
Jag har som drd, dränkt mina under vattenytan utan problem. En nackdel som jag vet är hos kompisen som har Panaquer, då de gnagt på sladden när de kom åt den. Om du har den någon cm under vattenytan så kolla så att sladden och gummit ser OK ut bara och inte har torrsprickor.
#12 - 9 juli 2006 12:11
Den ser väldigt och fräsch ut, som ny tycker jag!
Så då tror ni det är OK? Att jag kan strunta i det där med max. vattennivå?
#13 - 9 juli 2006 12:47
[QUOTE=Birgitta W]Så då har du inte haft dom helt dränkta? Men ska dom sticka upp så är det ju svårt att få på täckglaset, annars måste man ha lägre vattennivå...eller??? :confused:[/QUOTE]
Har aldrig haft dem dränkta. Jag har heltäckand ljusrap (AquaEl akvarium) men det är väll en 5cm eller nått från vatten till själva kanten. Ljusrampen täcker de 4-5cm. Vill dessutom inte fylla upp helt så stagen täcks. Stor risk att mina diskus och malar dunkar sönder huvudet i dem och rampen om de får fnatt.

//Camilla
#14 - 9 juli 2006 15:19
Har alla mina jäger dränkta har då inte märkt att sladden blivit torr eller dyligt. Har även en jäger från början av 90, morsan hade det karet innan mej. Den fungerar fint den har inte ens fått i sig fukt som vissa av mina jäger har fast dom är splitter nya.
Så det är hugget som stucket hur och vart man sätter doppisen.

Mvh Mattias
#15 - 9 juli 2006 15:56
Har bara en lägstanivåmärkning på mina.. Har dom dränkta.
#16 - 9 juli 2006 16:33
Jag har Jäger-värmare av båda typerna. Dvs både såna som har max/min-markering och såna som ska fungera helt under vattnet. Skulle själv vara lite tveksam att stoppa ner den med max-nivå helt i vattnet.
#17 - 9 juli 2006 16:48
gamla jäger får man inte doppa i helt.
#18 - 9 juli 2006 17:21
OK! Nu är karet helt fyllt så jag får kolla om det blir ett tillräckligt stort mellanrum mellan vattnet och täckglaset. Har inte hunnit/orkat än...

Kanske får ovandelen rum däremellan.

Sedan gäller det alltså att hålla vattennivån rätt eftersom det inte är så långt mellan lägsta och högsta vattennivån, 2,5 cm.
#19 - 10 juli 2006 08:44
Har en Jäger helt nersänkt trots att det finns en max-nivå. Har haft den i 4 år på det viset och nu har det blivit kondens innuti den. Så maxnivån finns väl där av en anledning.
#20 - 10 juli 2006 09:57
jag har min doppvärmare sticker upp i ena matningshålet på lilla akvariet.:D petar upp någon millimeter och lysrampen ligger framför på glaset så den syns inte :D
#21 - 10 juli 2006 10:09
Jag har ju ett sånt kar med täckglas, bara avskurna hörn...

Men nu har jag hittat en annan Jäger här hemma som kanske duger... Den är dränkbar i alla fall, fast kanske för svag...

Har frågat i en annan tråd. Blir många trådar nu när jag startat nytt kar, mycket man är osäker på!
#22 - 11 juli 2006 00:01
Dear Raven,
your heating regulator art.no. 3602010 can be completely submerged. The heater is watertight.
Nevertheless in the past we recommended to put the heater in the tank keeping the water level in the middle of the plasic cap of the heater. The reason why is that the cable is no special underwater cable. After longer time (depending on water quality and temperature) usual plastic cable gets hard and drops of water can enter.
If your aquarium is too small for placing the heater vertically I suggust to put it in a diagonal position. Locating the heater near the filter outlet is important for a good circulation of the warm water.
If you have further questions please do not hesitate contacting us.
Thank you for your attention and best regards,
#23 - 11 juli 2006 10:19
Hoppas Birgitta ser detta också :)
#24 - 11 juli 2006 11:03
[quote=Daniel_N]Hoppas Birgitta ser detta också :)[/quote]

Jo, jag ser det! :)

Så det är min "odränkbara" värmare då? Min är grön...
Det står ett nummer på den men jag vet inte om det är art.nr. "N12350" "Typ LZRH 150" Vet inte vad det betyder...
#25 - 11 juli 2006 11:04
Ursäkta Birgitta, men varför har du täckglas då? Jag använder inte detta, är jag dum då?
#26 - 11 juli 2006 11:12
[quote=svea]Ursäkta Birgitta, men varför har du täckglas då? Jag använder inte detta, är jag dum då?[/quote]

Jag har Kuhliålar! Jag köpte två i höstas, bland dom första fiskarna jag köpte, och en hoppade ur redan första natten :( , FAST jag hade täckglas i och för sig. Genom hörnet som var avskuret...

Sedan dess har jag täckglas och täcker alla hål...
En av dom två kuhlisarna jag har nu är fruktansvärt livilig, far som en tosing runt i karet när han får sina ryck! :p Så jag är rädd att han ska spralla ur akvariet.

Men det är klart, detta kar är ju 15 cm högre. Här kanske han inte hoppar ur.

Men du vet vilken hönsmamma jag är... [:o]
#27 - 11 juli 2006 13:54
jag köpte en jäger 300w för ett par månader sen, sen nu för ett par veckor sen nä ja gjorde ett vattenbyte glömde ja dra ur värmaren ur väggen. kom på de när ca halva värmaren va under vatten och då skyndade ja mig o dra ur den.. sesn när ja hade fyllt på vatten igen o skulle sätta i värmaren så fungerade den inte..

vilken skit. ja trodde jäger va bra märke ja.. har haft betydligt okändare märken som ja har gjort mycke värre med utan några problem.

nästa gång ska ja inte köpa jäger i alla fall.
#28 - 11 juli 2006 13:59
Oj! Är dom så känsliga!
Var det en grön eller en med blått upptill?
Jag har en av varje...
#29 - 11 juli 2006 14:02
det är en sån som är blå. en värmare borde tåla de tycker ja
#30 - 11 juli 2006 14:07
Ja, man tycker ju det... Känsliga alltså. Men det kanske är likadant med andra märken???
#31 - 11 juli 2006 14:08
ja hade en annan värmare en gång som va helt över vattnet.. en miss från mig :) och den funkade sen utan problem
#32 - 11 juli 2006 14:16
De nya Jäger (blå/svarta) har iallafall inbyggd säkerhetsavstängning, ifall man skulle råka överhetta den. Vänta en stund så ska den fungera igen.
Hur det är med den gröna vet jag inte.

Värre är det med billiga/äldre värmare, typ TetraTec, de spricker om man glömmer dom påslagna utan att det är vatten runt dem.
#33 - 11 juli 2006 14:18
jag har testat i 2 veckor nu.. den funkar inte
#34 - 11 juli 2006 14:22
[quote=andreassofus]jag har testat i 2 veckor nu.. den funkar inte[/quote]

Prova i en hink med iskallt vatten!:)
#35 - 11 juli 2006 14:23
de kan ja göra, men ska de spela någon roll egentligen?
#36 - 11 juli 2006 14:25
Ja nu på sommaren kanske akvariet har ett vatten med högre värme än vad doppvärmaren är inställd på!
#37 - 11 juli 2006 14:32
Precis!

Och jäger har 2 eller 3 års garanti på sina värmare.
Plus att glaset är mer än dubbelt så tjockt som på andra värmare = svårare att ha sönder om man råkar stöta den mot något hårt.
#38 - 11 juli 2006 15:49
[quote=Birgitta W]Jag har Kuhliålar!
Men du vet vilken hönsmamma jag är... [:o][/quote]

Jaså då förstår jag. Hönsmamma? sa nån det? finns fler här! :D
#39 - 11 juli 2006 15:52
Sååå, man svarar med citat nu för tiden...
#40 - 11 juli 2006 15:59
Dutti idiot!
#41 - 11 juli 2006 17:47
[quote=laerni]Ja nu på sommaren kanske akvariet har ett vatten med högre värme än vad doppvärmaren är inställd på![/quote]

min värmare är inställd på 30 grader och det är inte mer än 28 grader i karet nu så de kan inte va de heller.
#42 - 11 juli 2006 19:23
hur vet du att doppvärmaren inte är felinställd samt termometern felaktig ?
#43 - 11 juli 2006 20:41
nej de kan ju ingen veta men ja trodde att den skulle stämma ganska bra i alla fall. eftersom det är ett bra mäske så trodde ja att sånt skulle funka..

ska testa o höja termostaten på max i morgon så får ja se vad som händer
#44 - 11 juli 2006 21:24
Du kan ju kolla om den lyser :)
#45 - 11 juli 2006 21:28
ja de ska ja göra. men som tur var va den inte så dyr o ja ska till gbg om ett par veckor så då kan ja köpa en ny om ja nte får igång denna
#46 - 13 juli 2006 22:47
[quote=andreassofus]min värmare är inställd på 30 grader och det är inte mer än 28 grader i karet nu så de kan inte va de heller.[/quote]

Du skulle kanske läsa den medföljande instruktionen, där står det klart och tydligt att man kan kalibrerar den.

Vi har ingen som stämmer med temperaturerna 8har ej kollat så noga heller, för det är ointressant), för vi har inte kalibrerat dem, men för oss spelar detta ingen roll, vi har termometer i karen vi går efter , INTE vad doppvärmaren står inställd på!

//Calle
#47 - 13 juli 2006 22:51
[QUOTE=amazonfarmen] vi har termometer i karen vi går efter
[/QUOTE]

går termometern rätt då ?
dom flesta verkar va käpprätt åthelvete dåliga på att visa nåtsånär temp, om dom nu inte går sönder i tid och otid.
#48 - 13 juli 2006 22:55
[quote=Raven]går termometern rätt då ?
dom flesta verkar va käpprätt åthelvete dåliga på att visa nåtsånär temp, om dom nu inte går sönder i tid och otid.[/quote]

Vet inte vad du använder för termometer, men dem vi har har vi kollat för att se hur de slår.
Vet inte hur man ska lyckas att få en termometer remsa till att gå sönder heller för den delen (vilken typ de flesta nog har).

//Calle

Annons