Jag tror att mina skalarar har lagt ägg på pumpen.

#1 - 3 maj 2005 23:15
[list=1]
[*][font=Comic Sans MS][size=3][color=magenta]Vad ska jag göra? [/color][/size][/font]
[*][font=Comic Sans MS][size=3][color=magenta]I akvariet har jag neontetror, sorgmanteltetror och blackmoly. Ska jag flytta på någon fisk. [/color][/size][/font]
[*][font=Comic Sans MS][size=3][color=magenta]Hur låg tid tar det innan dom kläks? [/color][/size][/font]
[*][font=Comic Sans MS][size=3][color=magenta]Hur gör jag med vatten byten under tiden? [/color][/size][/font]
[*][font=Comic Sans MS][size=3][color=magenta]Är det vanligt att dom lyckas få fram yngel första gången? [/color][/size][/font]
[*][font=Comic Sans MS][size=3][color=magenta]Vad kan jag göra för att skydda dom? [/color][/size][/font]
[*][font=Comic Sans MS][size=3][color=magenta]Åker bort fyra dar. Vad kan jag säga till min bror att han ska göra? [/color][/size][/font]
[*][font=Comic Sans MS][size=3][color=magenta]Är det svårt att lyckas med skalar yngel?[/color][/size][/font]
[/list][font=Comic Sans MS][size=3][color=magenta]Många frågor blev det men har säkert missat flera viktiga frågor. Hjälp mig!!!!!!!!![/color][/size][/font]
#2 - 4 maj 2005 03:07
1. sitta ner ta det lungt, andas!
2. nä varför det, skalarerna é la störst, skall inte ha några problem.
3. beror på vattentemp, >4dar
4. jag skulle skippat det...... stör rätt mkt och rom är rätt kännsliga
5. nej
6. nattlampa, svagt ljus över rommen på natten
7. mata fiskarna som vanligt.
8. mja, matar du med artemia ett par gånger om dagen så går det bra....
9. (finns inte jag lägger till), skulle inte tro att dina skalarer kommer klara första kullen, men dom kommer säkerligen leka igen... tror det tog ca 6 ggr innan mina vaktade rommen (ej åt upp den själva)...
#3 - 4 maj 2005 04:52
[QUOTE=MagicFingers]9. (finns inte jag lägger till), skulle inte tro att dina skalarer kommer klara första kullen, men dom kommer säkerligen leka igen... tror det tog ca 6 ggr innan mina vaktade rommen (ej åt upp den själva)...[/QUOTE]Dom skyddar sin rom rätt så hårt (tycker jag).
När dom kläkts ska jag lyfta ur ynglen då?
:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused::confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
#4 - 4 maj 2005 17:25
mjeeeee... jag skulle låta dom vara kvar me dföräldrarna nattlampa) och mata med artemia i den mån det går,,, sedan när dom blir ca 1cm.. ungf. eller föräldrarna lägger ny rom, ta bort dom!.
#5 - 4 maj 2005 17:59
Visst är scalarerna större än tetrorna. Men scalarynglena är mindre än tetrorna och tetrorna är snabbare än scalarföräldrarna. Här hemma var diskusrom ett gott näringstillskott för kardinaltetrorna, och föräldrarna hade inte en schans. Jag skulle tro att neontetrorna kommer att snappa åt sig några korn åt gången tills ingen rom finns kvar. Och även om en del klarar sig till frisimmande så möter dom en säker död då.
MVH
Magnus
#6 - 4 maj 2005 18:53
[QUOTE=Tropfrog]Här hemma var diskusrom ett gott näringstillskott för kardinaltetrorna, och föräldrarna hade inte en schans.[/QUOTE]
[font=Comic Sans MS][color=red]Lite lustigt faktiskt[/color][color=red][color=red].[/color] [/color][/font]
[font=Comic Sans MS][color=red]Vuxna Scalarer frossar i neoner/kardinaler och vuxna kardinaler smaskar i sig Scalarrom/yngel. :p [/color][/font]
#7 - 14 december 2005 11:28
Då var det dax igen!

Ny Skalarrom. Vet inte för vilken gång i ordningen. Men det blir bara ägg. Ska jag flytta äggen + föräldrarna eller bara äggen eller ska jag inte flytta äggen alls? Ska jag flytta dom andra fiskarna istället?

Invånarna i akvariet är:
Scalarer 4
Guldfiskar 2
Neontetror 8
Sorgmanteltetror 5
Corydoras gossei 8
Kyssgurami 2
Endlersguppi 2
Posthornssnäckor

Om jag flyttar äggen vad ska jag tänka på.
Jag vill ju egentligen att föräldrarna ska bli yngelvårdande men det är kanske för "tuffa" fiskar i karet . Vad tror ni? Tänkte att en flytt skulle vara en engångs grej. Det skulle vara så roligt att få driva upp en kull med skalarer.
#8 - 14 december 2005 16:03
[QUOTE=RÖDLÖGA]Ny Skalarrom. Vet inte för vilken gång i ordningen. Men det blir bara ägg. Ska jag flytta äggen + föräldrarna eller bara äggen eller ska jag inte flytta äggen alls? Ska jag flytta dom andra fiskarna istället?

Invånarna i akvariet är:
Scalarer 4
Guldfiskar 2
Neontetror 8
Sorgmanteltetror 5
Corydoras gossei 8
Kyssgurami 2
Endlersguppi 2
Posthornssnäckor

Jag vill ju egentligen att föräldrarna ska bli yngelvårdande men det är kanske för "tuffa" fiskar i karet . Vad tror ni? Tänkte att en flytt skulle vara en engångs grej. Det skulle vara så roligt att få driva upp en kull med skalarer.[/QUOTE]

du skall inte flytta någon fisk, det é inga tuffa fskar i karet som inte scalarerna rår på..

OM du skall flytta rommen, så får det inte komma över vattenytan, och du måste ha i nått antimöggelmedel om du skall få fram nått...

en kull scalarer blir så mkt roligare om föräldrarna driver upp, tro mig.
#9 - 14 december 2005 16:25
[QUOTE=MagicFingers du måste ha i nått antimöggelmedel om du skall få fram nått...[/QUOTE]Förslag önskas på antimöggelmedel.
#10 - 14 december 2005 18:18
Jag skulle nog flytta tetrorna. Tetror är många, och snabba. Att scalarerna är större har ingen betydelse, det hindrar inte tetrorna från att ta yngel. Snarare kan det nog vara svårare för paret att hålla undan små snabba fiskar, än jämstora. Tror att i och med att tetrorna är små, så kan de nog ta sig närmare innan föräldrarna ser dem, än en större fisk kan. Men inte desto mindre, jag tror guldfiskarna är en fara, har för mig de är ganska glupska på små fiskar. Stora guldfiskar och neontetror är nog t.ex ingen hit ihop.

Att ta bort äggen rekommenderas inte, dels för att det tar på paret att leka för ofta, vilket de gör om rommen tas bort, och dels för att det påstås vara en av anledningarna att scalarer numera ofta är dåliga yngelvårdare.
#11 - 15 december 2005 15:21
Hej.
Har du ett kar som har minsta höjd 50cm. om inte så glöm det med yngel ,dom blir missbildade om höjden ej stämmer.
MVH Mats
#12 - 15 december 2005 16:27
mats m vad menar du? Man kan mycket väl föda upp yngel från skalare i akvarium lägre än 50 cm utan att de blir missbildade, däremot bör man flytta dem till ett högre akvarium innan de blir för stora.
#13 - 15 december 2005 23:10
Hej.
Skall du ha fisken gående en vecka i karet kan det duga annars kan fisken ej utvecklas på ett riktigt sätt och då menar jag med höga fina fenor.
MVH Mats
HazelCR
#14 - 16 december 2005 03:35
[QUOTE=RÖDLÖGA]Ny Skalarrom. Vet inte för vilken gång i ordningen. Men det blir bara ägg. Ska jag flytta äggen + föräldrarna eller bara äggen eller ska jag inte flytta äggen alls? Ska jag flytta dom andra fiskarna istället?

Invånarna i akvariet är:
Scalarer 4
Guldfiskar 2
Neontetror 8
Sorgmanteltetror 5
Corydoras gossei 8
Kyssgurami 2
Endlersguppi 2
Posthornssnäckor

Jag vill ju egentligen att föräldrarna ska bli yngelvårdande men det är kanske för "tuffa" fiskar i karet . Vad tror ni? Tänkte att en flytt skulle vara en engångs grej. Det skulle vara så roligt att få driva upp en kull med skalarer.[/QUOTE]

Har du sett leken? Har du en hane och en hona?
#15 - 16 december 2005 06:43
[QUOTE=HazelCR]

Har du sett leken? Har du en hane och en hona?[/QUOTE]Äggen verkar vara befruktade.
#16 - 16 december 2005 12:28
[QUOTE=RÖDLÖGA][QUOTE=MagicFingers du måste ha i nått antimöggelmedel om du skall få fram nått...[/QUOTE]Förslag önskas på antimöggelmedel.[/QUOTE]

kolla bara efter nått som det står mot svampinfektioner på..
fungurol eller liknande.. (fungus på engelska é svamp... om man inte visste det...)
#17 - 8 februari 2007 16:30
Och så flikar jag in i en gammal tråd.
Har släppt loss ett par scalarer i ett akvarie där dom får gå ensamma.
Efter 7 dagar har dom lagt rom(när dom gick i mitt 720 så blev det rom 4-5 ggr.). Min fråga är behövs antimögel, och om 4 korn är helt vita är dom kass då eller??
Det går bara dom 2 i det akvariet så dom har ingen konkurrans.
#18 - 9 februari 2007 17:52
Intressant fråga Tenkare..väntar på att du skall få något svar ifrån någon "smart" ;)
Har ett par som under drygt 6månader la rom med 2-3 veckors mellanrum men rommen blev alltid vit efter någon dag, först bara några korn sedan allt fler tills honan antingen åt upp dem allihop eller stack därifrån så Kardinaltetrona kunde frossa lite.
#19 - 9 februari 2007 18:16
Tja scalarerna åt upp all rom idag, den fick vara kvar i 3 dagar, Nåja jag tänkte att dom får gå ensamma i det karet så får vi se om det blir något i framtiden.
#20 - 9 februari 2007 21:27
Vet inte vad det är med mina scalarer, äggen/rom blir aldrig befruktad riktigt, det går någon dag och sedan är allt vitt :(

(/Adam

Annons