Jag vill ha 20L, vilka fiskar kan jag köpa?

#1 - 18 augusti 2007 21:51
Hej alla! Jag har hittat mitt återfunna intresse. Jag vill köpa ett litet akvarium, jag kan inte ha stort alls. Får inte plats och jag kan inte hålla på att krångla med stora akvarier den dagen jag flyttar för jag flyttar runt en hel del så jag vill att det ska vara smidigt och enkelt men ändå kunna ha levande varelser hemma.

Jag vill köpa en 20 Liters akvarium som är 6-kantigt. Jag måste veta vilka fiskar som trivs i små akvarium för större än så kommer det inte att bli. Jag måste ha tips på fiskarter som går att hitta i djuraffären.

Jag vet att det är litet.. Men jag hoppas att nån kan ge tips på fiskar som kan trivas och må bra i litet akvarium..

TACK på förhand. :D
#2 - 18 augusti 2007 23:22
om du har hållt på med akvarium innan, så behöver du nog inte läsa på annars gör det innan du skaffar ett, i ett mindre akvarium så bli det förgiftning mycket snabbare än i ett större och i ett saltakvarium går det 3gånger snabbare ;), så det gäller att ha goda vattenförhållanden!! :) tyvärr så vet inte jag vilka fiskar som passar just dig, men om jag får gissa, guppy? 1hane 2-3honor om du har en hona så driver hanen ihjäl den bara. (vet inte hur stort dom ska ha men dom blir väll inte mer en typ 4cm?) annars kanske mindre tetror, 2-3st också kanske en fräck kamphane? tänk även på en sak,
guppys ynglar sig snabbt om dom trivs! så du får kanske sälja av lite då och då. Hör med dom i zooaffären vad dom har, men köp inte förstora fiskar! då det blir synd om dom inte kan simma i en stor yta.

Vill även tillägga att det var väldigt längesen jag hade mindre fiskar, så jag vet inte riktigt hur stort t.ex kampfiskar ska ha. Annars lycka till med din återfunna hobby.
/matlo.
#3 - 18 augusti 2007 23:45
hmm, räkor???
#4 - 18 augusti 2007 23:46
Några räkor är nog det som skulle passa bäst.

Körsbärsräkor och Crystal Red tycker jag är fina räkor.:)
#5 - 19 augusti 2007 06:45
Fisk till ett 20 liters akvarium är jättesvårt, det finns i princip inga fiskar som trivs på så liten yta. Räkor är nog det bästa valet men om du absolut vill ha fisk så kanske 2-3 Endlers kan vara något http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1163

Såg att du skrev att 20 liters var max men skulle ändå vilja föreslå att du kikar på ett lite större kar, måtten på karet behöver inte öka mycket alls för att liter-antalet ska sticka iväg uppåt. Som ett exempel tänkte jag länka dig det här http://www.pwss.se/product.php?productid=3049&cat=647&page=1 som är på 41 liter. Försöker inte på något sätt vara dryg, blir bara så mycket lättare på alla vis med ett lite större kar.
#6 - 19 augusti 2007 06:57
Visserligen är 20-liter litet, men visst går det att ha fisk om man väljer någon liten art. Finns många fler än Endlers. Ett exempel på ett litet akvarium hittar du här.
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=278
#7 - 19 augusti 2007 07:33
Räkor och röda/blå posthorns snäckor blir jättefina. Själv har vi 19liters med dessa djur och det fungerade fint.
#8 - 19 augusti 2007 07:40
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Ett exempel till, maria sjöjungfrus köksburk. Ytterligare ett exempel: Min sexkantiga 20 liters burk. Ännu fler exempel här.[/COLOR][/FONT]
#9 - 19 augusti 2007 08:03
Tack för alla bra tips och länkar!
#10 - 19 augusti 2007 08:07
Boraras Brigittae är en liten och snygg fisk! Sen sällar jag mig till den övriga kören av RÄÄÄÄKOOOOR! :D
#11 - 19 augusti 2007 15:04
Hej.
Räkor e ett mkt bra alternativ. Jag har ett 30 l med körsbärsräkor. dom e megakul att sitta & titta på. Tänkte på att du skrev att du vill ha levavde varelser & det e dom verkligen. Dom sitter & plockar med sina "armar" & e jättesnabba. Skulle storstäda häromdagen men blev sittandes där & titta på alla bebisar & vuxna som påta, åt & simma ikring-Jätteskojiga!

Lycka till!

Mvh Eva
#12 - 19 augusti 2007 19:24
Räkor låter spännande och roligt! Behöver dom sötvatten eller saltvatten? Vad matar man räkor med egentligen?

Det blir nog räkor istället för fiskar.. Räkor låter jätte intressant..
#13 - 19 augusti 2007 20:19
Det finns en del räkarter som lever i sötvatten.
#14 - 19 augusti 2007 20:38
Janne på Södermalms akvarieaffär är expert på små fiskar. Ett besök rekommenderas!
#15 - 20 augusti 2007 10:01
Mina räkor lever i sötvatten & förökar sig oxå utan problem ;)
Det finns speciell mat på burk i form av pellets som man matar dom med. Jag ger mina Acti Crus Tabs, en grön burk fr Aquael som jag köpt i en vanlig zoobutik. & den räcker länge, länge...

Lycka till!!! :)

Mvh Eva
#16 - 20 augusti 2007 15:32
EvaPeva skrev:
Jag ger mina Acti Crus Tabs, en grön burk fr Aquael som jag köpt i en vanlig zoobutik. & den räcker länge, länge...

Du vet väl att även torrfoder förlorar en del näring (vitaminer) med tiden? Jag brukar inte ge mina fiskar mat från en burk som har varit öppen längre än 2-3 månader.
#17 - 20 augusti 2007 15:59
Tackar tackar för informationen.. Jag ska kika förbi Södermalms akvariebutik.
#18 - 20 augusti 2007 16:37
Har full koll på det, batski :) Men för mig e det länge eftersom jag har så många fiskkar så brukar maten gå åt fort :D E väl egentligen bara räkmat jag har fått slänga av.

Mvh Eva
#19 - 20 augusti 2007 16:53
EvaPeva skrev:
Har full koll på det, batski :) Men för mig e det länge eftersom jag har så många fiskkar så brukar maten gå åt fort :D E väl egentligen bara räkmat jag har fått slänga av.

Hehe :) Då förstår jag :D
#20 - 20 augusti 2007 18:19
dvärgtandkarp (Heterandia formosa) rekommenderas starkt... mörk botten o mkt javamossa så funkar de tillsammans med räkor...

Annons