Jagad Platyhona

#1 - 24 november 2006 21:50
Har 1 platyhane och 2 honor i mitt akvarie och de senaste dagarna har jag noterat att den ena honan gömmer sig hela tiden, och så fort hon visar sig jagas hon bort av hanen, och då menar jag att han jagar henne, inte att han bara följer efter henne. Funderar på om jag ska behöva skänka bort hanen om det fortsätter, ska inte ha fler platys när dessa gjort sitt och dessutom känns det lämpligare att ha 2 honor än en hona och en hane.

Någon med liknande erfarenheter/observationer som kan komma med lite råd ?
#2 - 25 november 2006 08:14
Troligtvis är det just det som är problemet - du har för få honor ;)
Det brukar sägas 3 honor per hanne.
Din hanne är ute på friarstråt helt enkelt..och det kan gå rätt tufft till!
#3 - 25 november 2006 08:36
Healena skrev:
Troligtvis är det just det som är problemet - du har för få honor ;)

Det brukar sägas 3 honor per hanne.

Din hanne är ute på friarstråt helt enkelt..och det kan gå rätt tufft till!

Så den andra honan, som han lugnt simmar bredvid hela tiden, är inte lika attraktiv då ? ;)
#4 - 25 november 2006 09:11
Hon kanske redan är befruktad?? :D
Platysar är ena filuriga typer vetdu....:p
#5 - 25 november 2006 09:21
Healena skrev:
Hon kanske redan är befruktad?? :D

Platysar är ena filuriga typer vetdu....:p

Hmmm, ja du kan ha rätt, det ser ut att va nåt på gång hos den honan han lugnt simmar bredvid. Tyckte bara det var lite konstigt att han var så aggressiv mot den andra att hon knappt vågar visa sig längre.

Men jag får väl avvakta och se, och kanske utöka utbudet av tjejer i akvariet :D

Tack för de lugnande råden !
#6 - 25 november 2006 09:29
Jag har haft samma med mina mollys.

Jag köpte två honor och en hane. Den ena honan blev parad hela tiden och fick inte vara ifred en liten stund ens. Men det var på ett snällt sätt, ingen hetsjakt eller så. Den andra honan blev brytalt jagad av den första honan och en del av hanen också. Den fick aldrig vara med .
Med tiden den växte så tog jag bort hanen och då visade sig något mystiskt. Den jagade honan utvecklades till en hane. Det var ju såklart en hane hela tiden men den var såpass förtryckt att den inte utvecklade något synligt gonopodium förrän det var fritt fram, så att säga.

Så kan det gå..:p
#7 - 25 november 2006 19:47
miiaoo skrev:
Med tiden den växte så tog jag bort hanen och då visade sig något mystiskt. Den jagade honan utvecklades till en hane. Det var ju såklart en hane hela tiden men den var såpass förtryckt att den inte utvecklade något synligt gonopodium förrän det var fritt fram, så att säga.

Så kan det gå..:p

- Häpp..näääeee....vad häftigt :D [:o]

Annons