Jagad eldbuk!

#1 - 31 mars 2007 22:54
Har precis utökat i akvariet med ett par eldbukar. Har sedan tidigare ett par palettciklider och ett par röda ciklider i det här akvariet samt en öronål. Först lade jag märke till att deras fenor var lite tuggade men tänkte inte så mkt mer på det eftersom mina röda ciklider kan vara lite smått aggresiva(stor underdrift::p ). Men för en stund sedan när jag kollade akvariet såg jag att den ena lilla eldbuken jagar den andra! Den jagade fisken till och med söker skydd hos mina palettciklider som är mitt uppe i sin lek!
Vad kan detta bero på och hur ska jag göra för att skydda den lilla fisken från sin "kompis"?!:confused:
#2 - 1 april 2007 09:17
Som jag ser det finns det några alternativ:
1. Ordna så det finns mycket grottor som den kan gömma sig i
2. Flytta den ena eldbuken till ett annat akvarium eller sälj den
3. Om du bara har två eldbukar kan det hjälpa att köpa ytterligare en hona, då kan aggressionerna spridas lite så det inte är en enskild fisk som drabbas så mycket. Observera att för att detta skall fungera måste akvariet vara tillräckligt stort i förhållande till antal fiskar. Om akvariet redan är överfullt så kommer det bara att förvärra om du sätter ned mer fisk.

Hur stort akvarium är det och hur stora är fiskarna ?
#3 - 1 april 2007 13:19
erland skrev:
Som jag ser det finns det några alternativ:

1. Ordna så det finns mycket grottor som den kan gömma sig i

2. Flytta den ena eldbuken till ett annat akvarium eller sälj den

3. Om du bara har två eldbukar kan det hjälpa att köpa ytterligare en hona, då kan aggressionerna spridas lite så det inte är en enskild fisk som drabbas så mycket. Observera att för att detta skall fungera måste akvariet vara tillräckligt stort i förhållande till antal fiskar. Om akvariet redan är överfullt så kommer det bara att förvärra om du sätter ned mer fisk.

Hur stort akvarium är det och hur stora är fiskarna ?

Akvariet är 202 l, har inga helt fullvuxna fiskar i det nu, de röda cikliderna är ca 5-6 cm, paletthanen är störst på sina kanske 6-7 cm, paletthonan är runt 4 cm. Eldbukarna är också runt 4 cm.
Har en massa stenar, en gigantisk rot och en liten och en grotta(ingen fisk som lagt beslag på just den här grottan) och en kruka. Har köpt tre höga växter så att det ska finnas gott om gömställen överall även uppe vid ytan.
Förut kändes det lite folktomt i akvariet så i affären gav dom mej några exempel på fiskar jag kunde ha med de andra. Och då fastnade jag för eldbuken... De andra har tappat intresset för nykomlingarna så nu är det bara eldbukarna som inte kommer överens:mad: Typiskt!
#4 - 2 april 2007 19:54
Hej!
Jag har ett par T. Maculipinnis som beter sig precis lika dant. Det du skrev, erland, funkar det på dessa också?
En gång för några månadersen började de faktiskt "inleda" en lek under en rot men det blev inget av det. Tror i alla fall att det var lek. båda var under en rot och det enda man såg var att det yrde sand runt om kring. Men nu jagar snart hanen livet un honan, ser det ut som.

JAG VILL HA LEK!!!!!!!!!!! (desperat)
#5 - 3 april 2007 04:48
got2bjosefin
jag skulle börja med att ordna så du har lite fler grottor, det lät som du hade mycket sten så det borde gå att ordna mer än en grotta om stenarna är tillräckligt stora. Annars brukar det fungera bra att göra grottar med hjälp av kolsten som bas och skiffersten som tak. Grottorna behöver inte vara så stora, bara de är lite större än fisken och gärna så pass stora att fisken kan vända inne i grottan. Jag skulle försöka göra åtminstone 3-4 grottor som den jagade eldbuken kan hålla till i på lite olika ställen i akvariet.

Det brukar också vara bra att ställa upp rötter eller stenar som en liten mur så fiskarna som är på botten av ena sidan akvariet inte kan se över till botten på andra sidan akvariet.

Om fler grottor inte löser problemet så tror jag du skulle kunna köpa en eldbuk hona till. Resultatet brukar bli att aggressionerna sprids lite så en ensam fisk inte drabbas av alla aggressioner.

Observera dock att du kommer aldrig att komma till ett läge där de inte alls jagar varandra, det ligger i eldbukens instinkter att den är aggressiv, så du kommer aldrig slippa problemet helt utan du kan bara lindra det lite. Jag har själv två honor och en hane i ett av mina akvarium och hanen brukar hålla ihop med en av honorna och jaga bort den andra så fort han ser den, sen efter några veckor/månader så växlar han hona och håller ihop med den andra ett tag istället och jagar bort den första. Har man bara tillräckligt med grottor går det bra för då kan den bortjagade honan hålla till i en grotta större delen av tiden och bara komma fram ibland och givetvis även när det är matdags.

matte159
Samma principer brukar enligt min erfarenhet fungera med de flesta ciklider, så det kan säkert fungera för dig också.
#6 - 5 april 2007 11:21
Tyvärr dog den jagade eldbuken...Jag Höll stenkoll på den några dagar och flyttade om en massa i akvariet. Det verkade som att det lugnat sej och den hade inga fler skador på ett bra tag. Men när jag kom hem från jobbet en dag låg den på botten....
Jag tänker köpa ett par eldbukar till nu, frågan är bara om den jag har kvar är en hona eller hande, den är så liten så att jag själv inte ser någon skillnad, och killen i butiken hade också svårt för det.
Det jag tänker är att köpa två honor nu(Om det jag har nu är en hane vill säga), och har sett att en annan djuraffär i närheten säljer större exemplar, och det borde väl vara bättre?
De borde väl klara sej bättre?

Annons