Jag vill ha FLICKOR!

#1 - 17 juni 2007 09:57
Som jag har nämnt 1000 gånger innan så finns det ingen djuraffär där jag bor. Dock har jag varit runt i djuraffärer i andra städer, plus att jag har svarat på 1000 annonser. Det verkar som att det inte finns albinoancistrusar som är honor, de är en utdöd art. Och det blir mina två pojkar väldigt ledsna för. Någon som vet vart man kan få tag på albinoancistrushonor? Det måste ju vara i Skåne, gärna i närheten av Eslöv. Och så måste det vara så pass stora att man kan se att de är flikor. Inga fler pojkar äga tillträde till mitt kar..

För övrigt. Hur lång tid tar det till dess att ancistrusar blir könsmogna? Har tre malar som utvecklat skägg nu, och som tur är en brunis som inte har skägg. Men jag antar att det tar ett tag till innan de kan få bebisar.
#2 - 17 juni 2007 11:37
Jag har motsatt problem... har inte hittat några hanar...
#3 - 17 juni 2007 11:55
Jag håller också på att bli knäpp. Hittade en guldancistrusbrud till min hane, trodde jag... Efter ett tag började hon växa sjukt mycket och odlade tjockt och långt skägg och blev större än den förra. Jag blev inte lite besviken... Fast hon är en stilig grabb förstås...
Vill ju inte köpa mig en hel hjord av småancistrus som brukar finnas i butik... bara för att låta dem växa upp och se om det finns nån hona.
#4 - 17 juni 2007 13:48
Maria...
Kan inte din djuraffär beställa hem lite större albinosar? De kan väl välja på S,M ellr L? Jag hade samma problem med båda könen men jag hittade en hane och hona på Arken i Kalmar...Hurra! Men inte leker dom för det:( Och min bruna hane tycker bara om sina bruna honor,inte de gula?! :(
#5 - 17 juni 2007 14:17
Saltbiff det stämmer ju inte alltid att de kan ta hem olika storlekar, oftast så är det bara skitsnack har jag märkt.

maria om du inte hittar en privatperson som har stora honor så blir det väldigt svårt skulle jag tro.

en del som har de större exemplaren vill helst ha kvar den själva, därför så vore det lättaste och kanske bästa att du drar ner till någon butik och köper 5-6st små exemplar och matar dem så de växer lite fortare. matar du riktigt bra så kan de bli från ca 3-4cm till 5-6cm och få bra bredd på bara några månader, då kan du se vilka som e honor och hannar och sälja de du inte vill behålla. Gör du inte på detta vis så blir det nog riktigt svårt skulle jag tro.

Lycka till
#6 - 17 juni 2007 16:19
#7 - 17 juni 2007 23:48
ser att annonsen är borttagen, köpte du dem eller?
#8 - 18 juni 2007 17:58
Jag har en fin hona ca 14cm o EJ till salu .
La just en kull men tror inga överlevde då mina malawi e rätt glupska
#9 - 19 juni 2007 08:52
Amaro skrev:
ser att annonsen är borttagen, köpte du dem eller?

Nej, vilken otur! Jag hade glömt bort det här ämnet.. Skit också.. Men jag ska gå och flörta med gubben i djuraffären, har man tur så har man. (Säger den som alltid hamnar i den långsammaste kön i affären och aldrig har vunnit något.)
#10 - 19 juni 2007 08:53
mayday skrev:
Jag har en fin hona ca 14cm o EJ till salu .

La just en kull men tror inga överlevde då mina malawi e rätt glupska

Men du måste ju rädda dem.. De är ju bara små bäbisar. Jag blir jättearg på mina fiskar när de äter upp någons yngel. [:(!]
#11 - 19 juni 2007 08:54
Emmma skrev:
Jag har motsatt problem... har inte hittat några hanar...

Hur är det möjligt?
#12 - 19 juni 2007 08:55
Inka skrev:
Jag håller också på att bli knäpp. Hittade en guldancistrusbrud till min hane, trodde jag... Efter ett tag började hon växa sjukt mycket och odlade tjockt och långt skägg och blev större än den förra. Jag blev inte lite besviken... Fast hon är en stilig grabb förstås...

Vill ju inte köpa mig en hel hjord av småancistrus som brukar finnas i butik... bara för att låta dem växa upp och se om det finns nån hona.

Haha, det var faktiskt lite roligt. För mig i alla fall.. :P
#13 - 19 juni 2007 17:26
maria_ skrev:
Hur är det möjligt?

Ja, lite orättvist... och kanske ödets lag? Jag vill ha en hane alltså finns det inga som säkert är hanar till salu när jag är på plats... har lite ont om plats och vill inte ha hur många guldancistrusar som helst (alltså är det kanske tur att jag inte hittar någon hane;), även om djuraffären här i närheten gärna tar emot yngel).
#14 - 19 juni 2007 18:03
Jag har svarat på en annons nu, ska hämta tio guldancistrusyngel nu i veckan. Om alla växer upp och blir hanar kommer jag fan förlora förståndet. Men då kan du få en. :)
#15 - 20 juni 2007 12:55
Hahahaha hoppas verkligen du får dig minst en tjej av ynglen nu! :D
#16 - 20 juni 2007 13:17
Lycka till med ynglena nu så du får din efterlängtade hona!

Mvh Eva :D
#17 - 20 juni 2007 17:58
Håller också tummarna för att du får flera honor!
#18 - 22 juni 2007 08:37
Håller tummarna jag också... Ska fortsätta fundera på om jag också trots allt ska köpa några stycken...
#19 - 22 juni 2007 08:54
Förståndet??

maria_ skrev:
Jag har svarat på en annons nu, ska hämta tio guldancistrusyngel nu i veckan. Om alla växer upp och blir hanar kommer jag fan förlora förståndet. Men då kan du få en. :)

[SIZE=3][COLOR=darkred]Det förlorade jag för ett antal veckor sedan då, av 5 födda kullar guppy blev det 2 hanar......???? En 30-40 yngel i varje födsel - otroligt!!!! MEN - å andra sidan är de 2 hannarna makalöst vackra.....[:-145] den som gapar efter mycket......[/COLOR][/SIZE]
#20 - 24 juni 2007 09:39
Guppy hade varit roligt att ha... Fast det går inte så länge jag har mina sura palettciklider och paradisguramisar.
#21 - 29 december 2007 22:23
Såhär i efterhand kan jag berätta att alla ynglena blev hanar. Nu har jag nog bara tre kvar, men jag har ju tre stora hanar också. Inte bra. :/
Guest
#22 - 29 december 2007 22:49
Kan du ta dig till Malmö så vet jag var det finns en hona.
#23 - 29 december 2007 22:59
Var?
Guest
#24 - 29 december 2007 23:11
Hornbach, de har 1 hona inne...
#25 - 29 december 2007 23:17
Sökte på eniro, är det HORNBACH Bygg- & trädgårdsmarknad? För annars hittar inte jag det..
Guest
#26 - 29 december 2007 23:24
Jepp, stämmer.
Det ligger vid avfart: Toftanäs om du kör motorväg/ringen in mot Malmö C.
Du kan inte missa det...Kommer ligga på höger sida, väl synligt från vägen.
#27 - 29 december 2007 23:26
Okej, får försöka övertala brorsan att köra mig.. För jag har letat så länge nu. Har frågat i två djuraffärer om de kan ta in, men de kan tydligen bara ta in yngel.
Guest
#28 - 29 december 2007 23:28
Du kan ju alltid ringa dom först i morgon så du inte åker förgäves...
#29 - 29 december 2007 23:34
Jo, det hade jag redan tänkt. Skulle köpa ett nytt akvarium för en eller två veckor sedan, och övertalade min pappa att skjutsa mig. Så när vi kom till butiken stod det "stängt idag". Det lärde mig att telefonen finns av en anledning.
#30 - 30 december 2007 11:41
maria_ skrev:
Som jag har nämnt 1000 gånger innan så finns det ingen djuraffär där jag bor. Dock har jag varit runt i djuraffärer i andra städer, plus att jag har svarat på 1000 annonser. Det verkar som att det inte finns albinoancistrusar som är honor, de är en utdöd art. Och det blir mina två pojkar väldigt ledsna för. Någon som vet vart man kan få tag på albinoancistrushonor? Det måste ju vara i Skåne, gärna i närheten av Eslöv. Och så måste det vara så pass stora att man kan se att de är flikor. Inga fler pojkar äga tillträde till mitt kar..

För övrigt. Hur lång tid tar det till dess att ancistrusar blir könsmogna? Har tre malar som utvecklat skägg nu, och som tur är en brunis som inte har skägg. Men jag antar att det tar ett tag till innan de kan få bebisar.

Orkar du åka till danmark så

Hoje Taastrup (precis vid gränsen) där finns det väldigt bra sortiment och mycket pansarmalar.
#31 - 30 december 2007 12:46
Tänk dig för nu innan du skaffar ancistrushonor... :) Jag har ett par som jag måste göra mig av med... jag får inte plats med fler yngel och det är ett riktigt jobbigt problem... Får väl hoppas att rätt person dyker upp och vill ha ett pilskt par :D Hur går dina killar ihop? Bråkar dom inte med varandra?
#32 - 30 december 2007 13:24
Jag har ju tre hanar som är mellan 8 och 10 cm långa, dessa lever i olika delar av akvariet och verkar inte bry sig ett dugg om varandra. Undantaget är vid matning. Då är det en hane som håller sig lite i bakgrunden, medans de andra två kommer fram och tar för sig obehindrat. Dock kan det hända att någon av dessa två ibland bara skjuter iväg som ett spjut, och då simmar alla fiskar skräckslagna iväg. De tre mindre hanarna behandlas som luft.

Jo, då var det synd att jag inte bodde i Stockholm då. Men jag ringde till Hornbach idag, och de har lovat att hålla en hona till mig (ska hämta henne imorgon). Sedan frågade jag om jag kunde lämna in några av hanarna där också. De sa att jag fick lämna in dem där, men att de inte kunde ge mig något för dem. Men sex hanar är ju inte så bra, så jag har bestämt mig för att jag ska ge dem två, och sedan får jag försöka sälja två på annons eller något.
#33 - 31 december 2007 15:33
Jag köpte tre små för ett tag se´n, men det verkar bara vara en kvar nu, en hona förmodligen. Inget skägg, och rund om magen. Funderar på om jag ska försöka få tag i en albinohane till henne, eller om jag ska nöja mig med en vanlig brun. Har några vanliga i ett annat akvarium, men de är nog också honor.

Om du har mer än en hane när du släpper i honan, så upphör nog friden. Hmm, om du byter in några av hanarna så borde du i alla fall få avdrag på honan du köper, låter lite snålt annars.

Synd att du inte bor lite närmare, då hade jag varit intresserad av en av dina hanar.
#34 - 31 december 2007 21:00
Haha, då är fyra hanar och en hona ingen bra kombination då? Eller jag har faktiskt en flicka sen innan, men hon är lite konstig. Jag köpte ju fyra ungar från början, och tre av dem var hanar. Hanarna växte fort och är och har länge varit stora, men honan är pytteliten. Hämtade i alla fall den där honan idag. Jag fick faktiskt henne, så de hade väl ändrat sig. Först så simmade hon bara rakt ner på botten där jag släppt i henne. Men där låg mat, så efter enliten stund kom en hane och började knuffa på henne. Sen simmade hon in i en kruka, och där stannade hon. Ingen av mina fiskar verkade vara det minsta intresserade av henne, och hon verkade inte vara intresserad av dem heller.
#35 - 1 januari 2008 14:54
Att din förra hona är så liten kanske kan bero på att hon är lite stressad av att gå med flera stora hanar. När det är lekdags kommer nog hanarna att börja slåss om den stora honan.
#36 - 1 januari 2008 15:15
Men eftersom att den lilla honan när hon köptes var lika stor som de som visade sig vara hanar så tycker jag att hon borde ha växt lika fort. Men, men, jag ska ändå göra mig av med två hanar till. Två hanar borde man väl kunna ha i 200 liter?
Guest
#37 - 2 januari 2008 00:03
maria_ skrev:
Hämtade i alla fall den där honan idag. Jag fick faktiskt henne, så de hade väl ändrat sig. Först så simmade hon bara rakt ner på botten där jag släppt i henne. Men där låg mat, så efter enliten stund kom en hane och började knuffa på henne. Sen simmade hon in i en kruka, och där stannade hon. Ingen av mina fiskar verkade vara det minsta intresserade av henne, och hon verkade inte vara intresserad av dem heller.

Ja vassego för tipset!
Sen givetvis behöver hon acklimatisera sig lite först, vad jag såg så hade hon inte rom i sig heller. Rom byggdes väl inte på en dag heller...
#38 - 2 januari 2008 14:46
Tack Anettejt. :)

När jag hälsade på fiskarna idag hade hon i alla fall gjort sig hemmastadd. Hon tillåter inte att någon annan mal kommer i närheten av henne, och eftersom hon gärna ville äta när jag la i mat så innebar det att ingen annan fick äta. Fast två av hanarna kom inte fram alls, det verkar lite som att de håller på att byta revir. De håller på att cirkulera runt i akvariet, från en kruka till en annan. De är jättekonstiga. :/
#39 - 2 januari 2008 14:56
maria_ skrev:
Tack Anettejt. :)

När jag hälsade på fiskarna idag hade hon i alla fall gjort sig hemmastadd. Hon tillåter inte att någon annan mal kommer i närheten av henne, och eftersom hon gärna ville äta när jag la i mat så innebar det att ingen annan fick äta. Fast två av hanarna kom inte fram alls, det verkar lite som att de håller på att byta revir. De håller på att cirkulera runt i akvariet, från en kruka till en annan. De är jättekonstiga. :/

de kanske letar upp något nytt revir till sig själva och gör i ordning de för att locka till sig honan :p
#40 - 2 januari 2008 15:01
Eller så försöker de omringa henne :P
Guest
#41 - 2 januari 2008 22:16
Ja vilket fall som helst så är hon dominant! Precis som flickor ska vara.;)
Hon har nog inte haft det helt fett med mat heller, så bara mata henne rejält nu så ska du se att hon blir lite leksugen.
#42 - 22 januari 2008 20:29
Åååh, jag vill ju också fortfarande ha en hona. Har faktiskt köpt två stycken småttisar till yngelkaret där de går alldeles ensamma... Är lite misstänksan bara, då den som är lite större ser fjunig ut på läppen... så jag får säkert två hanar till...

Annons