Jag vill ha en ny digital systemkamera!

#1 - 16 januari 2009 17:49
Eftersom jag hänger i detta forum en del tänkte jag få lite input här kanske.
Givetvis kommer en del små kritter i mitt (mina snart) kar fotas.
Men även det mesta annat med, fisketripper, party osv osv.
Det enda jag vill är att den är prisvärd.

Inte "senaste modellen", inte "den billigaste som finns", inte "den alla proffs måste ha"

Så har jag sketit i det blå skåpet, eller faller en modell er alla på tungan?
Pris? Fan vet vad kostar dom nu för tiden? Nån stans i mellanklassen som en glad amatör klarar sig med.

Min senaste kamera var en pentax optio vattentät sak för att kunna "ha med alltid och överallt"
Men den tar så förbannat dåliga bilder på auto, (ja man skall ställa in själv blablabla :)) men jag tycker en kamera i alla fall skall kunna autofota lite i alla fall..

Så är det nån som har ett tips?
#2 - 16 januari 2009 17:59
Ett par tips att börja kolla på, http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=5966998 och http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=450D1855. Nikonkameran har en efterföljare men det är fint pris på den förra modellen och den är väldigt duglig.

Sen finns de andra, Pentax, Olympus, Samsung och Sony som har modeller i den prisklassen.
Bilagor:
#3 - 16 januari 2009 18:10
Ok, på cyber var det [FONT=Arial]Canon EOS 450D[/FONT]
[FONT=Arial]men scandinavianlänken funkade inte. så vilken kamera menade du där?[/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
[FONT=Arial]Jag har kollat in nikon d40, nåt att ha?[/FONT]
#4 - 16 januari 2009 18:27
Nikon D80 + 18-135/3,5-5,6 med minne o väska för 6390:-, deras site verkar ha gått ner.

D40 är rätt gammal nu, både d40x och d60 har kommit efter den, lite enklare och mindre kameror. Blir bra bilder från dom men de är inte lika snabba som d80, d90 och modellerna över det.
#5 - 16 januari 2009 18:28
Canon 400D är idag en riktigt prisvärt alternativ. Även Nikon D70.
#6 - 16 januari 2009 18:33
Snabbhet vill man ju ha, det är just det jag saknar på min skitkamera nu..

Man behöver komma upp i runt 6-7k alltså?

Skall kolla på dessa med robin!
#7 - 16 januari 2009 19:18
Jag köpte en nikon d40 i somras, och jag är jättenöjd med den! Väldigt lättandvänd och det blir bra bilder. Mycket prisvärd!
Det går utmärkt att skriva ut bilder i A3 (har dock inte testat större ännu).
#8 - 16 januari 2009 19:44
Ok, tack Uddaveka.

Jag kollar nu på en [FONT=Arial]Nikon D60 tex. Men det står att den saknar autofokus, och vill man ha ett bra (annat) objektiv så finns det en hel del utan inbyggda AF-motorer. Funkar ju, men bara manuellt i så fall[/FONT]

[FONT=Arial]Bra eller dåligt, vad bör jag tänka på.[/FONT]
#9 - 16 januari 2009 20:23
Bowman skrev:
Ok, tack Uddaveka.

Jag kollar nu på en [FONT=Arial]Nikon D60 tex. Men det står att den saknar autofokus, och vill man ha ett bra (annat) objektiv så finns det en hel del utan inbyggda AF-motorer. Funkar ju, men bara manuellt i så fall[/FONT]

[FONT=Arial]Bra eller dåligt, vad bör jag tänka på.[/FONT]

Är du en som gillar att köpa nya prylar så spelar det inte så stor roll. Det finns gott om objektiv att välja mellan både vad gäller nikon och sigma/tamron. Begagnatmarknaden på objektiv är dock mycket större om man har inbyggd AF-motor i kamerahuset.

Canon D1000 är också en bra nybörjarkamera. Hade nog kört på D60 eller D1000, båda mycket kompetenta systemare för under 5000kr.
#10 - 16 januari 2009 20:25
Långås skrev:
Är du en som gillar att köpa nya prylar så spelar det inte så stor roll. Det finns gott om objektiv att välja mellan både vad gäller nikon och sigma/tamron. Begagnatmarknaden på objektiv är dock mycket större om man har inbyggd AF-motor i kamerahuset.

Canon D1000 är också en bra nybörjarkamera. Hade nog kört på D60 eller D1000, båda mycket kompetenta systemare för under 5000kr.

Gillar och gillar. Lättare att gå tillbaka till typ elgiganten utan tjafs vid problem, än att ringa tillbaka till Benny kamerakrängare :)

Tack för tipsen. Skall kolla in canonkameran lite med.
#11 - 19 januari 2009 14:46
Det blev en Nikon D60
Tyvärr så har jag alltid världen otur när jag köper saker (skulle kunna dra mängder av exempel :) )
Kameran jag fick hade varit öppnad (förpackningen) och använd, det saknades grejer, så jag måste tillbaka till affären igen och få en ny...
Sååååå himla frustrerande när man vill börja prova kameran..

Jaja, provfoton i morgon först :(
#12 - 19 januari 2009 18:58
Jag köppte en 1000D i mellandagarna för ett överkomligt pris och är helnöjd. AF-servon sitter i huset med så inga speciella objektiv med inbyggda motorer behövs (som D40 eller D60 behövde minns ej) Annars är de väll likvärdiga skulle jag tro så som alla andra säger ta den som ligger bäst i handen.

Annat att tänka på om man går för Nikon vet ej hur det blir med objektiven då om man vill köpa nyare hus och har gamla objektiv med inbyggd servo då de lite dyrare Nikon har servon i huset.
Guest
#13 - 19 januari 2009 19:17
Jag kan säga att både d60 och d80 är grymma kameror. D60'n duger för de mesta men d80 är najsigare.
#14 - 19 januari 2009 19:23
Narii skrev:
Jag kan säga att både d60 och d80 är grymma kameror. D60'n duger för de mesta men d80 är najsigare.

Ok!

Nu blev det ju en D60.
Jag hoppas jag blir nöjd.
Jag antar att det där med motorn för autofokusen inte kommer reta mig allt för mycket hoppas jag.

Om man är glad amatör (och så kommer förbli) så måste ju finnas något objektiv på marknaden man skulle kunna uppgradera sig till, (macro?) Eller?
#15 - 19 januari 2009 21:54
Bowman skrev:
Ok!

Nu blev det ju en D60.

Jag hoppas jag blir nöjd.

Jag antar att det där med motorn för autofokusen inte kommer reta mig allt för mycket hoppas jag.

Om man är glad amatör (och så kommer förbli) så måste ju finnas något objektiv på marknaden man skulle kunna uppgradera sig till, (macro?) Eller?

Det finns lite att välja på här... http://nikoneurope-se.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_se.cfg/php/enduser/std_adp.php?&p_faqid=19077&p_sid=tMfhTkoj

Klicka på pdfen intill texten, Kompatibilitetstabell för kameror och objektiv från Nikon. De som har texten AF-S är nog mest intressant i sammanhanget. Sen tillkommer ju Sigma med sina HSM och Tamron har även dom uppgraderat en del av sitt sortiment till ultraljudsmotorer.
#16 - 19 januari 2009 22:29
Ska du ha mycket med kamror så ska du besöka http://www.mediamarkt.se/
#17 - 19 januari 2009 22:53
doctor skrev:
Det finns lite att välja på här... http://nikoneurope-se.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_se.cfg/php/enduser/std_adp.php?&p_faqid=19077&p_sid=tMfhTkoj

Klicka på pdfen intill texten, Kompatibilitetstabell för kameror och objektiv från Nikon. De som har texten AF-S är nog mest intressant i sammanhanget. Sen tillkommer ju Sigma med sina HSM och Tamron har även dom uppgraderat en del av sitt sortiment till ultraljudsmotorer.

Ok, tack skall du ha!

Robin_H skrev:
Ska du ha mycket med kamror så ska du besöka http://www.mediamarkt.se/

Nej en kamera räcker, eller vad menar du?
#18 - 19 januari 2009 23:30
Hur är det med batteriet på denna kamera. Lithium Ion är det.
Jag har för mig att det där "du måste ladda upp och ladda ur batteriet"-tjafset är föråldrat och att batterier nuförtiden inte funkar så.
Säljaren påpekade detta dock: "du måste ladda upp och ladda ur batteriet ett par ggr annars kommer det inte funka perfekt"

Nån som kommer ihåg hur det ligger till?

Edit/
Humm kolla här:
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/batterier/

Lithium-Ion
Högre kapacitet, liten volym och lägre vikt än NiCd och NiMh. Cellspänning: 3,6 V. Utrustad med elektronisk övervakning som skydd mot för hög upp- och urladdningsström. Används oftast där högsta möjliga kapacitet ska få plats på minsta yta och lägsta vikt. Eftersom Lithium-Ionbatteriet håller högre kapacitet och därför inte behöver laddas lika ofta som NiCd och NiMh batterier kan det därför ses som minst lika långlivade och till och med längre. Antalet laddningar är ungefär ca 500 ggr. Lithium-Ionbatteriet får inte laddas ur helt.
Självurladdning
Ca 5% /månad.

Fan det betyder ju att man inte skall ladda ur det som säljaren påpekade speciellt..

Och här står det att batteriet inte har något minne så det spelar ingen roll hur man laddar det:
http://www.gpbatteries.se/gulliver/pub/products/industrial.jsp

Li-Ion BatterierÖkade krav från marknaden på batterier med längre drifttid och högre energidensitet har lett till utvecklingen av Lithium Ion. Li-Ion räknas till det mest logiska kraftsystemet för bärbara applikationer.
Energitäthet Energitätheten för Li-Ion är mer än 300 Wh/I och 150Wh/kg. Det är ca 25% högre än i NiMH och ca 50% högre än i NiCd batterier.
Hög spänning Spänningen per cell är 3,7 Volt, 3 gånger högre än i ett NiMH batteri.
Ingen minneseffekt Laddning av GP Li-Ion batterier kan ske utan att det påverkar minneseffekten.
Säkerhet GP Li-Ion batterier är utvecklade och uppbyggda med interna säkerhetsegenskaper för att motstå fysiskt våld, överladdning samt överström.
Extremt låg självurladdning
#19 - 20 januari 2009 10:51
Li-Ion (Litium-jon) batterier har vanligen (alltid?) lite "skyddselektronik" i sig som förhindrar såväl överladdning som allt för kraftig urladdning.

Man laddar det när man vill mao, men eftersom det inte finns någon minneseffekt i dom så laddar man dom med fördel lite oftare så att man alltid har laddade batterier tillgängliga när man behöver dom.
#20 - 20 januari 2009 16:27
heeke skrev:
Li-Ion (Litium-jon) batterier har vanligen (alltid?) lite "skyddselektronik" i sig som förhindrar såväl överladdning som allt för kraftig urladdning.

Man laddar det när man vill mao, men eftersom det inte finns någon minneseffekt i dom så laddar man dom med fördel lite oftare så att man alltid har laddade batterier tillgängliga när man behöver dom.

Använder du inte kameran/batterierna ofta skall du inte ha Li-Ion batterier fulladdade då kapaciteten minskar med tiden, så vid längre uppehåll (läs månader) bör de ligga på ca 40% laddning för optimalt förvarande.
#21 - 20 januari 2009 19:45
ljung skrev:
Använder du inte kameran/batterierna ofta skall du inte ha Li-Ion batterier fulladdade då kapaciteten minskar med tiden, så vid längre uppehåll (läs månader) bör de ligga på ca 40% laddning för optimalt förvarande.

Ok, kan ju vara bra att ha i åtanke. Tack!

Annons