det första är väl att kontrollera att du har bra vatten värden, ph > 8, kh > 3 osv kanske inte är jätteviktigt men kanske ändå. Mina fiskar verkar vilja para sig hela tiden, hanarna simmar runt och har epilepsi-anfall framför honorna flera gånger per dag vilket är en parningsdans. Jag tror dock att dom inte började med det förräns de började trivas. Sedan mer specifikt så provade jag ett tips jag fick från djuraffären vilket löd mata ingenting på 3 dagar och fjärde dagen sänk temperaturen 1 grad och mata ganska mycket. Efter jag gjorde det så fick min algätare sina fenor plockade en anning och en av mina golden började tugga ganska omgående.
Jag tror det är ganska viktigt med högt kh för nitrifikationprocesserna sänker ph ganska mycket, och ett varierande ph är nog inte så bra för fiskarnas stress nivåer och sånt och då blir det mindre fart på nätterna. Min fisk som fick yngel var bara 3.5 cm när hon började tugga men så fick hon bara 4 yngel också. Golden växer ganska långsamt så dom kan nog vara mogna ändå.