Jag vet nog vad svaret kommer att bli...

#1 - 15 oktober 2004 19:36
...men jag frågar ändå... Jag har just nu ett par malawi-ciklider som går och tuggar. I samtal med en kompis sa han att det är möjligt att "mjölka" fisken på de yngel hon har i munnen istället för att vänta tills hon spottar. På det sättet skulle man på ett enkelt sätt kunna ta hand om alla yngel.

Det jag vill veta är om detta är vanligt och möjligt, och i så fall, om det finns några andra principiella, etiska eller praktiska anledningar mot detta förutom då att ynglen inte lär lära sig ta hand om yngel...

Åsikter och kommentarer mottages gärna!
#2 - 15 oktober 2004 19:39
Jag skulle i alla fall låta hon ha kvar sina ägg/yngel så länge hon vill.
Det finns två sidor av varje slant - det är sant (Hellsing).
Tänk om inte annat på honans behov - låt naturen ha sitt förlopp så långt det är möjligt
#3 - 15 oktober 2004 19:57
Visst är det möjligt att "mjölka" honan på sina yngel men av egen erfarenhet så är det inte att rekommendera. Det blir en otroligt stressad situation för honan samt att det inte är så lätt som man tror. Sen har du anledningen du själv nämnde...

Har provat på det en gång men kommer aldrig att göra det igen. Kändes hemskt att göra så men man blir vis av sina misstag, kommer inte att göra om det igen.

Mvh Elinor
#4 - 15 oktober 2004 20:01
Har du tänkt att ha dina yngel i ett annat kar så kan du ju lika gärna lägga över honan efter två o en halv vecka efter du ser att hon tuggar. Då kmr alla att överleva för honan kmr inte att äta upp dom. Det är nog lättast. Hare
#5 - 15 oktober 2004 20:41
Tack för era kommentarer, de bekräftar den känsla jag haft kring detta. Jag tycker idén med att flytta honorna verkar utmärkt, men undrar givetvis om ett yngelkar på 20 L ens för några dagar räcker till för att par flavus-honor?

Annons