Jäger

#1 - 15 november 2005 11:32
Räcker det med en doppvärmare på 200w till ett akvarie på 375 liter?
/bobbyfuller
HazelCR
#2 - 15 november 2005 11:33
Ja
#3 - 15 november 2005 11:47
tillägg

kommer den att värma hela tiden eller är storleken väl tilltagen så vattnet håller sig varmt en stund innan den går på igen?
/bobbyfuller
#4 - 15 november 2005 11:53
Det beror på temperatur i akvariet vr temperaturen i rummet.
MVH
Magnus
#5 - 15 november 2005 12:00
Om termostaten fungerar som den skall slår den till och från allt efter behov.
#6 - 15 november 2005 12:15
Jag har genom åren upplevt svårigheter med just doppvärmare, deras inbyggda termostat är oftast skit. Sätter man den på 25 grader värmer den alltid så mycket mer än så och även om man sätter den på lägsta så brukar den oftast värma som tusan ändå. Har haft alla möjliga märken av doppvärmare. Köp alltså någon som är i underkant så kan man hålla på och trixa tills det blir bra. Har man även mycket belysning värmer det på bra också vilket gör att temperaturen höjs ytterligare på dagen. Hoppas det blir bättre desto mer tekniken utvecklas. Självklart spelar innetemperaturen en stor roll, hemma är det ganska varmt i huset...
#7 - 15 november 2005 12:23
Är det inte bara så att din doppis är felkalibrerad? Ställ den på 25 grader och vänta och se vilken temp din termometer ger. Sen ställer du doppen på den temperaturen.
Du kanske ska testa att sänka det någon grad efter det och se om det stämmer bättre då.
#8 - 15 november 2005 12:36
Tycker det är säkrare med 2st 100w i stället.

I fall termostaten pajjar så rusar den inte i taket med fulla 200w. Då får du lite mer tid på dig att upptäcka felet innan du kokar fisk :)

Och om det skulle gå åt andra hållet att den inte värmer alls. Då blir det inte för kallt eftersom den andra doppvärmaren fortfarande funkar.

Jag tycker att två stycken är säkrare eftersom det blir lite backup.

Sedan så ska man inte lita på gradtalet som anges på en doppvärmare. Utan du går efter din akvarietermometer när du ska ställa in din vattentemperatur.
#9 - 15 november 2005 12:40
Nej, då skulle alla doppvärmare jag haft vara felkalibrerade. Jag får det ju att fungera efter ett tag men det jag ville poängtera var att man behöver oftast inte skaffa en alltför stark doppvärmare utan många ggr fungerar en doppvärmare i underkant strålande också.
#10 - 15 november 2005 14:46
Jag har en 200w jäger i mitt 350liters och den går väldigt ofta. Den är mer på än av iaf. Men jag har inte nån belysning som värmer på nämnvärt då.
21 grader i rummet och 25-26 i karet.
#11 - 15 november 2005 17:02
så här är det

Just nu använder jag den som jag hade till mitt 93 liters den är på jämt, den som jag fick med till 375 liters karet är en aqvael och den litar jag inte på den för mer oväsen än filtret
/bobbyfuller
#12 - 15 november 2005 17:51
hehe... Kanske dags att göra en investering i en ny :)
#13 - 15 november 2005 18:15
[QUOTE=Gimbo]hehe... Kanske dags att göra en investering i en ny :)[/QUOTE]

det är gjort väntar på att pwss ska skicka den:)
#14 - 15 november 2005 18:58
räcker det med en 75W till ett 230 liters akvarium?
#15 - 15 november 2005 18:59
Jag tror nog det är på gränsen till att vara för klent
#16 - 15 november 2005 19:00
men den håller rätt temperatur
#17 - 15 november 2005 19:46
Den kanske får jobba mycket.
#18 - 15 november 2005 20:04
[QUOTE=Gimbo]Den kanske får jobba mycket.[/QUOTE]
spelar det någon roll?
#19 - 15 november 2005 20:14
De problem som uppstår vid allt för underdimentionerade värmare är som nämnts att de får jobba för mycket. Doppvärmare med termostat är inte gjorda för kontinuerlig drift och slits då onödigt mycket. Alla doppvärmare är tillverkade för att fungera på olika sätt. En del är menat att gå oftare och lite medans andra är gjorda för långa men inte så täta pass. Därför skall man inte stirra sig blind på watt kontra literantal utan istället titta på vad varje tillverkare rekomenderar sina värmare till.

Angående värmarens gradering så stämmer den aldrig. Det finns dock doppvärmare som är kalibreringsbara så att temperaturen den slår av vid kan ställas så att den stämmer överens med den verkliga uppmätta temperaturen.
MVH
Magnus
#20 - 15 november 2005 20:59
Jäger är suuuuper!! häller tempen perfekt och går att kalibrera... men det äe ju en värdslig fråga för man har ju termometer!
#21 - 16 november 2005 02:29
har en jäger och den håller tempen inom 0.1grader på skalan.

sätter jag den på 26 grader håller sej vattnet runt 25.9-26.1 så säga att alla doppvärmare är defekta är skitsnack.
HazelCR
#22 - 16 november 2005 06:00
[QUOTE=bobbyfuller][QUOTE=Gimbo]hehe... Kanske dags att göra en investering i en ny :)[/QUOTE]

det är gjort väntar på att pwss ska skicka den:)[/QUOTE]

0,5 Watt per liter räcker alldeles utmärkt förutsatt att akvariet står i rumstemperatur.
Oftast räcker det med lite färre watt än så per liter och det är bra att ha doppvärmare, som inte kan driva upp temperaturen för snabbt, speciellt om olyckan skulle vara framme , så att termostaten går sönder, vilket ofta gör att värmaren är på hela tiden.
Antingen snålt med Watt eller två doppvärmare är bra som olycksfallsgardering.
Jäger är ett bra märke.
#23 - 16 november 2005 15:11
[QUOTE=Raven]har en jäger och den håller tempen inom 0.1grader på skalan.

sätter jag den på 26 grader håller sej vattnet runt 25.9-26.1 så säga att alla doppvärmare är defekta är skitsnack.[/QUOTE]

Att de är defekta tror inte jag heller. Men, däremot så säger jag att man ska inte lita på en doppvärmare utan att försäkra sig med en termomerer också.
#24 - 16 november 2005 20:14
[QUOTE=Gimbo][QUOTE=Raven]har en jäger och den håller tempen inom 0.1grader på skalan.

sätter jag den på 26 grader håller sej vattnet runt 25.9-26.1 så säga att alla doppvärmare är defekta är skitsnack.[/QUOTE]

Att de är defekta tror inte jag heller. Men, däremot så säger jag att man ska inte lita på en doppvärmare utan att försäkra sig med en termomerer också.[/QUOTE]

lite av ett svar på en grej jag läste på första sidan som jag tolka som att alla doppvärmare värmer mycket mer än dom ska oavsett vilken temperatur den är inställd på och det är fel.

jäger ska ju hålla sej inom en snäv temperaturområde -+ 0.5 grader och om då alla doppvärmare har termostater som är skit så skulle ju inte jäger hålla sej inom ett såpass snävt område.

sen att skalan visar fel är ju sånt som händer.
har läst nånstans att jäger öppet säger att skalan kan visa upp till 2 grader fel vilket är orsaken till att man kan kalibrera dom.
#25 - 16 november 2005 20:20
De håller sig nog den inställda temperaturen bra. Det tror jag också. Fast av den erfarenheten jag har så litar jag mer på en termometer.

Gillar företag som vågar gå ut och säga att "det här är vad du får" Skalan kan visa ett par grader fel. För sån information borde man inte få hemlighålla för konsumenten.

Men, om vi ska gå tillbaka till ämnet lite. Killen skulle köpa sig en doppvärmare till sitt akvarie. Det mest lämpliga att göra är att kolla på förpackningen. Där står det till vilken volym doppvärmaren är rekomenderad till.
#26 - 16 november 2005 20:23
jäger 50w som jag har är till 25-60 liter
#27 - 16 november 2005 20:26
Har ett gäng här och välja mellan:
http://www.pwss.se/home.php?cat=149

Jäger och Aquael har jag bra erfarenhet av.
#28 - 16 november 2005 20:37
[QUOTE=Tropfrog]...Doppvärmare med termostat är inte gjorda för kontinuerlig drift och slits då onödigt mycket. Alla doppvärmare är tillverkade för att fungera på olika sätt. En del är menat att gå oftare och lite medans andra är gjorda för långa men inte så täta pass...[/QUOTE]
Jag hittar inte någon sådan info om mina värmare (mest jäger). Var kommer den informationen från?

Jag tycker att det enda som borde slitas i en värmare är termostatens kontaktbleck, i så fall är det antalet av och på som skulle begränsa livslängden och då skulle en värmare som alltid var på hålla väldigt mycket längre.
#29 - 16 november 2005 21:07
Är av samma åsikt som du dgglof. Jag har för mig att för starka doppvärmare slits ut fortare.
#30 - 16 november 2005 21:35
[QUOTE=dgqlof]Jag tycker att det enda som borde slitas i en värmare är termostatens kontaktbleck, i så fall är det antalet av och på som skulle begränsa livslängden och då skulle en värmare som alltid var på hålla väldigt mycket längre.[/QUOTE]

kan tänka mej samma sak.

men nåt man inte ska förglömma att inte alla termostarer har kontaktbleck.
finns även dom som styrs elektroniskt, har en sån.

Annons