Jag vill ha...

#1 - 29 mars 2008 19:05
Har ett Guppyhotell och behöver bra algätare och har kommit fram till att snäckor är nog bäst :)

Behöver därför tips på bra snäckor, som inte lägger ägg som fastnar på rutor eller har andra konstiga olater :p

Alltså frågar jag:

*Vilken sort?

*Hur många?

*Lite allmän info kanske ;)

(Tänk nu på att jag är total nybörjare inom området så håna mig inte om jag ställer lite dumma frågor) :p

Mvh. Nina :)
#2 - 29 mars 2008 19:13
hur stort är karet. vet inte men kan det inte räcka med en äppelsnäcka?
#3 - 29 mars 2008 19:16
axeisi skrev:
hur stort är karet. vet inte men kan det inte räcka med en äppelsnäcka?

42L ungefär. Lite delade meningar om Guppykar :p

Jag har ingen aning om vilken snäcka, men lite mer info om äppelsnäckan hade varit uppskattat. :)
#4 - 29 mars 2008 19:19
#5 - 29 mars 2008 19:21
maria_ skrev:

Tack för tipset :)

Även om jag skulle läsa igenom allt skulle jag förmodlingen bara uppfatta hälften :p Är usel på att läsa artiklar på engelska [:o]
#6 - 29 mars 2008 19:25
Finns på svenska med.. Man kan välja språk. :)
#7 - 29 mars 2008 19:25
Precis som på dvd :D
#8 - 29 mars 2008 19:27
maria_ skrev:
Finns på svenska med.. Man kan välja språk. :)

WOW.. Praktiskt...:p Då får jag titta lite nogrannare denna gången då :D

Än en gång, tack :)
#9 - 29 mars 2008 19:45
Är det då denna jag ska ha? (Pomacea bridgesii)

Står att den är skonsam mot växter, är det den som brukar säljas i affärerna eller det varierar?
#10 - 29 mars 2008 19:50
Jag antar att jag har Pomacea bridgesii, för de har lagt rosa ägg. Men de åt upp mina växter. Matade i och för sig inte dem på ett tag pga nitrit, men ändå. Jag tyckte det var oförskämt. :/
#11 - 29 mars 2008 19:53
maria_ skrev:
Jag antar att jag har Pomacea bridgesii, för de har lagt rosa ägg. Men de åt upp mina växter. Matade i och för sig inte dem på ett tag pga nitrit, men ändå. Jag tyckte det var oförskämt. :/

Jag läste att Pomacea bridgesii hellre svalt ihjäl än åt på växterna :confused:
#12 - 29 mars 2008 20:00
Haha, inte mina då :)
#13 - 29 mars 2008 20:37
Hallå alla !!! :D

Är Pomacea bridgesii (Äppelsnäcka) den sorten jag ska ha eller har någon nåt annat förslag??

Någon annan än Maria som har lite erfarenheter att dela med sig av? Maria, du får givetvis oxå skriva ;)
#14 - 29 mars 2008 21:38
Jag undrar också det.
#15 - 29 mars 2008 21:40
axeisi skrev:
Jag undrar också det.

Tråkigt bara att ingen vill dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper :p
Utom maria då ;)
#16 - 29 mars 2008 21:47
hehe.. jag skulle gjort de om jag kunnat;). tanken som räknas:D:D;)
#17 - 29 mars 2008 21:52
axeisi skrev:

Tack :D Det värmer..:p
#18 - 30 mars 2008 06:23
gå in på din lokala zooaffär och ta "skräp" snäckorna de gör ett ganska bra jobb och sedan kan du ju lägga i ett par amanoräkor som komplement
#19 - 30 mars 2008 07:31
tror inte att de är så hemsk på växterna..jag har haft mina i ett 60 liters akvarium 6 st vuxna samt 250 st snäck bebisar..inga växter förstördes då,men den växt de verkar gilla är andmat(flytväxt)men det kan jag säga inte är hela världen..
#20 - 30 mars 2008 07:46
Nina82 skrev:
Tråkigt bara att ingen vill dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper :p

Utom maria då ;)

Om du vill ha svar på dina frågor så hjälper det om du lugnar ner dej lite, att vänta två timmar för att få svar på lördagskväll är ingenting. [:-56]

Ja, det är Pomacea bridgesii du ska ha. Du ser skillnad på dem och de andra äppelsnäckorna i och med att de har räta vinklar på skalet http://applesnail.net/content/illustrations/anatomy/id_pom_bridgesi.gif. I princip alla äppelsnäckor i handeln är just Brigadesii, men det kan ju vara värt att kolla skalet noga.

De behöver 10 liter vatten var eftersom de blir ganska stora, så om du inte har några fiskar kan du ha upp till fyra stycken. De har skilda kön (det krävs en hona och en hane för att det ska bli ungar) och de lägger äggen i klasar ovanför vattenytan. Så det är ingen risk att du får en massiv förökning om du inte vill det. Honor kan dock gå befruktade en längre period utan att lägga ägg, om de har gått med hanar så kan de vara befruktade när du köper dem.

De bökar omkring ganska bra, en del av dem kan böka upp växterna från substratet - vilket hamnar på olatsidan. De ska enligt uppgift inte äta friska akvarieväxter, de föredrar mjuka blad. Mina har aldrig ätit upp akvarieväxter. Enligt applesnail.net så är de inte jätteduktiga på att hålla ett akvarie fritt från alger. Jag har inte så mycket alger i mitt akvarie och jag håller dem tillsammans med posthorn, så jag kan inte uttala mej om det.

För att de ska hålla skalen fina kräver de ett högt pH och kalk i vattnet, annars kan de få skador som de kan dö av. Jag har mina i ett akvarie med korallsandsbotten och matar dem ibland med broccoli (vilket de älskar) som innehåller kalk. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115036

I Sverige finns det i huvudsakligen gula äppelsnäckor i handeln, vill du ha andra färger kan du bland annat handla dem här: http://www.snailshop.co.uk/. Jag har blå, rosa, ivory och lila äppelsnäckor därifrån.
#21 - 30 mars 2008 08:07
classekoi skrev:
gå in på din lokala zooaffär och ta "skräp" snäckorna de gör ett ganska bra jobb och sedan kan du ju lägga i ett par amanoräkor som komplement

"Skräp"snäckor har jag redan :p Svårt att undvika eftersom de följer med växter mm.

Räkor är lite creapy för min del :D Tror jag skulle dra mig för att stoppa ner handen då. Tanken har jag haft, men eftersom de flesta oxå gärna knycker ett och annat yngel så blir det snäckor.
Just nu går det Otocinclus, men det blir lite trångt med 6 Otosar i 43L.

Men tack för svaret ändå :)
#22 - 30 mars 2008 08:14
Mona skrev:
Om du vill ha svar på dina frågor så hjälper det om du lugnar ner dej lite, att vänta två timmar för att få svar på lördagskväll är ingenting. [:-56]

Det var väldigt mycket folk på Zoopet igår kväll, så jag tyckte att någon av dem kanske kunde ge lite tips och info. Var inte meningen att reta upp någon.

Tack så jättemycket för ditt inlägg :)
Kan jag ha två stycken, eller du har något annat förslag. Kommer ha lite Guppy, mest yngel i karet.
#23 - 30 mars 2008 08:25
Snäckfolket kanske partajar på lördagskvällar, det var kanske bara malfolk här ;)

Två snäckor skulle funka.
#24 - 30 mars 2008 08:56
Mona skrev:
Snäckfolket kanske partajar på lördagskvällar, det var kanske bara malfolk här ;)

Två snäckor skulle funka.

:D:D

Tack för all hjälp :)
#25 - 30 mars 2008 09:45
Hej

Stora posthorn är ju fina och bra att på att rensa, lägger iof. ägg under vattnet, men jag gillar dem. Har dem i ett litet kar tilsammans med guppy.
#26 - 30 mars 2008 09:47
Gulon skrev:
Hej

Stora posthorn är ju fina och bra att på att rensa, lägger iof. ägg under vattnet, men jag gillar dem. Har dem i ett litet kar tilsammans med guppy.

Inga olater alls?
Ägg som fastnar eller så?
#27 - 30 mars 2008 10:35
Lutar åt att det blir två stycken äppelsnäckor och undrar nu om de korsar sig med "skräp"snäckorna som finns i akvariet sen innan??

Har Ph. 7.5, det funkar väl med tanke på skalet??

Ska de ha broccoli eller liknande ändå, eller räcker den varierade kost Guppyna får??
De får olika sorters flingfoder, nykläckt artemia, fryst cyklops, tabimin maltablett och en och annan skalad ärta.
#28 - 30 mars 2008 12:40
nej,nej de korsar sig inte..det skulle se ganske lustigt ut..tänk dig om en elefant o en mus skulle försöka sig på att para sig..:D.. typ

även om du har ok ph kan det vara snällt att ge de broccoli..de gillar det och det är aldrig dumt att skämma bort sina djur lite eller hur..:rolleyes:
#29 - 6 januari 2009 10:41
axeisi skrev:

jag med:)
#30 - 6 januari 2009 10:45
RasseRk99 skrev:
jag med:)

uhh.. Det var en gammal tråd du rotat upp [:o]
#31 - 6 januari 2009 11:14
hej du! Nina jag har äppelsnäckor i mitt guppyhotell gula å blå å nu har de fått "bäbisar" åxo, de trivs upperligt, vill man inte ha fler så plockar man bara bort äggkorven som de alltid sätter ovan vattenlinjen, de sitter alla på ett ställe(som en korv) men hona å hane krävs för att bli fler, de är inte som andra snäckor som ju är 2-könade
#32 - 6 januari 2009 14:03
doppingen skrev:
hej du! Nina jag har äppelsnäckor i mitt guppyhotell gula å blå å nu har de fått "bäbisar" åxo, de trivs upperligt, vill man inte ha fler så plockar man bara bort äggkorven som de alltid sätter ovan vattenlinjen, de sitter alla på ett ställe(som en korv) men hona å hane krävs för att bli fler, de är inte som andra snäckor som ju är 2-könade

Nice :)

Kör på räkor ist. Har Crystal red i det karet nu ;)
#33 - 6 januari 2009 15:23
jag kanske kör med räkor åxo sen när jag sålt metallpansarmalynglen som jag fött upp i hotellet blev 39 st inte illa första gången verkar vara perfekt balans i guppyhotellet,snäckorna är duktiga städare men är kanske ett effektivt filter åxo däri kristallklart vatten,ursnyggt med grönkål i,vilken härligt grön färg,snäckorna gillar den
#34 - 6 januari 2009 16:47
doppingen skrev:
jag kanske kör med räkor åxo sen när jag sålt metallpansarmalynglen som jag fött upp i hotellet blev 39 st inte illa första gången verkar vara perfekt balans i guppyhotellet,snäckorna är duktiga städare men är kanske ett effektivt filter åxo däri kristallklart vatten,ursnyggt med grönkål i,vilken härligt grön färg,snäckorna gillar den

Kan kanske vara kolfiltret som gör vattnet kristallklart ;)
Har dock hört lite av varje om kolfilter så vi tog beslutet att skrota det efter någon månad [:o]
#35 - 6 januari 2009 17:29
ja kolfiltret tog jag väck direkt efter tips från dig då jag rådfrågade om köp av guppyhotellet har istället lagt i filtervadd istället under biobollarna
#36 - 6 januari 2009 19:06
doppingen skrev:
ja kolfiltret tog jag väck direkt efter tips från dig då jag rådfrågade om köp av guppyhotellet har istället lagt i filtervadd istället under biobollarna

Haha.. Där ser man :p

Minnet är kort, men intensivt :D

Annons