Jäger doppvärmare - en stor besvikelse

#1 - 17 juli 2012 21:50
Kom hem i fredags o ser att vattnet i 500 l akv. med Malawisarna är mjölkvitt och det luktar skunk. trodde y-filtret strejkar men icke, tuffar på som vanligt. :confused: Hittar de flesta av fiskarna döda, enadst två st som panikslagna kippar uppe vid ytan.
Börjar ta upp de döda fiskarna och rädda de stackare som lever. Känner då att vattnet är åt h-vete för varmt. + 35,5.
och doppvärmaren går ändå !!!
Det är den andra Jäger doppvärmare som lägger av på kort tid och nu till en kostnad som jag inte törs börja räkna på. Är svårt irriterad och väldigt besviken för alla fiskar som jag förlorat. Är det ngn fler som råkat ut för detta med dårliga doppvärmare ?
[:-115]
#2 - 17 juli 2012 21:52
Ojdå, jag har då haft min i snart 10 år och då var den begagnad. Fast jag har då bara en 50w i ett 240l akvarium..
#3 - 17 juli 2012 23:44
sussi02 skrev:
Kom hem i fredags o ser att vattnet i 500 l akv. med Malawisarna är mjölkvitt och det luktar skunk. trodde y-filtret strejkar men icke, tuffar på som vanligt. :confused: Hittar de flesta av fiskarna döda, enadst två st som panikslagna kippar uppe vid ytan.

Börjar ta upp de döda fiskarna och rädda de stackare som lever. Känner då att vattnet är åt h-vete för varmt. + 35,5.

och doppvärmaren går ändå !!!

Det är den andra Jäger doppvärmare som lägger av på kort tid och nu till en kostnad som jag inte törs börja räkna på. Är svårt irriterad och väldigt besviken för alla fiskar som jag förlorat. Är det ngn fler som råkat ut för detta med dårliga doppvärmare ?

[:-115]
Nej aldrig! jag har kört med jäger och aquael. Hur kraftig doppvärmare har du som lyckas få upp tempen till 35,5? Har du glömt dragit ur den nån gång vad vattenbyte och torrkört den? Konstigt är det iallafall...
#4 - 18 juli 2012 06:14
Har heller aldrig haft det problemet med doppvärmare, möjligen att någon "lagt av". Det är dock viktigt att inte ha för hög effekt på doppvärmaren i förhållande till vattenvolym.
#5 - 18 juli 2012 06:41
Nu gissar jag men doppvärmarna brukar ha en markering för miniminivå på sig, kan det vara så att den understigits?
#6 - 18 juli 2012 06:45
Jag har använt jägers doppvärmare en enda gång, och det var för att den följde med när jag köpte 720 litern. Den kortslöt, eller vad det nu var som hände, när jag hade varit bortrest en helg hade jag nästan förlorat alla fiskar i 720 litern, vattntemperaturen låg på 39 grader. Fisk för flera 1000 kronor hade gått åt :( Efter det har jag bara använt aquael's doppvärmare, har aldrig haft problem med dem. Det har jag haft i karen i alla år.
Nu har jag inte värmarna inkopplade hela tiden, eftersom min lgh. håller en genomsnittstemperatur på 26-28 grader, så det behövs inte alltid. Det är väl i prinsip på nätterna på vintern värmarna är inkopplade, eller när jag reser bort på en helg eller några dagar. För säkerhets skull.
#7 - 18 juli 2012 08:50
ciklidtok skrev:
Jag har använt jägers doppvärmare en enda gång, och det var för att den följde med när jag köpte 720 litern. Den kortslöt, eller vad det nu var som hände, när jag hade varit bortrest en helg hade jag nästan förlorat alla fiskar i 720 litern, vattntemperaturen låg på 39 grader.

Nu har jag inte värmarna inkopplade hela tiden, Det är väl i prinsip på nätterna på vintern värmarna är inkopplade, eller när jag reser bort på en helg eller några dagar. För säkerhets skull.
...:p (lite motsägelsefullt)
#8 - 18 juli 2012 10:15
Jäger är skräp enligt min erfarenhet (två döda akvarier).

cf. Akvarielagret brukar rekommendera Rena:s värmare, de går tydligen aldrig sönder, men själv kör jag numer utan värmare förutom i yngelkar - man behöver helt enkelt inte värmare till akvarier som står i uppvärmda rum.

(Hade tänkt länka till en video där cf. akvarielagret kör över en Rena-värmare med lastbil, men det går tydligen inte att bara ge länk till youtube-video, den måste embeddas.)
#9 - 18 juli 2012 10:33
Azur skrev:
Jäger är skräp enligt min erfarenhet (två döda akvarier).

cf. Akvarielagret brukar rekommendera Rena:s värmare, de går tydligen aldrig sönder, men själv kör jag numer utan värmare förutom i yngelkar - man behöver helt enkelt inte värmare till akvarier som står i uppvärmda rum.

(Hade tänkt länka till en video där cf. akvarielagret kör över en Rena-värmare med lastbil, men det går tydligen inte att bara ge länk till youtube-video, den måste embeddas.)
Jo den må vara okrossbar men hindrar nog inte elektroniken från att krångla, som en pansarvagn inte kan få motorstopp;) (OBS! jag dissar inte renas kvalité)

" target="_blank">
#10 - 18 juli 2012 12:33
Med risk för att låta väldigt nördig nu..

Jag har sett Ehemi/Jäger-grejer som är tillverkade i både Kina och Tyskland. Ibland står grejerna ihopblandade på hyllan i djuraffären. Är det läge att vara konspiratorisk och misstänka att nåt av länderna håller högre standard?

(De som vi har funkar och jag har bara kört med det som är tillverkat i Tyskland)
#11 - 18 juli 2012 13:58
Doppvärmaren är på 300 w och är alltid urdragen vid vattenbyten. Jag köpte den för tre år sedan och den borde väl hålla längre.
Förmodligen är det sensorn som känner av vattentemp. som lagt av.
#12 - 18 juli 2012 14:22
sussi02 skrev:
Doppvärmaren är på 300 w och är alltid urdragen vid vattenbyten. Jag köpte den för tre år sedan och den borde väl hålla längre.

Förmodligen är det sensorn som känner av vattentemp. som lagt av.
Du kan minska risken för ytterligare katastrof om du går ner till 150-200w, då orkar den inte få upp tempen lika högt vid eventuella fel:) Har man inte för kallt hemma så klarar man sig med en mindre doppvärmare. Skulle det inte räcka ändå så kan man sätta i en till mindre. Säkrare med 2 små;)
#13 - 18 juli 2012 14:25
Jägers värmare har en manuell reglering som man ställer in själv och då ska normalt värmaren slå igång om vattnet blir kallare än t ex 23 grader som den var inställd på. Hur menar du då markeringen för mininivån skulle ha understigits ? Som den gjorde nu matade den ut värme fast termometern visade + 35,5 :confused:
#14 - 18 juli 2012 14:30
Håller med. Har övervägt två värmare med lägre w-styrka för att vara på den säkra sidan. Speciellt då det är ganska varm inomhus temp.
Trist bara att nästan alla fiskar dog. [:(]
#15 - 18 juli 2012 14:31
sussi02 skrev:
Jägers värmare har en manuell reglering som man ställer in själv och då ska normalt värmaren slå igång om vattnet blir kallare än t ex 23 grader som den var inställd på. Hur menar du då markeringen för mininivån skulle ha understigits ? Som den gjorde nu matade den ut värme fast termometern visade + 35,5 :confused:

Vattennivån, inte temperaturnivån :)
#16 - 18 juli 2012 14:40
ok, men nej värmaren ligger lutande i vattnet o akvariet var fyllt nästan upp till brädden.

Annons