Jag vill inte ha fler sniglar!

#1 - 25 september 2010 08:01
Sedan jag köpte en ny växt på ett zoo så har jag fått en massa små sniglar (de har inte ens något skal än) och jag vill verkligen inte ha de pga. av väldigt litet akvarium! Så jag slängde växten, bytte vatten, rengjorde stenarna på botten och ja, allt det dära. Men nu efter två veckor så finns de fortfarande kvar, och nu är de såpass stora att de har fått ett skal! :(

Vad ska jag göra? Finns det något medel mot sniglar? :(
#2 - 25 september 2010 08:14
Dvärgkulor köp några sådana:) Mycket coola och äter alltid upp alla snäckor
#3 - 25 september 2010 08:45
Köp en malaysisk snigelätande snäcka :P
#4 - 25 september 2010 09:19
Det som jag upplevt som mest effektivt är att plocka bort dem så fort man får syn på någon. Det kan ta ett tag men tillslut brukar problemet minimeras eller helt försvinna. Får de vara kvar längre perioder finns ju risken att de hunnit föröka sig.
Bilagor:
#5 - 25 september 2010 14:50
lånar tråden lite. jag har också fått masa sniglar i mitt minsta kar (ca 50-60L) som jag vill bli av med. har titat på olika botior men dom blir för stora. någon nämde kulfiskar skulle jag kuna ha dom där i? kan någon kunig skriva lite fakta om dom. vill inte ha malisiska sniglar (gilar inte sniglar)
#6 - 25 september 2010 15:22
Robidobban; Easycarbo :)
#7 - 25 september 2010 16:00
Nystart!? Kanske sista alternativmen efektivt!

Lycka till!
#8 - 25 september 2010 16:27
Lära sig att leva med dom, varje gång man köper en ny växt riskerar man att få sniglar.
#9 - 25 september 2010 16:32
Raiju5 skrev:
Robidobban; Easycarbo :)

vad är eseycarba? var kan man köpa det?
#10 - 25 september 2010 17:08
Getingen skrev:
Lära sig att leva med dom, varje gång man köper en ny växt riskerar man att få sniglar.

jag sköljer och gnuggar alltid nya växter ifall det finns några sniglar/snigelägg
#11 - 25 september 2010 20:19
Det är i stort sett omöjligt att undvika snäckor i akvarier, och i lagom antal så gör de stor nytta genom att de äter alger, växtdelar, överblivet foder mm.
Får man för många så beror det på en enda sak och det är att man övermatar. Dra ner på matningen så försvinner de så småningom.
#12 - 25 september 2010 20:27
Mumin skrev:
Det är i stort sett omöjligt att undvika snäckor i akvarier, och i lagom antal så gör de stor nytta genom att de äter alger, växtdelar, överblivet foder mm.

Får man för många så beror det på en enda sak och det är att man övermatar. Dra ner på matningen så försvinner de så småningom.

jag har inte matat på typ en vecka. jag har gett räkorna som bor där i en flinga två gånger och sniglarna blir bara mer!
#13 - 26 september 2010 20:58
Det är snäckor du har, sniglar har inga skal.
De har säkert kommit in som ägg på växterna, och matar du inte så mycket så kommer de inte bli så många heller.
Det är i stort sett omöjligt att undvika snäckor i ett akvarium, så det bästa du kan öra är faktiskt att vänja dig vid dem.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 27 september 2010 06:05
robidobban skrev:
jag har inte matat på typ en vecka. jag har gett räkorna som bor där i en flinga två gånger och sniglarna blir bara mer!

Dom blir inte fler. Däremot blir de fler om det har funnits ett överskott av mat i akvariet och om man då drar ner på matningen och börjar göra fler vattenbyten så blir det mindre med mat. De snäckor som då redan finns i akvariet lämnar då gruset där de gömt sig och ger sig ut i akvariet för att leta efter mat. Så de har inte blivit fler utan istället har de blivit synliga men finns det ingen mat så kommer antalet att minska allt efterhand. För att snabba på takten kan du plocka bort manuellt och ev. skaffa några räkätande fiskar eller räkor.

Snäckorna är som redan sagts nyttodjur i akvariet som lever av matrester etc. och jag ser alltid till att lägga i några stycken i mina akvarier så att de kan hjälpa till med rengöringen.
#15 - 1 oktober 2010 12:41
Jag letar snäckor i varenda zooaffär jag hittar... om ni har snäckor över så betalar jag för att få!!
#16 - 1 oktober 2010 12:57
Hur blir man av med de om man har räkor så som CR? Easycarbo = inte nyttigt för räkorna. Kulfisk = käkar upp räklingarna. Matar mindre då men antar att de inte försvinner helt?
#17 - 1 oktober 2010 13:33
Dom blir inte fler. Däremot blir de fler om det har funnits ett överskott av mat i akvariet och om man då drar ner på matningen och börjar göra fler vattenbyten så blir det mindre med mat. De snäckor som då redan finns i akvariet lämnar då gruset där de gömt sig och ger sig ut i akvariet för att leta efter mat. Så de har inte blivit fler utan istället har de blivit synliga men finns det ingen mat så kommer antalet att minska allt efterhand. För att snabba på takten kan du plocka bort manuellt och ev. skaffa några räkätande fiskar eller räkor.

Snäckorna är som redan sagts nyttodjur i akvariet som lever av matrester etc. och jag ser alltid till att lägga i några stycken i mina akvarier så att de kan hjälpa till med rengöringen.

ok, jag ska börja göra fler vattenbyten då. jag vet att dom är bra men det ser inte särskilt snyggt ut.
#18 - 1 oktober 2010 16:01
Haha, ja snäckor har jag så det räcker och blir över. I början störde jag mig på dem men nu har jag nästan börjat fästa mig vid dem[:o]
I 100 litraren kan jag göra räder ibland och plocka bort de jag ser, men här för en tid sedan skulle jag kasta bort, den enda för övrigt, snäckan i räkkaret. Men när jag väl stod med den i handen och den började krypa runt lite och "tentakla" på snäckors ganska gulliga vis så kunde jag inget annat än att plumsa i den igen! [:o] Jag menar, den är ju lika stor del av räkkaret som räkorna, även om det bara är en liten sketen skräpsnäcka, den kör alltid runt på glaset och ser så nöjd ut :p
#19 - 20 oktober 2010 19:55
Jag har haft samma problem!
fick när jag köpte mossa... Men inga sånna kanelbullesnäckor, har haft dem när jag var yngre i mitt akvarium då.
Utan nå andra. Och eftersom jag har äppelsnäckor och gillar dem, så blev jag glad när jag såg en annan snäcka och tänkte "oh vad roligt!"
Som på 2 veckor blev huuuuuur många som helst. Och det var inte alls roligt....

Men har plockat ut alla mina äppelsnäckor idag och köpt två Anentome helena och stoppat i.
Har plockat skit-snäckor till dööödens nu när jag varit hemma och varit sjuk 3 dagar. Så hoppas på att dessa snäckor tar kål på dem.
Jag kan höra av mig om det fungerar så kan jag skicka ner dessa till dig då jag inte kommer vilja ha kvar dem sen.. Måste hitta nytt hem åt dem.
Fast det lär väl vara för kallt nu att posta snäckor antar jag...
#20 - 20 oktober 2010 20:04
Snigelfällor finns från JBL, SERA, m.fl. Bara att googla

Annons