Jag vill filma ditt vackra akvarium!

#1 - 10 mars 2008 13:11
Jag vill ha kontakt med dig som har ett vackert sällskapsakvarium med vackra fiskar.

Jag videofilmar i HD (XDCAM).

Önskemål:

- sydamerikanska fiskar: diskus eller scalarer, tetror, dvärgciklider
- välbevuxet med svärdsplantor, javamossa, bottenväxter
- vackra stenar och rötter
- 200 - 500 liter (ungefär)

Om du har ett akvarium du är stolt över och som helt eller delvis passar in på mina önskemål, svara på det här inlägget. Bifoga gärna ett foto på din ädelsten.

Du kan också mejla mig på sverker.hahn@.comhem.se.

Jag tänker använda filmerna kommersiellt, så du kan få betalt.

/Sverker

PS. Jag är ny på forumet, hoppas att det är rätt ställe att skriva inlägget på. DS.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 mars 2008 13:26
Egentligen är detta en annons och hör därför inte hemma i forumet. Jag tycker dock att ändamålet i detta fall helgar medlen, eller vad det nu är man säger, eftersom fler foton på akvarier i olika sammanhang är positivt för hobbyn och jag har därför godkänt denna annons (undantaget som bekräftar regeln). Sverker mailade mig också och frågade om det var OK.
#3 - 10 mars 2008 13:43
Visst skulle man vara intresserad men jag har inget av kriterierna. Men lycka till med ditt projekt.
#4 - 10 mars 2008 14:13
Du kan få filma mitt 720 kar om du har vägarna förbi skånes närhet ;)

Har sydamerika med massa malar,tetror,skalarer,apistogramma eonotus och jordätare och bilbuksfisk och kanske rent av en del diskus gående i karet.

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=8121&size=big&cat=
#5 - 10 mars 2008 16:22
Jag förmodar att du skänker bort den ev betalnig av filmningen till rädda fisken i amazonas eller något projekt. :)
#6 - 10 mars 2008 17:13
tycker du ska filma ett så biotop riktigt akvarium som möjligt, visa att det går att efterlikna den miljö som fiskarna vanligtvis lever i. Akvarium med plastleksaker och dykare har många redan sett och då tror jag det är roligare att visa ett mer biotop riktigt akvarium.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 10 mars 2008 17:18
fredd skrev:
tycker du ska filma ett så biotop riktigt akvarium som möjligt, visa att det går att efterlikna den miljö som fiskarna vanligtvis lever i. Akvarium med plastleksaker och dykare har många redan sett och då tror jag det är roligare att visa ett mer biotop riktigt akvarium.

Biotopriktigt och biotopriktigt..., man kan ju diskutera hur ett biotopriktigt sydamerikaakvarium skall se ut. Mest kanske det är med en slambotten, en massa rötter, inga vattenväxter och vatten som är färgat att man max har någon dm sikt i det;)
Så jag hoppas att du INTE filmar ett biotopriktigt akvarium:p
#8 - 10 mars 2008 17:26
Biotopriktigt och biotopriktigt..., man kan ju diskutera hur ett biotopriktigt sydamerikaakvarium skall se ut. Mest kanske det är med en slambotten, en massa rötter, inga vattenväxter och vatten som är färgat att man max har någon dm sikt i det;)

F**. Kjell, har du sett mitt akvarium efter jag rensat eller? ;) .
#9 - 11 mars 2008 09:40
drd skrev:

Har sydamerika med massa malar,tetror,skalarer,apistogramma eonotus och jordätare och bilbuksfisk och kanske rent av en del diskus gående i karet.

[/URL]=

Hej, drd (mysko namn ...)

Snyggt akvarium, jag skall verkligen ha Löddeköping på min reselista - fast det blir nog först i sommar som jag drar till södra Sverige.

En nackdel med breda akvarier ur filmsynpunkt är att även med HD, som alltså ger en bild som är 16:9, så får man inte med hela akvariet. Det blir trist om alla fiskarna av slump befinner sig utanför bild. Men jag tror att det ändå skulle kunna fungera med ett utsnitt av ett så brett akvarium om det är gott om fiskar. Vid närmare eftertanke kanske det är bra om det är så mycket rörelse bland fiskarna att vissa försvinner ur bild och sedan dyker upp igen.

/Sverker
#10 - 11 mars 2008 09:49
fredd skrev:

Det är svårt att veta hur en fiskbiotop ser ut om man inte har stoppat ner huvudet och spanat av. Med biotopakvarium menar jag att det är växter och djur som kommer från ungefär samma del av världen. En tänkbar biotop, alltså. En vacker, färdigproducerad akvariefilm jag sett nyligen hade scalarer och kongotetror tillsammans - usch för den ...

Visserligen kommer de flesta som köper den filmen inte att märka något konstigt, men jag tycker att det är viktigt att även de mer kunniga skall vara nöjda med artsammansättningen.
#11 - 11 mars 2008 09:59
Mest kanske det är med en slambotten, en massa rötter, inga vattenväxter och vatten som är färgat att man max har någon dm sikt i det;)

Haha, du har rätt - se mitt förra inlägg.

Jag tänker även filma svenska fiskar i akvarier - abborre, gädda, mört, sarv, laxfiskar, ål m m - men jag tror inte det finns så många sådana bland svenska akvarister. Dessa akvarier skall jag bygga upp själv, kanske med undantag av laxfiskarna, som gärna skall ha rinnande vatten. Men jag har vissa idéer om hur det skall gå till ...

/Sverker
#12 - 11 mars 2008 09:59
Sverker skrev:
En vacker, färdigproducerad akvariefilm jag sett nyligen hade scalarer och kongotetror tillsammans - usch för den ...

Visserligen kommer de flesta som köper den filmen inte att märka något konstigt, men jag tycker att det är viktigt att även de mer kunniga skall vara nöjda med artsammansättningen.

Ha ha! Tack för den.. :p
Nå, har inget filmvänligt akvarium ändå, men kunde inte låta bli att skriva när jag nu blev så träffad.

/lili76 med just sammansättningen kongotetror och skalarer! :D
#13 - 11 mars 2008 10:07
starman_ skrev:
Jag förmodar att du skänker bort den ev betalnig av filmningen till rädda fisken i amazonas eller något projekt. :)

Jag hoppas att inkomsterna blir stora så att det går att skänka till naturvårdsprojekt. Jättestora, menar jag :)
#14 - 11 mars 2008 10:49
lili76 skrev:
Ha ha! Tack för den.. :p

Nå, har inget filmvänligt akvarium ändå, men kunde inte låta bli att skriva när jag nu blev så träffad.

/lili76 med just sammansättningen kongotetror och skalarer! :D

Det finns kanske fler som känner sig träffade. :)

Ett av de första riktigt vackra, stora akvarier jag såg innan jag började min akvariebana hade just kongotetror, palettciklider, tror jag, och sydamerikaner. Det var 500 liter, mycket växter. Mest imponerande, kongotetrorna till trots, var en praktfull Apistogramma agazissi, som med sin utsökta form och beteende startade mitt specialintresse för just apistos.

/Sverker
#15 - 11 mars 2008 12:50
drd skrev:

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=8121&size=big&cat=

Har nu tittat på alla dina bilder, akvarierna är jättesnygga, i stil precis det jag tänkt mig. En bild på 540 l-karet med kardinaltetror, discus och altum-scalarer var ju nästan perfekt. Saknar några lite roligare tetror, kejsartetra t ex.

Men nu skall jag inte vara gnällig. Även utan kejsare är det fantastiskt bra.

Det där var från lite tillbaka i tiden. Hur är det nu och en tid framåt? Har du fortfarande flera akvarier i den stilen? Det är kanske är möjligt för mig och min partner att planera in en filmning under våren.

/Sverker
#16 - 11 mars 2008 13:10
http://www.youtube.com/profile_videos?user=c90368&p=r

Om det finns intresse så hittar du min mailadress i profilen.
#17 - 11 mars 2008 16:47
Sverker skrev:
Har nu tittat på alla dina bilder, akvarierna är jättesnygga, i stil precis det jag tänkt mig. En bild på 540 l-karet med kardinaltetror, discus och altum-scalarer var ju nästan perfekt. Saknar några lite roligare tetror, kejsartetra t ex.

Men nu skall jag inte vara gnällig. Även utan kejsare är det fantastiskt bra.

Det där var från lite tillbaka i tiden. Hur är det nu och en tid framåt? Har du fortfarande flera akvarier i den stilen? Det är kanske är möjligt för mig och min partner att planera in en filmning under våren.

/Sverker

720 liters karet står ungefär i samma stil som det gjorde i länken du fick i det första inlägget.
Där simmar lite fler skalarer bara, inga diskus i det nu ;).
Tyvärr inga altumskalarer längre då det inte gått att uppbringa några sådana senaste halvåret :(

Annons